تاریخ انتشارسه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
حزب‌الله لبنان طی روزهای گذشته به‌تدریج دامنه حملات خود را به مواضع اشغالگران تشدید کرده و هر روز برگ جدیدی را رو می‌کند.
آخرین وضعیت جبهه لبنان؛ «نصرالله هرگز تسلیم نمی‌شود»
به گزارش خبر24، «نصرالله هرگز تسلیم نمی‌شود؛ او از این خصلت‌ها ندارد که پرچم سفید را بلند کند؛ آرزوی او حمله زمینی ما به لبنان است»؛ این‌ها سخنان «ران كوخاو» سخنگوی سابق ارتش اسرائیل است. او به صهیونیست‌ها هشدار داد که دچار خطای فاحش محاسباتی نشوند.

پس از تشدید جنایات اشغالگران در لبنان از هفته گذشته که با انفجار پیجرها و سپس دیگر وسائل ارتباطی آغاز شد تا روز گذشته که مناطق مسکونی زیر شدیدترین بمباران‌های 18 سال گذشته قرار گرفت؛ حزب‌الله لبنان نیز به تدریج توانایی‌های خود را بروز داده است.
از حمله موشکی به پایگاه هوایی «رامات دیوید» در شرق حیفا (بزرگ‌ترین پایگاه هوایی اسرائیل) در بامداد روز یکشنبه تا حملات شدید با موشک‌های دوربرد به حیفا، صفد، شمال تل‌آویو و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی، موجب شده است تا بسیاری از محافل صهیونیستی در خصوص دستِ‌کم گرفتن توانایی حزب‌الله هشدار دهند.
«ران کوخاو» سخنگوی سابق ارتش اشغالگر به شبکه 12 این رژیم گفت: «این یک اشتباه راهبردی است که فکر کنیم نصرالله به‌زودی پرچم سفید را بالای سر خواهد برد؛ نصرالله چنین خصلتی هرگز نداشته و ورود زمینی به لبنان بزرگ‌ترین آرزوی او است».

(سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود گفته بود: فرمانده احمق جبهه شمال می‌گوید باید یک کمربند امنیتی در لبنان ایجاد کنیم؛ ما منتظر ورود شما هستیم!
ما روزانه می‌گردیم یک فرد یا تانک را در شمال پیدا کنیم و بزنیم حالا که خودتان می‌خواهید بیایید ما آرزو می‌کنیم و خیلی خوشحال می‌شویم بیاید تا همه شما را بزنیم).
«ران کوخاو» همچنین به ادعای ارتش این ژریم مبنی بر تخریب و منهدم کردن 50 درصد از موشک‌های حزب الله واکنش نشان داد و گفت که معتقد است که این اظهارات صحت ندارد.
در این میان رسانه‌های اسرائیلی در گزارشی از وضعیت شهر «صفد» نوشته‌اند: «شهر کاملا خالی شده است، هیچ فعالیتی صورت نمی‌گیرد».
روزنامه یدیعوت احارانوت به نقل از رئیس شورای شهر «صفد» نوشت: «به اندازه کافی پناهگاه نداریم، نصف ساکنان به هنگام موشک‌باران‌ها جایی ندارند بروند».
به گفته این رسانه‌ها طی روزهای اخیر 400 موشک و راکت از سمت لبنان به سوی شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است.
رئیس شهرک صهیونیست نشین «مطله» در نزدیکی مرز لبنان نیز به رسانه‌ها گفته است که بیش از 300 خانه از آغاز جنگ تاکنون خسارت دیده‌اند»، هرچند لازم ذکر است که عمده شهرک‌های نزدیک مرز لبنان ماههاست که خالی از سکنه شده و خانه‌ها به محل استقرار نظامیان تبدیل شده است.

اذعان به یک شکست راهبردی
در این میان «یعقوب عمیدرور» رئیس سابق شورای «امنیت ملی» رژیم صهیونیستی به شبکه 14 این رژیم گفت: «اسرائیل حتی به آغاز نابودی توانایی‌های حزب‌الله نزدیک نشده است».
او تصریح کرد که اسرائیل حتی به آغاز نابودی توانایی‌های حزب الله نزدیک نشده است و تل آویو بسیار بسیار از شکست حزب‌الله و نابودی توانایی‌های آن دور است.
عمیدرور در گفت‌وگو با شبکه ۱۴ اسرائیل گفت: «حزب الله پس از پرتاب ده‌ها هزار موشک به سوی اسرائیل، جنگ را آغاز کرد. این حزب حدود ۱۰۰ هزار موشک دارد و اگر ۳۰۰۰۰ عدد از آنها را هدف قرار دهیم، ۷۰۰۰۰ موشک برایش باقی می‌ماند که هفت برابر تعداد موشک‌های حماس است. بنابراین، ما بسیار بسیار دور از شکست دادن و سلب توانایی‌های حزب الله هستیم».
در همین راستا، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که حزب‌الله قادر به حمله به تل‌آویو، مختل کردن آسمان اسرائیل، نیروگاه‌ها و پایگاه‌های نیروی هوایی اسرائیل، با وجود حملات شدید ارتش اسرائیل است.

جنگ فرسایشی
روزنامه اسرائیل هیوم امروز در گزارشی نوشت: «اهداف بمباران‌ها پس از مدتی تمام می‌شوند و جنگ فرسایشی آغاز می‌شود و ما از گذشته این را می‌دانیم».
«گرشون هاکوئن» ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل در مقاله‌ای در این روزنامه نوشت که ارتش اشغالگر راهبُرد مشخصی درباره جنگ با حزب‌الله ندارد.
او افزود: «راهبُرد حزب‌الله متمرکز بر تلاش برای فرسایشی کردن گسترده است، به‌طوری که حتی اگر ارتش اسرائیل به طور زمینی وارد عمل شود و در کنار رودخانه لیتانی مستقر شود، می‌تواند کنترل اوضاع را در دست خود نگه دارد».
به گفته این روزنامه اسرائیلی، «همه آنچه حزب‌الله برای حفظ این وضعیت فرسایشی به آن نیاز دارد، ذخیره کافی از موشک، راکت و پهپاد است، که در حال حاضر به آن دسترسی دارد».
در مورد افکار عمومی اسرائیل و موضع آن در قبال جنگ علیه لبنان، این روزنامه تأکید کردم که اسرائیلی‌ها دیگر حاضر نیستند بار جنگ فرسایشی را به دوش بکشند، جنگی که برای آن‌ها هیچ چشم‌انداز امیدی ندارد.
در همین راستا، روزنامه هاآرتس در گزارشی نوشت: «آیا حزب‌الله نابود شده است؟ آیا تسلیم شده است؟ قاطعانه باید بگوییم خیر؛ حزب‌الله اقداماتش را حساب‌شده انجام می‌دهد و پس از دریافت ضربه، اوضاع را ارزیابی می‌کند، اوج این نبرد هنوز فرا نرسیده و پاسخ‌های حزب‌الله در راه است».

«مرج ابن عامر» خط مقدم نبرد حزب‌الله با اسرائیل
دشت بزرگ «مرج بن عامر» (جزرائیل) مرغزاری وسیع بین منطقه جلیل و کوه‌های نابلس در شمال فلسطین اشغالی است، طول آن ۴۰ کیلومتر، عرض آن ۱۹ کیلومتر و مساحت آن ۳۵۱ کیلومتر مربع است. 
این منطقه شامل ۳۹ شهرک صهیونیستی است که بزرگ‌ترین آن‌ها شهر عفوُله با حدود ۴۲۰۰۰ نفر جمعیت است.
به گفته رسانه‌های اسرائیل، این منطقه اکنون به خط مقدم نبرد شمال تبدیل شده است.

نقض سیستم دفاعی در حیفا
از سوی دیگر شهردار حیفا در مصاحبه با شبکه ۱۲ اسرائیل از ۵۰ درصد کمبود در سیستم دفاعی بین مناطق قدیمی و جدید شهر خبر داد. 
او با ابراز نارضایتی از عملکرد دولت اسرائیل گفت: «دولت ما را نمی‌شناسد و ما تنها هستیم، بدون هیچ پولی؛ از حزب‌الله تشکر می‌کنم که توجه دولت را به ما جلب کرد».
او همچنین از توقف تمامی فعالیت‌های آموزشی خبر داد، به جز حیفا، شهرک‌های "یوکنیعام، مجدو، دالیه الکرمل و عسیفا نیز فعالیت‌های آموزشی خود را محدود کرده‌اند.
در زمینه حمل و نقل خارجی نیز، ۱۴ شرکت هواپیمایی در پی تشدید جنگ در لبنان، پروازهای خود به مقصد و از اسرائیل را متوقف کرده‌اند. در این میان شرکت‌های ويز، ایبریا، بریتیش ایرویز و آذربایجان ایرلاینز نیز پروازهای خود را لغو کرده‌اند.

منبع: فارس
24-news.ir/vdcawan6649nyo1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما