تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
عضو کمسیون امور داخلی و شوراهای مجلس اظهار داشت: بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات طبق مستندات مراجع 5 گانه صورت می گیرد.
چگونگی بررسی صلاحیت کاندید های انتخابات مجلس
اصغر سلیمی عضو کمسیون امور داخلی و  شوراها در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبر24، در رابطه با اعلام اولیه تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس توسط هیئت های اجرایی، اظهار داشت: در خصوص ادعای رسانه‌های اصلاح طلب، نمی‌شود اینطور برداشت کرد که رد صلاحیت ها سیاسی بوده. با توجه به اینکه هیات های اجرایی برای تایید یا رد صلاحیت کاندیداها، می بایست طبق مستندات مراجع 5 گانه انجام شود.

نماینده سمیرم در مجلس ادامه داد: با توجه به قانون جدیدی که در مجلس نیز تصویب گردید، باید به صورت کتبی به کسانی که عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت گردیده اند، ابلاغ گردد.

وی افزود: اگر کاندیدایی خارج از ضوابط قانونی توسط هیات های اجرایی، رد صلاحیت گردیده باشد؛ میتواند طبق قانون جدید اعتراض خود را به هیات های اجرایی ابلاغ کند و اگر این موضوع محرز گردد که بدون ادله و مستندات کافی کاندیدایی رد صلاحیت شده فرد دخیل در عدم صلاحیت و حتی در بعضی از موارد تمامی هیات اجرایی اخراج میگردند و نفرات جدید جایگزین میشوند که طبق قانون جدید این امکان به مراجع ذی صلاح داده شده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس، بیان داشت: اما با توجه به اینکه ما هیات های اجرایی استانی داریم و هیات اجرایی کشوری و شورای محترم نگهبان در بالا دست این هیات های اجرایی هستند، کاندیداهای رد صلاحیت شده میتوانند شکایت خود را در بازه زمانی مشخص ثبت کنند، در هیات اجرایی کشوری و شورای نگهبان بررسی و تایید صلاحیت ها مشخص خواهد شد.

سلیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمیتوان نظر هیات های اجرایی را به عنوان رد صلاحیت افراد در نظر بگیریم. در مواردی مشاهده شده که در هیات های اجرایی استانی رد یا تایید شدند و در مراجع کشوری بالعکس این رد یا تایید صلاحیت ها اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: به نظر اینجانب در این مسائل نمیتوان بحث های جناحی و دولت را دخیل در این رد صلاحیت ها دانست، اما افرادی که رد صلاحیت شده اند با مدارک و مستندات قانونی بایست اعتراض خود را اعلام کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا، در پاسخ به این سوال که آیا فشار سیاسی برخی جریان‌ها نظر شورای نگهبان و وزارت کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا خیر، تصریح کرد: این تایید صلاحیت ها و رد صلاحیت ها تاثیر خاصی بر رویکرد و نظر نهادهای نظارتی نخواهد داشت و همانطور که گفته شد طبق قانون جدید می بایست طبق مستندات رد صلاحیت افراد اعلام گردد و در این زمان نمیتوان درباره رد صلاحیت شدگان پیش داوری کرد و باید منتظر اعلام نتایج از سوی  شورای نگهبان بود و انشالله افرادی که مشکلی ندارند و اعتراض خود را ثبت کردند به حقوق قانونی خود برسند.

سلیمی در پایان گفت: البته در این دوره از مجلس فرصتی در اختیار کاندیداها قرار داده شده که میتوانند با اعضای شورای نگهبان و اعضای ناظر به صورت مستقیم صحبت کنند و مسائل خود را مطرح کنند و با توجه به این بستر ایجاد شده، کاندیداهای رد صلاحیت شده میتوانند از خود دفاع کرده و مشکلات خود را حل کنند.

پایان پیام/
24-news.ir/vdcam6n6i49nyi1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما