تاریخ انتشارشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
جعفر قادری، اقتصاددان در گفتگو با خیر24:

دولت گذشته به شعار سال بی توجه بود

استاد اقتصاد و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: اگر هر سازمان و نهادی به صورت جزیره ای مسائل مورد نظر خود را دنبال کند بدون اینکه در یک کارگروهی، هدف قائم بر حمایت و پشتیبانی از تولید را دنبال کنند، قطعا تولید کننده نمی تواند به شکل یله و رها، کار خود را توسعه دهد و رونقی در تولید رقم زده شود.
دولت گذشته به شعار سال بی توجه بود
به گزارش خبر24؛ سال 1400 در حالی آغاز شد که اولین نکته مهمی که رهبر معظم انقلاب برای مسوولین وعموم مردم مطرح کردند تا به نتیجه دلخواه برسد شعار، حمایت و پشتیبانی از تولید بود. در انتهای سال و در لحظاتی که آخرین ساعات سال جاری را پشت سر می گذاریم در گفت و گویی با استاد اقتصاد و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و مجاسبات مجلس، نگاهی داریم بر زمینه هایی که برای تحقق شعار سال باید آماده می گردید.
 
 
جعفر قادری، اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبر24 در خصوص چرایی عدم تحقق شعار سال و حمایت و پشتیبانی از تولید گفت: برای تحقق شعار سال، و برای حمایت و پشتیبانی از تولید باید دولت و ارکان نظام سیاست هایی را در پیش بگیرند که به حمایت، رشد و رونق تولید منتهی شود. این سیاست ها باید در ابعاد گسترده ای اعم از سیاست های پولی، مالی، گمرکی و بیمه‌ای باشد، لذا زمانی موفق به اجرای شعار سال می شویم که از محدودیت ها عبور کنیم و زمینه را برای تحقق شعار سال به صورت واقعی نه به صورت شعاری فراهم کنیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با وجود محدودیت ها و بروکراسی های دست و پاگیری که تولید را بسیار رنجور و زمینه دور شدن سرمایه ها از سمت تولید را فراهم کرده، قطعا حمایت و پشتیبانی از تولید صورت نمی گیرد. بسته بودن فضای تولید در کشور که دلایل مختلفی دارد که بخش عمده ای از آن وابسته به سیاست گذاری ها و مدیریت غلط دولتها بوده است موانع بزرگی در پیش روی حمایت از تولید به شمار می رود که قطعا باید رفع شود.

 جعفر قادری با انتقاد به تحت فشار قرار دادن تولید کنندگان گفت: اصولا دولت های گذشته بدون توجه به فضای بسته‌ای که در اقتصاد کشور
وجود داشته، تولید کننده را تحت فشارهای مالیاتی و بروکراسی های اداری قرار می دادند. وقتی دولت درشرایط رکود اقتصادی برای تامین بودجه خود، تولید را تحت فشار قرار دهد و به دنبال اخذ مالیات خود باشد، یعنی توجهی به مساله مهم حمایت و پشتیبانی از تولید نکرده است، لذا این موضوع هم می تواند یک مانع جدی در برابر رشد و پشتیبانی از تولید باشد.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت به اشکال مختلف، فشار متعددی بر تولید کننده وارد کند و در تامین ارز خساست به خرج دهد یا اینکه سیاست‌های گمرکی در جهت همراهی با تولید تدوین نشود، از آن سو، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با سخت گیری، مطالب مورد نظر خود را در امر تولید دنبال کند، بدون اینکه به شرایط مورد نیاز تولید برای رسیدن به رشد و توسعه بیاندیشد، طبعا در فضای رشد تولید اتفاق مبارکی رخ نمی دهد و مشکلی از معضل کاهش تولید کشور حل نمی شود.

استاد اقتصاد در ادامه افزود:در حالی که انتظار می رود دولتها با وجود همه محودیت ها و مشکلات موجود به تولید کننده کمک کنند، اگر هر سازمان و نهادی به صورت جزیره ای مسائل مورد نظر خود را دنبال کند بدون اینکه در یک کارگروهی، هدف قائم بر حمایت و پشتیبانی از تولید را دنبال کنند، قطعا تولید کننده نمی تواند به شکل یله و رها، کار خود را توسعه دهد و رونقی در تولید رقم زده شود.

جعفر قادری عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و استاد اقتصاد در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد:   بی تردید مجلس شورای اسلامی و تمامی دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی در کنار هم برای رفع سختی ها، ناملایمات و گرفتاری‌های تولید، باید همراه و همصدا شوند تا شعارهای مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب که مبتنی بر تولید است محقق شود. در غیر این صورت اگر قرار باشد نهادهای دولتی به دلخواه خود بدون توجه به این مقوله مهم که باید در یک راه مشترک قرار بگیرند تا حمایت از تولید رقم بخورد، حرکت کنند، شاهد افزایش فشارها و محدودیت‌ها بر تولید کننده و ناتوانی بیش از پیش تولید خواهیم بود.
 

انتهای پیام/
24-news.ir/vdcdz90n.yt0ok6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز