تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از رئیس جمهور خواست با توجه به پیامدهای تغییر قیمت بنزین و تاثیرات آن بر سایرکالاها وخدمات، بدون تایید مجلس قیمت بنزین را افزایش ندهد.
مجلس در شرایط فعلی موافق گرانی سوخت نیست/ رئیس‌جمهور برای مدیریت نحوه توزیع یارانه بنزین برنامه دهد
فتح‌الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبر۲۴ درمورد احتمال گرانی قیمت بنزین گفت: صحبت های اخیری که آقای پزشکیان کردند نشان می‌دهد که دولت ایشان به دنبال افزایش قیمت بنزین است اما این که آیا مجلس با این ایده موافقت می‌کند، یا خیر من بعید می‌دانم با وجود شرایطی که داریم بدون ارائه برنامه دقیق، این اتفاق رخ دهد.

عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی با یادآوری آسیب به کشور در ماجرای حذف ارز ترجیحی تاکید کرد: اگر هم دولت برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت دارد باید آن را کامل و شفاف به مجلس ارائه کرده و توضیح دهد چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: ما هم قبول داریم که قیمت بنزین با قیمت واقعی آن فاصله زیادی دارد و هزینه زیادی دولت برای این موضوع می‌پردازد اما نکته ای مهم این است که متاسفانه تاثیر قیمت بنزین در بقیه کالاها و خدمات در کشور غیر قابل انکار است و بنابراین اگر دولت قصدی در این زمینه دارد حتما باید برنامه دقیقی برای این که بتواند تورم را کنترل کند و آسیبی به جامعه نزند ارائه بدهد، در غیر این صورت مجلس با طرح افزایش قیمت بنزین موافقت نخواهد کرد.

توسلی درباره بهترین برنامه برای افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: باید مشخص شود که یارانه بنزین چگونه می‌خواهد در بین مردم توزیع شود. درحال حاضر طرح های مختلفی در این زمینه مطرح شده که باید هر یک از آنها جداگانه بررسی شود.

این نماینده مجلس توضیح داد: یک طرح این بود که برای هر کد ملی یارانه در نظر بگیرند و دیگری تاکید داشت برای خودرو یارانه سوخت در نظر بگیرند که هر کدام از این ها پیامدهای مثبت و منفی خود را دارد و لذا باید دولت طرح جامع و کاملی را با توجه به نظرات کارشناسی و همچنین موانعی که در این موضوع وجود دارد را  بررسی و سپس در کمیسیون های تخصصی و بعد هم در صحن مجلس بحث شود و بعد این تصمیم مهم گرفته شود تا کمترین آسیب رخ دهد.

وی درباره تنش های اجتماعی احتمالی به دنبال گرانی بنزین نیز افزود: همان طور که اشاره کردم دولت باید همه ابعاد این مسئله را بررسی کند زیرا متاسفانه مسئله بنزین به تنهایی نیست و اگر فقط افزایش قیمت بنزین بود ،شاید مشکلی پیش نمی‌آمد ولی چون بنزین تاثیر خود را بر سایر کالاها و خدمات می‌گذارد و باعث ایجاد تورم و گرانی می‌شود و یک فضای روانی منفی در کشور ایجاد می‌کند؛ باید با احتیاط و رعایت مسائل و ملاحظات دیگر اقدام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: ممکن است افزایش نرخ سوخت باعث برخی سو استفاده ها و ایجاد یک سری تنش ها شود و لذا دولت باید برنامه کامل، دقیق و کارشناسی ارائه بدهد که برای هر کدام از این بحث ها چه برنامه ای دارد و منابعش را از کجا می‌خواهد تامین کندو  درآمد و هزینه این طرح باید مشخص باشد که طبیعتا مدیریت این موضوع در دست دولت است و ماهم نگرانیم که خدای نکرده اگر  درست مدیریت نشود، ممکن است آسیب هایی ایجاد شود که دود آن به چشم‌همه خواهد رفت.
24-news.ir/vdcc14qs42bq0s8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما