تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبر 24:

بیانات رهبر انقلاب نشانه حمایت قطعی از حقوق مصرف کنندگان بود

کارشناس بازار و صنعت خودروگفت: با قاطعیت می توان گفت تا روز گذشته که مقام معظم رهبری نسبت به حمایت از مصرف کننده سخن گفتند، هیچ مسئول و مدیری در مقام حمایت از مصرف کننده از مردم سخنی نگفته بود و به مردم وقعی نگذاشته بود.
بیانات رهبر انقلاب نشانه حمایت قطعی از حقوق مصرف کنندگان بود
به گزارش خبر24؛ یکی از مهمترین محورهای انتقادی سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با صنعتگران کشور، انتقاد از وضعیتی بود که صنایع بزرگی مثل خودروسازی یا لوازم خانگی برای مردم یا مصرف کننده نهایی ایجاد کرده اند. گرانی و از دست رفتن کیفیت دو مولفه مهم در صحبت های معظم له بود. مردم در سخنان دیروز رهبر انقلاب بخش مهمی بودند که انتظار می رود زین پس در صنایع کشور لحاظ شوند و تولیدکنندگان به اسم حمایت از تولید داخلی، کالایی با کمترین استاندارد و بالاترین قیمت را به دست مشتری نرسانند. در صنعت خودروسازی که سالهاست نسبت به افت روزانه این صنعت گلایه های جدی مطرح می شود نیز بحث مردم به دلیل اینکه با جان آنها سر و کار دارد این موضوع برجسته شد. کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با خبر24 به راه‌های توسعه صنعت خودرو و خروج از وضعیت کنونی اشاره کرده است.
 
فربد زاوه، کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با خبر24 درخصوص سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر بی کیفیت بودن صنعت خودروسازی و اجحافی که در حق مردم صورت گرفته گفت: یکی از مهمترین دلیلی که صنعت خودروسازی ایران به شدت دچار افت شد، بسته بودن بازار بر روی واردات خودروهای خارجی به روز و دارای استانداردهای جهانی بود. این موضوع باعث شد تا هیچ گونه رقابتی در این صنعت ایجاد نشود، ضمن اینکه مدیران این صنعت که
همواره به اسم تولید داخلی، حق مردم را پایمال می کردند هیچ دلیلی نداشتند که جواب مصرف کننده را بدهند یا از مصرف کننده حمایت کنند، بلکه به جیب و سود خود می اندیشیند و فضا به گونه ای مدیریت شود که دلالان و سوداگران از این بازار منتفع شوند.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: خودروسازان در سال های گذشته با ارائه آمارهایی کذب به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور براین موضوع تاکید می کردند که از خروج ارز از کشور جلوگیری کردیم و صنعت را خودکفا و شکوفا کردیم؛ در حالی که هیچ جای دنیا روی چنین صنعت از کار افتاده و عقب مانده ای اسم شکوفایی یا خود کفایی نمی گذارند، ضمن اینکه دنیای امروز، دنیای همکاری است نه خودکفایی، چرا که نمی توانیم همه قطعات با کیفیت را در داخل تولید کنیم.
 
کارشناس بازار و صنعت خودرو در این باره تصریح کرد: با قاطعیت می توان گفت تا روز گذشته که مقام معظم رهبری از حمایت از مصرف کننده سخن گفتند، هیچ مسوول و مدیری در مقام  حمایت از مصرف کننده از مردم سخنی نگفته بود وبه مردم وقعی نگذاشته بود. از این جهت جای خوشحالی و خرسندی دارد که رهبر معظم انقلاب این مساله مهم را برجسته و بولد کردند که مردم و رضایت خاطر آنها ازهرکالای تولیدی، اعم از خودرو یا لوازم خانگی مهم است.
 
 فربد زاوه در این باره تصریح کرد: در سال های گذشته که خودروسازان با تولید خودروهای بی کیفیت می تاختند و به دلیل بسته بودن درهای کشور به روی واردات خودرو، مردم حق انتخابی جز خرید خودروهای فشل داخلی را نداشتند، هیچ کدام از مقامات سیاسی از مصرف کننده حرفی به میان نیاورد در حالی که رشد هر صنعتی وابسته به نگاه تیم صنعتی به خواسته ها و مطالبات مردم یا مصرف کننده است.
 
زاوه تاکید کرد: در حالی که در ایران اصلا مصرف کننده مهم نبود. همین موضوع باعث بروز
فسادهای بزرگی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور شده است. اگر مردم اولویت بودند نه کیفیت خودرو نازل می شد و نه مردم مجبور بودند ارزان ترین و بی کیفیت ترین خودروها را با گران ترین قیمت ها بخرند، حتی امروز می توانستیم صادر کننده خودرو به کشورهای مختلف جهان باشیم.
 
فربد زاوه با ارائه چند راهکار برای حمایت از صنعت خودروسازی داخلی گفت: راهکار رشد و توسعه صنعت خودروسازی کشور؛ باز کردن در به روی واردات خودرو و باز کردن در به روی سرمایه گذاران اعم از داخلی یا خارجی است. مدیریت مردمی در این موضوع بسیار حائز اهمیت است. مدیریتی که با توزیع رانت به نورچشمی ها وآقا زاده ها صورت نگرفته باشد می تواند توسعه صنعت خودروسازی ما را تضمین کند.
کارشناس صنعت و بازار خودرو خاطر نشان کرد: قطعا نگاه قیم مآبانه از این صنعت باید برداشته شود. صنعت خودروسازی کشور به دست بخش های خصوصی نور چشمی امتیازی نیفتند. نگاه ما در توسعه صنعت خودرو و خصوصی سازی باید نگاه جهانی باشد، یعنی هر کسی می خواهد بسازد وارد شود، هم برای مردم ایران و هم برای صادرات بسازد که برای کشور ارز آوری داشته باشد این یعنی همزیستی مسالمت آمیز، همان نگاه رهبر معظم انقلاب به حمایت از مصرف کننده، یعنی هر آنچه جلوی نگاه به مصرف کننده را می گیرد وهر شعاری که در تضاد با مصرف کننده است باید حذف شود، آن زمان می توان گفت توسعه صنعت خودروسازی کشور وارد فاز توسعه ای شده است مثل ترکیه که قبل از باز کردن درهای کشور به روی خودروهای خارجی و مشارکت در ساخت خودروی بی کیفیتی داشت اما اینک هم برای خود قطعه می سازد و هم برای خارج و مردم این کشور از خودروهایی با استاندارد روز جهانی استفاده می کنند.

 
انتهای پیام/
24-news.ir/vdcdk90n.yt0zo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز