تاریخ انتشارجمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰
دو خودروساز بزرگ کشور در آخرین اطلاعیه خود نسبت به فروش فوق‌العاده و فوری محصولات خود با قیمت‌های جدید اقدام کرده‌اند. قیمت‌هایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی از محصولات با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده و شکاف قیمتی کارخانه و بازار آزاد را با کاهش چشمگیثری مواجه کرده است.
مجوز چراغ خاموش | نسخه شورای رقابت در خودرو پیچیده شد
به گزارش خبر24،البته تردیدی وجود ندارد که لازمه تداوم فعالیت دو خودروساز کشور اصلاح قیمت‌ها و فروش بدون زیان است اما این قیمت‌گذاری در حالی از سوی ساکنان جاده مخصوص صورت‌گرفته که همچنان شواری رقابت به‌عنوان متولی قیمت‌گذاری خودرو شناخته شده و این شوار نیز به‌دلیل آنچه پایان یافتن زمان ماموریت اعضای آن گفته می‌شود از هرگونه قیمت‌گذاری جدید طفره می‌رود. البته در این میان اگرچه وزیر صمت بارها از برنامه وزارتخانه متبوع خود برای افزایش تولید و اصلاح قیمت‌ها خبر داده و وعده اجرای آن را تا ۱۰ روز آینده داده است، اما جزئیات این برنامه تاکنون اعلام نشده و هیچگاه فاطمی‌امین از رویکرد خود برای حذف شواری رقابت سخنی به میان نیاورده بود.

موضوعی که به‌نظر می‌رسد با موضع‌گیری‌های اخیر شورای رقابت در خصوص وضعیت خودرو و همچنین تصویب طرح آزادسازی واردات که در اصلاحیه آن شاهد حذف شوار از تصمیم‌گیری تنظیم بازار بوده‌ایم احتمالا فاطمی‌امین رویکرد حذف این شوار را دنبال کند. البته تاکید خودروسازان که در برنامه پیش‌فروش خود خواستار عدم خرید از بازارآزاد شده و تاکید کرده‌اند به‌زودی نیاز مصرف‌کنندگان واقعی از سوی خود شرکت تامین می‌شود همگی گویای حذف شورای رقابت از چرخه قیمت‌گذاری خودرو و رفع مهمترین چالش پیش‌روی خودروسازان دارد. حال باید منتظر شد و دید آیا بازار خودروی کشور تحت‌تاثیر این سیاست و البته آزادسازی واردات به ساماندهی خواهد رسید و یا بازهم شاهد یکه‌تازی دلالان و مافیای خودرو از بازاری انحصاری خواهیم بود.

 مجوز چراغ خاموش وزارت صمت

براساس دستورالعمل شورای رقابت قیمت خودرو باید در هر فصل و متناسب با نرخ تورم بخشی از طریق فرمولی که این شورا تعیین کرده مشخص شود این در حالیست که با پایان‌یافتن زمان ماموریت اعضای شورا شاهد عدم تعیین تکلیف قیمت خودرو موکل کردن آن به ریاست بعدی هستیم. البته در این میان فاطمی‌امین نیز بارها از سیاست جدید برای صنعت خودرو خبر داده و وعده داده تا ظرف ۱۰ روز آینده ضمن عرضه خودروهای انباشت شده در کف پارکینگ‌های خودروسازان شاهد افزاش تولید و عرضه خواهیم بود از سوی دیگر وزیر صمت از عدم حذف قیمت‌گذاری خبر داده اما تاکید کرده قیمت‌های جدید بر مبنای قیمت تمام شده خودرو و سود مشخص تعیین خواهد شد البته وزارت صمت هنوز جزئیاتی از برنامه خودرویی خود را منتشر نکرده اما انتشار اطلاعیه ایران خودرو سایپا که از فروش فوق‌االعاده و فوری برخی از محصولات خود آن هم با قیمت جدید خبر داده‌اند و همچنین اعلام فک‌رهن اسناد خودروهایی که از طریق قرعه‌کشی واگذار شده‌اند نشان می‌دهد فاطمی‌امین قصد دارد تا این بار از سد شورا عبور کند.

 رشد ۱۴ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها

بر این اساس در اطلاعیه ایران‌خودرو به دفاتر فروش آمده: در خصوص خودروهای واگذار شده در فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش به روش قرعه‌کشی که سند (فاکتورفروش) آنها در رهن شرکت ایران خودرو است مطابق مصوبه اخیر کمیته خودرو، مشتریان می‌توانند نسبت به فک رهن سند مربوطه زودتر از موعد مقرر در بخشنامه اقدام کنند. به همین منظور و براساس برنامه زمانبندی شده، واریز مبلغ ترهین و انجام عملیات فک رهن پس از دریافت پیامک از سوی شرکت ایران‌خودرو امکان‌پذیر است.

همچنین جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز از امکان فک رهن اسناد خودروهای فاکتورشده سایپا خبر داد و گفت: مشتریان محصولات سایپا که در طرح‌های پیش‌فروش و فروش‌فوری منتخب شده و خودروهای آنان فاکتور شده، پس از تسویه‌حساب می‌توانند نسبت به فک رهن اقدام کنند. با اجرایی‌شدن این تصمیم، امکان خریدوفروش محصولات عرضه شده در طرح‌های قرعه‌کشی فراهم می‌شود و مالکان این خودروها می‌توانند نسبت به فروش آن در بازار اقدام کنند.

صرفنظر از تغییر قیمتی با مجوز وزارت صمت بررسی میزان رشد قیمت‌ها نشان می‌دهد در محصولات گروه ایران‌خودرو در چهار محصول راناپلاس با قیمت ۲۰۸ میلیون تومان عرضه شده، این در حالی است که قیمت این محصول تا پیش از این ۱۸۰ میلیون تومان بود. همچنین ایران‌خودرو قیمت جدید پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای را ۲۴۹ میلیون تومان اعلام کرده و این در حالی است که قیمت قبلی آن ۲۱۶ میلیون تومان بود. دناپلاس اتوماتیک توربوشارژر نیز از ۳۹۰ به ۳۹۵ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز در حالی ۱۸۴ میلیون تومان قیمت خورده که تا پیش از این از سوی کارخانه با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان عرضه می‌شد. به این ترتیب ایران خودرو ۲۰۶ را بیش از ۵۰ میلیون تومان گران کرده است.

از سوی دیگر در محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز شاهد رشد ۱۴ تا ۱۷ درصدی بوده‌ایم به‌گونه‌ای که قیمت ساینا از ۱۰۴ میلیون به ۱۲۰ میلیون، ساینا اس از ۱۴۲ میلیون به ۱۶۴ میلیون، کوییک اس از ۱۵۴ میلیون به ۱۷۸ میلیون و کوییک معمولی از ۱۳۹ میلیون به ۱۶۲ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین کوییک آر از ۱۴۹ میلیون به ۱۷۲ میلیون، کوییک اتومات پلاس از ۲۳۲ میلیون به ۲۶۵ میلیون، شاهین از ۲۹۱ میلیون به ۳۴۱ میلیون و تیبا ۲ از ۱۰۶ میلیون به ۱۲۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. در میان محصولات سایپا بیشترین افزایش قیمت به شاهین و کمترین به کوییک اتومات تعلق گرفته است.

این تغییرات قیمتی در حالی صورت می‌گیرد که شورای رقابت همچنان بر اجرای دستورالعمل شوار از سوی خوردوسازان تاکید داشته و در اطلاعیه‌ای آورده : خودروسازان کماکان موظف هستند که خودروهای مورد تعهد را براساس جدول و زمانبندی تعهد شده و با قیمت‌های مصوب شورای رقابت تحویل خریداران کنند و همه مصوبات شورا باید توسط خودروسازان اجرا شود و هرگونه اظهارنظرِ معطوف به افزایش قیمت خودروهای انحصاری طبق قانون، منوط به مصوب شدن آن در شورای رقابت خواهد بود.

 اما این اقدام خودروسازان که بدون هرگونه واکنشی از سوی وزارت صمت همراه شده و همچنین اظهارت فاطمی‌امین که ضمن افزایش تولید از حذف قرعه‌کشی خبر داده بود و همچنین طرح واردات خودرو که در آن شورای رقابت از تصمیم‌گیری برای تعیین تعداد خودروهای وارداتی کنار گذاشته شده همگی نشان می‌دهد نسخه شورای رقابت حداقل در صنعت خودرو پیچیده شده است.
24-news.ir/vdcdxx0j.yt0sn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز