تاریخ انتشارشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
بازار سرمایه در دو ماه گذشته و به ویژه در هفته های اخیر روزهای تلخی را پشت سر گذاشته است اما سخنان رئیس جمهور و مصوبات دولت گویا جان تازه ای به بورس داده و امیدها برای اصلاح رویه را افزایش داده است.
رونق بورس | ضرورت ورود حقوقی ها و حمایت مستمر دولت
خبر24 - حسین شاملو: به جرأت می توان گفت تقریبا تمام سهام بازار بورس در چند روز گذشته پائین تر از ارزش حقیقی خود معامله شده و در نتیجه سهامداران ضررهای فراوانی را از این قبال می بینند. شاید در این بین بسیاری هم عطا را به لقا بخشیده و از بازار سرمایه کوچ کنند!
 
البته گفتگوی سه‌شنبه شب رئیس جمهور با مردم به خصوص درباره شرکت‌های بورسی امیدواری به اصلاح وضع موجود را به جود آورده و کور سویی را بازماندگان در این بازار آشفته را به ارمغان آورد. در این میان خبر احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز درخصوص مصوبات پنجگانه بورسی مزید بر علت شده و امیدواری ها را افزون نمود و همین امر بازار بورس روز چهارشنبه را اگرچه موقت اما کمی اصلاح و به سمت خروج از قرمزپوشی سوق داد. دراین روز شاخص کل بورس با رشد ۲۱ هزار و ۴۹۵ واحدی، ۱.۷۸ درصد بهبود یافت و شاخص به یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۴۲۲ واحد رسید.

 
ارثیه شوم روحانی و وعده اصلاح رویه
 
وضعیت متشنج و ناآرام بازار بورس در واقع استمرار شرایط تحمیلی است که سیاست دولت گذشته بانی آن است و شاید بر همین اساس بود که آیت الله رئیسی در چهارمین گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای سامان دادن وضعیت بازار بورس چیست؟ اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که از دولت قبل به ما به ارث رسید مسئله بورس است. بالاخره با یک تبلیغاتی عده بسیاری به عنوان سهامداران خرد وارد بازار بورس شدند. این سهامداران خرد اکثریت سهامداران بورس را تشکیل می‌دهند و نوسانات بورس موجب نگرانی آن‌ها می‌شود. آنچه که بنده از اول هم به مردم گفتم و نسبت به آن حساس بودم، آن بود که تاکید کردم به هیچ عنوان بورس نباید قلک تامین مالی دولت شود.
 
رئیس جمهور ادامه داد: نکته دوم مورد تاکید بنده این بود که باید صندوق‌های تثبیت و توسعه در بورس به عنوان پشتیبان سهامداران خرد تعیین شوند. تامین اعتبارات لازم بر این صندوق‌ها انجام شده است. البته یک مقدار زمان آن طولانی شد، چون باید از صندوق توسعه ملی مبلغی به این صندوق‌های تثبیت و توسعه تخصیص می‌یافت.
 
آیت‌الله رئیسی افزود: نکته سومی که از همان ابتدا نگران آن بودم و لذا تیم اقتصادی دولت را به ریاست معاون اول مامور پیگیری آن کردم، بررسی راهکارهای برون رفت بورس از مشکلاتی بود که الان با آن مواجه است. پیش از این گفتگو هم جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را داشتیم که موضوع بورس در آن مطرح بود. مردم عزیز این را بدانند که دغدغه آنها، دغدغه بنده است. به عنوان خدمتگزار مردم تا وقتی که احساس کنیم مردم در این قضیه آرامش پیدا کردند، پیگیری آن خواهیم بود. آرامش مردم نه با بخشنامه و دستور که در عمل و با کار اجرایی و میدانی حاصل می‌شود.

 
سقف گذاری نرخ برای «خوراک» و «سوخت»
 
پس از اینکه رئیس جمهور دستوراتی را برای اصلاح وضعیت بورس صادر کرد، وزیر اقتصاد با ابلاغ مصوبات پنج گانه بورسی شامل ارزان شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، کاهش نرخ سود بین بانکی، محدود شدن فروش اوراق مالی، عدم افزایش حقوق دولتی معادن و افزایش نرخ تسعیر بانک‌ها؛ در تشریح جزئیات این ابلاغیه گفت: ابلاغیه دولت مشتمل بر سقف‌گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت می‌شود. این نرخ طی مدت اخیر به دلیل اینکه مناسبات بین‌المللی موجب شده بود تا قیمت‌های جهانی تغییر پیدا کند، این نرخ برای پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌های در کشور نیز افزایشی بسیار فراتر از حد متعارف داشت.
 
خاندوزی تصریح کرد: دولت برای اینکه نشان دهد مسئله سودآوری صنایع و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی از اهمیت والایی برخوردار است، سقف ۵ هزار تومانی را برای نرخ خوراک و سقف ۲ هزار تومان را برای نرخ سوخت مصوب کرد که با حفظ فرمول سابق، در هیچ زمانی قیمت‌ها از سقف ۵ هزار تومان برای خوراک و ۲ هزار تومان برای سوخت فراتر نخواهد رفت.

 
ماجرای نامه بورسی مجلسی ها به دولت چه بود؟
 
پس از بروز نوسانات در بازار سرمایه و اعتراض سهامداران به ضررهای هنگفت در معاملات،  در ۲۴دی ماه سالجاری، محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور با تشریح وضعیت بازاربورس، نوشت: با عنایت به مصوبات جلسه مورخ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ستاد اقتصادی دولت که توسط وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی با عنوان بسته حمایتی از بازار سرمایه اطلاع‌رسانی شد، به استحضار می‌رساند بررسی‌های این کمیسیون نشان می‌دهد تصمیمات متخذه در این نشست و همچنین سایر موارد مهم حمایتی از بازار سرمایه در مفاد و محتوای احکام لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور پیش‌بینی نشده و ضرورت دارد این مقوله در قالب گزارش تکمیلی لایحه بودجه با تسریع زمانی تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
 
در این نامه پیشنهادهای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران نیز آمده است. این پیشنهادها در ۹ بند به اصلاح فرمول نرخ گاز خوراک شرکت‌های پتروشیمی، نرخ بهره مالکانه، تهاتر مطالبات شرکت‌ها از دولت، خام فروشی، حذف ارز ترجیحی، صندوق تثبیت، اخذ مالیات از سود سپرده اشخاص حقوقی، انتشار اوراق و مصوبات ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت پرداخته شده‌ بود که به اطلاع رئیس دولت سیزدهم رسید.

 
چرا بورس به این روز افتاد؟!
 
متأسفانه دولت گذشته خاطره خوبی از بورس در اذهان مردم به جای نگذاشت. شاید کمتر کسی فکر می کرد زمانی که حسن روحانی و دولت متبوعش با اطمینان خاطر و اصرار فراوان از مردم می خواستند که پول و سرمایه و دارایی های خود را در بورس وارد کرده و از این قبال منتفع شوند، اوضاع بازار سرمایه ناگهان آنطور برگردد که بسیاری از مردمی که بعضا تمام دارایی و حتی ماشین و خانه خود را تبدیل به سهام کرده و در بازار بورس به گردش درآوردند، آنچنان متضرر شوند که به قول قدیمی ها به خاک سیاه نشسته و دار و ندار خود را فدای وعده های پوچ رئیس جمهور پرمدعای وقت نمایند.
 
به نظر می رسد نابسامانی های امروز بورس ریشه در سیاست ها و تصمیم گیری های سالهای اخیر دارد چراکه ورود دولت حسن روحانی و تحمیل دستورات در کنار دعوت بی محابای رئیس جمهور وقت از مردم و پا پس کشیدن پس از آن، نقش بسزایی در آشفتگی بازار سرمایه ایفا کرد. ریزش های مکرر و ضررهای هنگفت مردم و سهامداران قرمزپوشی تابلوی بورس را به مردم ارمغان داد ولی این همه مشکل و اعتراض مردم نسبت به این نابسامانی موجب نشد تا آن دولت بی تدبیر چاره کار را یافته و اوضاع را سامان بخشد و جز شعارهای توخالی چیزی از حسن روحانی در قبال مطالبات مردم دیده نشد.
 
به اذعان بسیاری کارشناسان بازارسرمایه، سیاست های ناکارآمد دولتی، بخشنامه های الزام آور و مخرب دولت، مدیریت جناحی سازمان بورس، کارشکنی های پیدا و پنهان در ساختار بورس، امیدهای واهی مسئولان وقت، بی اعتنایی روحانی به مشکلات بورسی مردم  و تورم و آشفتگی در بازارهای مختلف و اثرگذاری آن در بازار بورس از جمله مواردی هستند که قرمزپوشی را به بورس تحمیل کرده و موجبات ایراد ضرر به مردم را فراهم ساختند.

 
ضرورت استمراراهتمام دولت به اصلاح بورس
 
دولت سیزدهم با شعار عدالت محوری و دفاع از حقوق مردم نویدبخش اصلاح اموری است که دولت روحانی از پرداختن به آنها غفلت کرد. پر واضح است ریشه مشکلات و نابسامانی امروز بورس در سیاست های دولت گذشته نهفته است و لازم است تمام افراد، تفکرها، جریانات و نگاه های همسو با آن دولت، از بدنه بازار سرمایه خارج شده و با ایراد تدابیر کارشناسی و زمینه سازی برای حمایت بیشتر حقوقی ها از بازار سرمایه مانع خروج گسترده پول از بورس شده و بسترهای لازم برای جبران ضرر سهام داران و رشد شاخص ها گردآوری شود تا اعتماد مردم به این بازار دوباره جلب شده و موجبات شکوفایی و رشد آن نیزفراهم گردد.
 
با این اوصاف استمرار حمایت های دولتی و اهتمام جدی تر مسئولان ارشد کشور به ویژه سران قوا به ساماندهی بازار سرمایه و جلب اعتماد و کمک به بازگشت سرمایه ها و انجام معاملات مطلوب برای رشد شاخص ها و رفع موانع رشد، امری ضروری به شمار رفته و لازم است دولت مردمی سیزدهم با مضاعف نمودن تلاش ها برای اصلاح رویه و رونق بورس، امیدها برای بالندگی و تعالی این بازار را دوچندان نماید.   
 
24-news.ir/vdcg3w9y.ak9zy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز