تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
در قانون برنامه هفتم توسعه مانع بزرگ رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان حذف می‌شود.
مسیر رقابت برای دانش‌بنیان‌ها هموار می‌شود
به گزارش خبر24، اقتصاد دانش‌بنیان اصطلاحی است که اخیرا در کشورهای مختلف موردتوجه قرار گرفته است. این اصطلاح به لزوم رسوخ دانش، علم و نوآوری به ابعاد مختلف اقتصاد کشورها اشاره دارد. اقتصاد از بخش‌های مختلف تشکیل می‌شود و نیاز است در راستای دانش‌بنیان کردن تمام ابعاد اقتصادی کشور گام برداریم.
توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور در گرو حمایت جدی از دانش‌بنیان‌ها و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت آن‌ها است. در برنامه هفتم توسعه مصوبات جامعی در بخش علم و فناوری داریم که به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور کمک می‌کند. اجرای بندهای این قانون در حوزه دانش‌بنیان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور باشد.

دانش‌بنیان‌ها طی سال‌های اخیر توانستند در شرایط تحریم به کمک کشور بیایند و نیازهای اساسی صنایع را رفع کنند. این دستاورد در نتیجه حمایت از آن‌ها و اعتماد به توان داخلی رخ داد.
دراین‌ارتباط با فتح‌الله توسلی، نماینده کبودرآهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم اجرای بندهای این قانون گفت‌وگو کرده‌ایم.
توسلی ضمن تأکید بر اهمیت  اختصاص بخشی از مالیات حاصل از خام و نیمه‌خام فروشی به صندوق نوآوری و شکوفایی بر ضرورت دریافت گزارش‌های مرتب از این صندوق و شفافیت عملکردش اشاره کرد.
وی در ارتباط با مصوبات راهبردی برنامه هفتم توسعه در حوزه علم و فناوری که باید نقشه راه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری باشد، تصریح کرد: باتوجه‌به روندهایی که در دنیا وجود دارد، نیاز است به سمت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم. استفاده از فناوری‌های روز ضرورت پیدا کرده و باید در تمام زمینه‌ها به علم و فناوری مجهز شویم.

انفجار پیجرها نشان از اهمیت فناوری در حوزه امنیتی دارد
این نماینده مجلس ادامه داد: هوش مصنوعی در تمامی ابعاد زندگی افراد نمود پیدا کرده است. اخیرا در قضیه پیجرها در لبنان دیدیم که حتی در حوزه امنیتی نیز استفاده از فناوری‌های نوین مطرح است. این واقعیات نشان می‌دهد که باید تأکید جدی بر حوزه دانش‌بنیان‌ها و استفاده از فناوری‌های روز دنیا داشته باشیم. وقتی به دانش روز مجهز شویم، آسیب کمتری می‌بینیم و می‌توانیم از طریق فناوری‌های جدید نیازهایمان را برطرف کنیم. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: باتوجه‌به تأکیداتی که مقام معظم رهبری بر موضوع دانش‌بنیان‌ها و لزوم تقویت آن‌ها داشته‌اند، استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی در کشور در دستور کار قرار گرفته است. اقدامات خوبی در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است. در اغلب این شرکت‌ها، جوانان با حداقل امکانات اما دانش بالا در حال کار هستند. در این شرکت‌ها نیازهای کشور شناسایی و در راستای رفع آن‌ها گام برداشته می‌شود.

برنامه هفتم توسعه؛ نقشه راه معاونت علمی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها
عضو هیئت‌امنای صندوق توسعه ملی گفت: مصوبات برنامه هفتم توسعه در بخش علم و فناوری می‌تواند به‌عنوان یک نقشه راه برای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها عمل کند. وظیفه دولت است که با اقدامات حمایتی زمینه را برای صادرات و همکاری آن‌ها با صنایع فراهم کند. در قانون برنامه هفتم توسعه علاوه بر حذف مانع بزرگ رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان و حذف اخذ ضریب از قراردادهای این شرکت‌ها در قالب حق بیمه قرارداد، مسیر تأمین مالی توسعه فناوری در قالب اخذ مالیات از مواد خام و نیمه‌خام صادراتی و همچنین تقویت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه تسهیل شده است.
وی ادامه داد: حل‌وفصل مشکلات دانش‌بنیان‌ها در حوزه حق بیمه قرارداد به شکلی که در قانون برنامه هفتم توسعه آمده است، باید در دستور کار قرار بگیرد. یکی از وظایف مجلس نیز این است که به اجرای صحیح قوانین نظارت کند.
توسلی در خصوص لزوم اجرای مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر اخذ مالیات از صادرات محصولات خام و نیمه‌خام و تخصیص این مبالغ به صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌نحوی‌که به نفع دانش‌بنیان‌ها به کار گرفته شود، تصریح کرد: سیاست کلی کشور این است که از صادرات مواد خام و نیمه‌خام جلوگیری کنیم. بدیهی است که ارزش‌افزوده حاصل از فروش محصولات نهایی بسیار بیشتر از خام‌فروشی است. در همین ارتباط، قوانینی را در راستای تشویق تولید محصولات نهایی و با ارزش‌افزوده بالا در مجلس مصوب کرده‌ایم.
وی ادامه داد: صادرات محصولات خام و نیمه‌خام ممنوع نشده است اما در برنامه هفتم توسعه مصوب شده که از آن‌ها مالیات اخذ شود. در قانون مصوب شده است که مبالغ حاصل از مالیات صادرات مواد خام و نیمه‌خام به نفع بخش‌های دیگر از جمله حوزه دانش‌بنیانی به کار گرفته شود.

مالیات‌هایی که باید خرج دانش‌بنیان‌ها شود
این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: برنامه هفتم توسعه کمی با تأخیر ابلاغ شد و هنوز بندهای مختلف آن اجرایی نشده است. باید پیگیری لازم را در خصوص تخصیص مالیات صادرات مواد خام و نیمه‌خام به صندوق نوآوری و شکوفایی داشته باشیم. در طرف مقابل، صندوق نیز باید در مورد عملکردش و نحوه هزینه‌کرد مبالغ اختصاصی به‌صورت مرتب گزارش بدهد.

منبع: فارس
24-news.ir/vdci53az3t1a552.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما