تاریخ انتشارسه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
رئیس‌جمهور در اولین روز حضور خود در نیویورک، برنامه‌های متعددی از جمله ملاقات با سران چند کشور اروپایی و منطقه‌ای، دبیرکل سازمان ملل و نشست با رسانه‌های آمریکایی داشت؛ در این گزارش با مشروح این برنامه‌ها آشنا می‌شوید.
محکومیت جنایات اسرائیل؛ محور سخنان روز اول پزشکیان در نیویورک
به گزارش خبر24، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور صبح یک‌شنبه 1 مهرماه برای سفری سه‌روزه از فرودگاه مهرآباد تهران عازم فرودگاه جان‌اف‌کندی نیویورک شد.
مهم‌ترین برنامه‌ی این سفر، حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شده، البته در کنار آن نیز دیدارهایی با سران کشورها و گفت‌وگو با رسانه‌ها، رهبران ادیان الهی، اندیشکده‌ها و غیره نیز مقرر شده است.

رئیس‌جمهور پیش از عزیمت در تهران گفته بود امیدوارم بتوانیم صدای مردم کشورمان بوده و بیان‌کننده مواضع حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه جمهوری اسلامی ایران در منظر جهانیان باشیم.

** حامل پیام صلح هستیم
پزشکیان بعد از 14 ساعت پرواز از تهران، عصر یکشنبه به‌وقت محلی(بامداد دوشنبه به وقت ایران) با استقبال سید عباس عراقچی وزیر خارجه، امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل و دیگر اعضای هیئت کشورمان وارد فوردگاه جان‌اف‌کندی نیویورک شد.

دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , کشور فلسطین ,
رئیس جمهوری اسلامی ایران بیان کرد ما حامل این پیام هستیم که به جای خونریزی و جنگ و کشتار، باید دنیایی درست کنیم که همه انسان‌ها بتوانند در آن راحت و مستقل از رنگ، نژاد، قومیت و منطقه‌ای که در آن حضور دارند، به راحتی زندگی کنند.

** دیدار با رسانه‌ها؛ نخستین برنامه/ با تحریم وادار به مذاکره نمی‌شویم
آقای پزشکیان در اولین برنامه‌ی خود در نیویورک به گفت‌وگو با مدیران 40 رسانه آمریکایی نشست؛ از وی در این نشست درباره پاسخ ایران به ترور شهید هنیه در تهران به اسرائیل پرسیده شد که رئیس‌جمهور تصریح کرد ترور شهید هنیه بر اساس تمام قوانین بین‌المللی محکوم است و قطعاً بدون پاسخ نیز نخواهد ماند.
دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , کشور فلسطین ,
سوال درباره برنامه هسته‌ای و مذاکرات از دیگر موضوعات بود که پزشکیان در پاسخ گفت ایران ثابت کرده با فشار و تحریم هرگز وادار به مذاکره نخواهد شد؛ بنا به فتوای رهبری معظم انقلاب اسلامی ساخت سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی و امنیت ایران ندارد.

** حملات به لبنان باید متوقف شود
رئیس جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌ی بعدی خود، در دیدار با رئیس‌جمهور فنلاند رویکرد ایران در سیاست خارجی بر مبنای تنش‌زدایی، تعامل سازنده با کشورهای دنیا و ایجاد صلح و ثبات و امنیت را تشریح کرد.
دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , کشور فلسطین ,
پزشکیان اظهار داشت: کشتار بیش از 40 هزار انسان بی‌گناه در غزه و حمله به لبنان آن هم در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حمایت‌های آمریکا و اروپا از این رژیم یک فاجعه است که باید هر چه زودتر خاتمه یابد.
رئیس جمهور فنلاند نیز بیان کرد حمایت مالی و تسلیحاتی از اسرائیل را مردود و اشتباه می‌دانیم و معتقدیم جهان نسبت به جنایات اسرائیل بر علیه مردم غزه در حال بیدار شدن است، اگرچه به نفع برخی کشورها نخواهد بود که این جنگ خاتمه یابد.

** مخالفت کلامی اروپا با جنگ غزه، باورپذیر نیست
مسعود پزشکیان در ادامه‌ی برنامه‌های روز اول سفر خود با همتای سوییسی خود دیدار داشت؛ وی ضمن ابراز خرسندی از روابط و تعاملات خوب دو کشور، کمک‌های دارویی سوئیس به کشورمان در شرایط تحریمی، نقش فعال این کشور در حفاظت از منافع ایران و همچنین ازسرگیری روابط با عربستان را نشانه عمق روابط میان دو کشور عنوان و بر اهمیت گسترش تعاملات فی‌مابین در همه زمینه‌ها تأکید کرد.
دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , کشور فلسطین ,
رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به موضوع غزه و عملکرد اروپاییان در این مسئله‌ی جهانی نیز بیان کرد مخالفت کلامی کشورهای اروپایی با جنگ در غزه به‌رغم حمایت آنها از رژیم صهیونیستی برای مردم دنیا باورپذیر نیست.
 «ویولا آمهرد» ضمن ابراز نگرانی از شرایط بغرنج منطقه ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، بر مواضع مشترک دو کشور مبنی بر توقف فوری حملات بر علیه مردم این منطقه تأکید کرد.

** ما با هیچ‌کسی دعوا نداریم
پزشکیان صبح دوشنبه به وقت محلی با گروه اِلدِر دیدار داشت؛ این گروه (گروه ریش‌سفیدان متنفذ) متشکل از سران سابق کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است. وی در این ملاقات اظهار داشت ما با هیچ کشوری جنگ و دعوا نداریم و هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نیز نبوده و نیستیم. ایران در 200 سال گذشته بانی هیچ جنگی نبوده، اما در عین حال قربانی تجاوز و تهاجم برخی کشورهای دیگر بوده است، لذا ما به دنبال تقویت توان دفاعی و بازدارندگی خود از طرق متعارف هستیم، اما باز هم تاکید می‌کنم که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.
دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , کشور فلسطین ,
خانم رابینسون رئیس این گروه و رئیس جمهور سابق ایرلند نیز در این دیدار گفت: ما دیدگاه‌ها و رویکردهای جنابعالی را در حوزه‌های مختلف تحسین کرده و آماده هر گونه کمک و همکاری با شما هستیم.
** تکذیب یک ادعا

برخی رسانه‌های خارجی، بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در دیدار رسانه‌های آمریکایی را به‌نحوی دیگر جلوه داده مدعی شدند که پزشکیان گفته است: "آماده کاهش تنش با اسرائیل هستیم."
عراقچی وزیر امور خارجه که همراه رئیس‌جمهور در نیویورک است، در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تکذیب این ادعا گفت برعکس آنچه نقل شده دکتر پزشکیان در دیدار با برخی مدیران رسانه‌های آمریکا، به شدت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم آن رژیم به لبنان را محکوم کرده و تاکید کردند که این جنایات با هیچ یک از معیارهای انسانی و بین‌المللی همخوانی ندارد و باید متوقف شود. ایشان همچنین به صراحت ابراز داشتند که این جنایات، و از جمله جنایت ترور شهید هنیه در تهران، بی پاسخ نخواهند ماند و این پاسخ در زمان خود به اجرا در خواهد آمد.

** سخنرانی در اجلاس جانبی مجمع عمومی
رئیس‌جمهور روز دوشنبه به‌وقت محلی در اجلاس جانبی «تقویت اهداف سازمان ملل متحد» که به‌منظور ارائه راهکارها برای تقویت صلح و امنیت در جهان در مقر این سازمان برگزار شد و سران کشورها در آن به سخنرانی پرداختند، حاضر شد.
دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , کشور فلسطین ,
وی بیان کرد: ما خواستار جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتارجمعی در خاورمیانه، بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی هستیم. به‌عنوان قربانی تروریسم، همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند. ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و با ثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود.

** آماده گسترش همکاری‌ها در همه عرصه‌ها با ترکیه هستیم
رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد؛ وی در این ملاقات دوجانبه اعلام کرد آماده گسترش همکاری‌ها با ترکیه در همه زمینه‌ها به خصوص ارتقای امنیت منطقه هستیم.
دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , کشور فلسطین ,
اردوغان نیز تقویت همکاری‌های امنیتی دو کشور و نیز همکاری در زمینه‌های اقتصادی از جمله انرژی را دارای منافع متقابل عنوان کرد.

** تکذیب ادعای بالستیکی
آقای پزشکیان دوشنبه به‌وقت نیویورک با شارل میشل رئیس شورای اروپا دیدار داشت؛ در این ملاقات، ادعایی که اخیراً بازیچه‌ی برخی رسانه‌های غربی شده است، نیز مورد اشاره قرار گرفت. پزشکیان بیان کرد جمهوری اسلامی ایران هرگز موشک بالستیک به روسیه نداده و در جنگ میان روسیه و اوکراین نیز صرفا به دنبال توقف درگیری‌ها و برقراری صلح است، در زمینه مسئله هسته‌ای نیز جمهوری اسلامی ایران اراده خود را برای حل مسئله نشان داده و امروز نیز آماده مذاکره و تلاش برای حل مسئله هستیم.
رئیس شورای اروپا نیز اظهار داشت همواره آماده همکاری و گفتگو برای یافتن راه‌حل‌های مشترک در مسائل مختلف هستیم، ابراز امیدواری کرد که گفتگوها و تعاملات میان دو طرف استمرار داشته باشد.

** نگران جنگ در منطقه هستیم
پزشکیان هم‌چنین به دیدار آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل رفت و ضمن امضای دفتر یادبود این سازمان، طی سخنانی بیان کرد رژیم صهیونیستی در روز آغاز رسمی ریاست جمهوری بنده، اقدام به ترور «شهید هنیه» به عنوان مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران کرد و در حالی که ما برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها صبر پیشه کردیم، صهیونیست‌ها بعد از به شهادت رساندن حداقل 41 هزار نفر در غزه، حالا به لبنان هم حمله کرده و تعداد زیادی را به شهادت رسانده‌اند و ما به شکل خیلی جدی نگران گسترش درگیری در تمام منطقه هستیم.
دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , کشور فلسطین ,
گوترش هم‌چنین گفت من بارها این نکته را تکرار کرده‌ام که حجم خسارت‌ها و جانباختگان بی‌سابقه بوده و باید حقوق فلسطینیان هم در غزه و هم در کرانه غربی، با توقف کشتار و همچنین توقف شهرک‌سازی استیفا شود. همچنین نباید اجازه دهیم لبنان به غزه دیگری تبدیل شود.

** تأکید بر تقویت روابط با تاجیکستان
مسعود پزشکیان در دیدار با امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی خود بر ضرورت همگرایی و همکاری بیشتر تهران - دوشنبه برای کمک به این کشور در مسیر غلبه بر مشکلات و مسائل پیش رو تأکید کرد.
دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , کشور فلسطین ,
رحمان نیز اعلام کرد ایران به رغم فشارها و تحریم‌های ظالمانه به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است و ما خواستار استفاده از تجربیات ایران و همچنین تقویت و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها هستیم.

** دیدار با پادشاه اردن
مسعود پزشکیان هم‌چنین با ملک عبدالله پادشاه اردن دیدار و گفتگو کرد.
دولت چهاردهم , مسعود پزشکیان | پزشکیان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , کشور فلسطین ,
بر اساس این گزارش، از مهم‌ترین برنامه‌های روز دوم سفر پزشکیان به نیویورک، حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل است. این سخنرانی به‌وقت تهران، ساعت 00.30 بامداد چهارشنبه خواهد بود و رئیس‌جمهور کشورمان به بیان دیدگاه‌ها خواهد پرداخت.

منبع: تسنیم
24-news.ir/vdci5vazqt1a5v2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما