تاریخ انتشارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
یک نماینده مجلس یارانه سنگین دولت بر روی آرد نانوایی‌ها را دلیل افزایش ناگهانی قیمت نان دانست.
یارانه‌های سنگین آرد، دلیل گرانی نان بود/ سال‌ها قیمت نان ثابت مانده بود
علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبر۲۴ در مورد افزایش قیمت نان گفت: قیمت نان را به استانداری ها سپرده اند زیرا ما سالانه حدود ده میلیون تن گندم مصرف می‌کنیم که این ده میلیون تن با قیمت کیلویی حدود ۱۷ هزار تومان خریداری و تبدیل به آرد می‌شود که با هزینه تبدیلش به آرد چیزی حدود کیلویی بیست هزار تومان تمام می‌شود اما یارانه ای را دولت بابت آرد تقبل می‌کند و شاید نزدیک بیست و پنج برابر ارزان تر آن را تحویل به نانوایان می‌دهد.

این نماینده مجلس افزود: این تنها یک قسمت از هزینه نان است که به اصطلاح هزینه آرد آن است. اما هزینه آرد تنها پانزده تا بیست درصد قیمت کامل نان را شامل می‌شود و آن چیزی که مربوط به دولت است یعنی مربوط به گندم و آردش است دولت یارانه اش را پرداخت میکند و تقریبا میشود گفت قیمت آرد حدود ده سال است که ثابت مانده، با وجود این که قیمت گندم شاید حدود ده برابر افزایش پیدا کرده است اما قیمت آرد تحویلی به نانوایی ها تقریبا ثابت بوده است پس در نتیجه دولت در این سالها یارانه اش را که مربوط به آرد است هیچ تغییری نداده است.

وی یادآور شد: علی الخصوص در این سه سال دولت آقای رئیسی با اههتمامی که ایشان داشتند قیمت گندم حدود پنج برابر افزایش پیدا کرد ولی با این حال قیمت آرد تحویلی به نانوایی ها تغییر پیدا نکرد با این حال خیلی ها در دولت دوازدهم اصرار داشتند قیمت را تغییر بدهند اما در دولت سیزدهم با وجود افزایش چشمگیر قیمت گندم قیمت نان افزایش پیدا نکرد.

عباسی تصریح کرد: همان طور که گفتم قیمت آرد تنها پانزده تا بیست درصد از قیمت نان را شامل‌ می‌شود و چیزی حدود هشتاد تا هشتاد و پنج درصد قیمت نان مربوط است به هزینه های پخت نان به عنوان مثال هزینه کارگری است یا اجاره مکان است و موضوعاتی دیگر که شامل می‌شود و به دلیل این که این هزینه ها در استان های مختلف متفاوت است تعیین قیمت نان را به استانداری ها سپرده اند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال استانی مانند تهران ممکن است هزینه های پخت نان بالا تر باشد و در استان دیگر این هزینه ها ضمن اجاره و هزینه کارگری کمتر باشد و قاعدتا قیمت نان پایین تر است.

او اظهارداشت: در رابطه با استان تهران تقریبا فکر می‌کنم حدود سه سالی است که قیمت نان تغییری نداشته و در این یکی دو روز است قیمت نان افزایش ۴۰ تا  ۶۰ درصدی داشته و از این رو دولت و استانداری باید پاسخگو باشند که چرا به یکباره این افزایش قیمت چشمگیری را ایجاد کرده اند.
24-news.ir/vdcjmoevyuqextz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما