تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
تک‌نرخی‌شدن ارز یکی از راه‌هایی است که اقتصاد کشور را به شکل زیرساختی بهبود می‌بخشد. تجربه‌ی ارز چند نرخی در دهه نود می‌بایست امروز مورد بهره‌ی تیم اقتصادی دولت چهاردهم قرار گیرد.
تک‌نرخی کردن ارز؛ راهی به سوی رشد تولید و کاهش کسری تجاری
به گزارش خبر۲۴، تک‌نرخی کردن ارز به عنوان یکی از مؤثرترین راهکارها برای بهبود کارایی اقتصادی و جلوگیری از رانت و فساد در اقتصاد و حوزه امور مالی ایران مطرح می‌شود. این سیاست می‌تواند با ایجاد شفافیت در بازار و جلب اعتماد فعالان اقتصادی، زمینه‌ساز افزایش تولید ناخالص داخلی و کاهش کسری تجاری شود.

چند نرخی بودن ارز به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ اقتصادی در کشورهایی که با مشکلات اقتصادی و مدیریتی مواجه هستند، شناخته می‌شود. این سیاست ارزی نه تنها در هیچ کجای دنیا موفق نبوده، بلکه همواره به بروز مشکلات جدی در اقتصاد کشورها منجر شده است. چند نرخی بودن ارز بستری مناسب برای ایجاد رانت و فساد فراهم می‌کند و سودجویان با استفاده از این اختلاف نرخ‌ها، منافع هنگفتی را به دست می‌آورند که در نهایت به ضرر اقتصاد ملی تمام می‌شود.

یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان و واردکنندگان در این سیستم با آن مواجه هستند، این است که صادرکنندگان مجبورند ارز خود را به نرخی پایین‌تر از بازار به بانک مرکزی تحویل دهند، در حالی که واردکنندگان برای دریافت ارز با نرخ مناسب باید در صف‌های طولانی منتظر بمانند.

تجارب کشورهای همسایه، بر لزوم حرکت به سمت سیاست‌های اقتصادی پایدارتر و کارآمدتر نیز تأکید داشته و تک‌نرخی کردن ارز می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کند و اعتماد فعالان اقتصادی را جلب کند.

بازنگری در سیاست‌های ارزی کشور، می‌تواند به افزایش تولید ناخالص داخلی و کاهش کسری تجاری کمک کند، که این اهداف باید در صدر برنامه‌های اقتصادی دولت جدید قرار گیرد.

در روزهای اخیر برخی از رسانه‌های وابسته به جریان اصلاحات اقدام دولت سیزدهم در حذف نرخ ارز دولتی و حرکت به سوی تک نرخی شدن را مورد انتقاد گسترده و یکپارچه قرار دادند. در دولت دوازدهم اقتصاد کشور با ارز دو نرخی اداره شد که همگان فسادهای ایجادشده ناشی از این شیوه را ملاحظه کردند. همچنین معایب دیگر این شیوه مدیریت در همان سال‌ها آشکار و تبدیل به تجربه‌ای شد که امروز تیم اقتصادی دولت می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

انتهای پیام/
24-news.ir/vdchiqnz623nk6d.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما