تاریخ انتشارسه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
در حالی که عربستان برای سال آینده تشرف ۱۵ میلیون عمره‌گزار را برنامه‌ریزی کرده است، روز گذشته ازدحام جمعیت مانع از تشرف زائران به مسجدالحرام شد.
عربستان آمادگی افزایش تعداد زائران را دارد؟
به گزارش خبر24، فضای اطراف خانه خدا افزایش پیدا کرد. تعداد زائران به حدی رسیده که با وجود برداشتن حصارهای اطراف کعبه و باز شدن طبقه سوم مسجدالحرام، زائران برای زیارت باید ساعت‌ها معطل شوند.
رئیس کل امور مسجدالحرام شیخ عبدالرحمن السدیس با بیان اینکه همه درهای ورودی به مسجدالحرام باز است، می‌گوید که «امکانات برای حضور روزانه یک میلیون زائر آماده است.» این در حالی است که ازدحام جمعیت باعث شده تا زائران برای تشرف به خانه خدا در برخی از ساعات به‌ویژه برای شرکت در نمازهای جماعت مسیر ۱۰ دقیقه‌ای را نیم ساعته طی کنند.

در رمضان امسال هم مسجدالحرام در هفته بیش از ۴ میلیون زائر داشت که به دلیل ازدحام جمعیت، متولیان مسجدالحرام برای ساعاتی از ورود زائران به خانه خدا جلوگیری کردند.
روز گذشته نیز به دلیل ازدحام جمعیت مأموران سعودی زائران را پراکنده کرده که این امر موجب بروز ترافیک در مکه شد.
رفتن به طبقه همکف از بامداد امروز سخت‌تر شده است. زائر مالزیایی خانه خدا می‌گوید که پس از ورود به مسجدالحرام «۲ ساعت طول کشید تا به کنار کعبه برسم.» 
با این وجود سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که سال آینده ۱۵ میلیون (۲ برابر ظرفیت کنونی) زائر عمره را پذیرش می‌کنند.

نه تنها مسجدالحرام و شهرهای مکه و مدینه، بلکه سایر شهرهای عربستان همچون ریاض، جده، دمام و طائف این روزها مملو از جمعیت شده است. به گفته وزیر گردشگری عربستان احمد خطیب «فقط در نیمه امسال ۶۰ میلیون گردشگر به عربستان آمده‌اند.»

مدیر دفتر خدمات عمره عربستان حمد البصیر می‌گوید که «ما در کنار خدمات زیارتی، بسته سفر به برخی از شهرهای عربستان هم برای زائران تدارک دیده‌ایم.»
در مقابل مدیر یکی از آژانس‌های زیارتی بنگلادش جمال مصطفی می‌گوید که «عربستان به‌جای اینکه برای زائران برنامه سفر به شهرهای غیرزیارتی بگذارد، سطح خدمات در مکه و مدینه را بهبود دهد.»

کارشناسان زیارتی معتقدند که «مسلمانان برای زیارت به مکه و مدینه می‌روند و سعودی‌ها نباید با تبلیغات کاذب به فکر توسعه گردشگری از زائران باشند.» 
بر اساس گزارش دفتر مطالعات زیارتی پاکستان «توسعه گردشگری با شیوه سعودی‌ها می‌تواند خطر بی‌توجهی به امور دینی را افزایش دهد که مسلمانان باید در سازمان همکاری‌های اسلامی نسبت به این موضوع اعتراض کنند.»

منبع: فارس
24-news.ir/vdchw6nzv23nk6d.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما