تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
پس از گذشت 8 ماه از اولین شکایت رسمی فلسطین و حامیانش در فیفا از اسرائیل و درخواست جدی برخورد تاریخی با فوتبال رژیم غاصب صهیونیستی، اکنون زمان تصمیم‌گیری و اثبات استقلال فیفا برابر نسل کشی و جنایت اسرائیل فرا رسیده است.
زمان تصمیم‌گیری و اثبات استقلال فیفا برابر نسل کشی و جنایت اسرائیل
به گزارش خبر24، فیفا همیشه ادعا کرده که سازمانی غیرسیاسی است، اما بسیاری از تصمیمات آن، به‌ویژه در مورد انتخاب میزبان‌های مسابقات جهانی و اقدامات انضباطی، با جنبه‌های سیاسی مرتبط شده‌اند. فراموش نکنیم که فساد یکی از بزرگترین چالش‌های فیفا در دهه‌های اخیر بوده است.

سال ۲۰۱۵، تعدادی از مقامات ارشد فیفا به اتهام فساد و رشوه‌خواری دستگیر شدند که این موضوع اعتبار فیفا را به شدت زیر سؤال برد. این فسادها بیشتر مرتبط با انتخاب میزبانان جام جهانی و قراردادهای اسپانسری بود. اکنون اما مشخص شده که بسیاری از فسادها به لابی اسرائیل، عربستان، فرانسه و آرژانتین مربوط است.

فیفا اقداماتی برای ترویج عدالت اجتماعی و مبارزه با تبعیض در فوتبال انجام داده است. یکی از نمونه‌ها، کمپین‌های ضدنژادپرستی در مسابقات بین‌المللی است که فیفا تلاش کرده از این طریق پیام‌های ضدتبعیض را ترویج دهد اما آیا در قبال باشگاه‌های غیر قانونی اسرائیلی در کرانه باختری هم حاضر به اجرای عدالت است؟
بحث اسرائیل و حضورش در فوتبال جهان همواره با چالش‌های سیاسی پیچیده همراه بوده است. این موضوع به دلیل وضعیت ژئوپلیتیک منطقه و روابط تنش‌زای اسرائیل با برخی کشورهای خاورمیانه و جهان اسلام به یکی از موضوعات حساس در تعاملات ورزشی و به‌ویژه فوتبال تبدیل شده است.

فدراسیون فوتبال فلسطین بارها از فیفا خواسته اسرائیل را به دلیل محدودیت‌های اعمال شده بر ورزشکاران فلسطینی مجازات کند. فلسطینی‌ها ادعا می‌کنند اسرائیل مانع حرکت آزادانه ورزشکاران و تیم‌های فلسطینی در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی می‌شود، این امر رقابت‌های ورزشی فلسطین را تحت تأثیر قرار داده است.
درگیری‌های نظامی اسرائیل در نوار غزه و لبنان، به‌ویژه حملات به مناطق غیرنظامی، همواره مورد اعتراض کشورها و سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است. کشورهای عربی و اسلامی به‌طور خاص از فیفا درخواست کرده‌اند که اسرائیل را به دلیل نقض حقوق بشر و اتهام به نسل‌کشی از رقابت‌های بین‌المللی فوتبال محروم کند.

اسرائیل عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه فلسطینیان انجام داده که منجر به تلفات گسترده غیرنظامیان و تخریب زیرساخت حیاتی می‌شود. منتقدان معتقدند فیفا باید برای محکومیت این اقدامات و محرومیت اسرائیل اقدام کند، همان‌گونه که در مواردی مانند تحریم ورزشی آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید این نهاد تصمیم گرفت.

البته فیفا در گذشته نیز در موارد مشابهی که مسائل سیاسی یا نظامی مطرح شده بود، مداخله‌ای نکرده است. بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اسرائیل را به نقض گسترده حقوق بشر و اقدامات نژادپرستانه متهم کرده‌اند. فیفا نباید در قبال نقض حقوق بشر و اقدامات نظامی اسرائیل بی‌تفاوت باشد.
24-news.ir/vdcfj1dyvw6djja.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما