تاریخ انتشاريکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
در پی جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در حمله هوایی به بیروت و شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان، اقداماتی از سوی ایران انجام شد از رایزنی‌های عراقچی با دبیرکل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل تا درخواست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت و نشست سران سازمان همکاری اسلامی.
دیدار با گوترش و درخواست جلسه شورای امنیت درپی ترور نصرالله
به گزارش خبر24، بعدازظهر جمعه ششم مهرماه خبری منتشر شد مبنی بر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت و پس از آن برخی از شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در پی این اقدام تروریستی خبر دادند و حزب‌الله لبنان هم بعدازظهر دیروز (شنبه) هفتم مهرماه شهادت سید مقاومت را تأیید کرد.

اقدامی ترویستی در ادامه سلسله جنایات این رژیم در روزهای گذشته در لبنان که آغازین آن انفجار پیجرها بود و پس از آن انفجار بیسم‌ها و حملات هوایی که این چند روز همچنان ادامه داشت و حمله هوایی روز جمعه آن هم با بیش از ۸۵ تُن بمب. آنگونه که رادیو ارتش اشغالگر اعلام کرد که جنگنده‌های اف-۳۵، ۸۵ بمب سنگرشکن اهدایی از سوی آمریکا که وزن هر کدام، یک تن بود را در این عملیات استفاده کردند و چهار ساختمان به طور کامل با خاک یکسان شد. البته حملات هوایی این رژیم در روز جمعه چند بار تکرار شد که بنا بر اعلام شبکه خبری الجزیره این رژیم هشت بار به ضاحیه بیروت حمله کرد.

* جنایت جنگی آشکار و آمریکا شریک جرم
جمهوری اسلامی ایران از همان ساعات نخست به حمله هوایی این رژیم به بیروت واکنش نشان داد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی گفت: حمله وحشیانه که با بمب‌های اهدایی آمریکا به رژیم سرکش صهیونیستی صورت گرفته، علاوه بر اینکه نقض فاحش تمامیت سرزمینی و امنیت ملی لبنان به شمار می‌رود، یک جنایت جنگی آشکار و غیرقابل کتمان است و لذا بدون شک رژیم آمريکا نیز در کنار رژیم صهیونیستی شریک جرم بوده و باید پاسخگو باشد.
کنعانی ضمن اعلام همبستگی با لبنان، حمایت قاطع ایران از ملت، دولت و مقاومت لبنان را مورد تأکید مجدد قرار داد.
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور هم در پیامی این حمله را جنایت جنگی آشکار و غیرقابل پنهان خواند و گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران این جنایت اخیر صهیونیست‌ها را پیگیری می‌کند و در کنار ملت لبنان و محور مقاومت خواهد بود.

* آمریکا همدست اسرائیل
از سوی دیگر سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه نیز که برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور داشت، اقداماتی را در دستورکار قرار داد از حضور در نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه و سخنرانی و تا دیدارهایش با برخی مقامات سازمان ملل و محکوم کردن این اقدام تروریستی.
وی در نشست شورای امنیت با اشاره به حمله هوایی به ضاحیه بیروت گفت: در حالی که رهبران رژیم اسرائیل باید به‌خاطر جنایات فجیع‌شان در فلسطین اشغالی و لبنان پاسخگو باشند، نمی‌توان همدستی ایالات متحده در این جنایات را نادیده گرفت. 

وزیر امور خارجه ایران بیان کرد: نتانیاهو و باند جنایتکار او باید به‌خاطر هولناک‌ترین جنایات دستگیر و محاکمه می‌شدند، نه اینکه به او اجازه داده شود در برابر این نهاد محترم (سازمان ملل) ظاهر شود و به اعمال شریرانه خود افتخار کند. 

عراقچی همچنین در این نشست همدردی خود با مردم لبنان را اعلام کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در کنار ملت لبنان و مقاومت خواهد بود.

* اسرائیل در تلاش است تا کل منطقه را به آتش بکشد
وی جمعه شب به وقت تهران در حاشیه نشست شورای امنیت در جمع خبرنگاران بیان کرد: رژیم اسرائیل چنان از حمایت ایالات متحده جسور شده که اکنون به لبنان نیز حمله می‌کند. تنها چند ساعت پیش، هنگامی که نتانیاهوی جنایتکار در مجمع عمومی سازمان ملل مشغول بهتان‌گویی و دروغ‌پراکنی بود و کل منطقه را به خشونت بیشتر تهدید می‌کرد، ارتش این رژیم حمله‌ای بی‌سابقه به منطقه مسکونی در بیروت انجام داد و هفت ساختمان را با خاک یکسان کرد. آن‌ها در این حمله از چندین بمب سنگرشکن ۵۰۰۰ پوندی که از ایالات متحده دریافت کرده بودند، در یک منطقه پرجمعیت غیرنظامی در بیروت استفاده کردند. باورکردنی نیست! همان‌طور که در بیانیه امروز نتانیاهو دیدید، این رژیم به‌شدت در تلاش است تا کل منطقه را به آتش بکشد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: جهان باید برخیزد و این هیولای خونخوار، که دست‌کمی از هیتلر ندارد، متوقف کند. غرب، به‌ویژه ایالات متحده و آن دسته از کشورهای اروپایی که سال‌هاست رژیم اسرائیل را حمایت و تقویت کرده‌اند، باید مسئولیت خود را بپذیرند. هیچ شکی نداریم که ایالات متحده در این جنایات شریک است. 

عراقچی ضمن اعلام همدردی و همبستگی با مردم لبنان تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در کنار لبنان و مقاومت خواهد بود.

* تماس تلفنی با کاردار ایران در لبنان
وزیر امور خارجه همچنین در پیامی با اشاره به جنایات یک سال گذشته رژیم صهیونیستی در غزه و اخیراً در لبنان با بیان اینکه این رژیم این بار مردم بی‌گناه لبنان را از طریق تبدیل فناوری‌های ارتباطی به سلاح و از طریق حملات هوایی هدف قرار داده و جان انسان‌های بی‌گناه بسیاری را گرفت، حمله این رژیم به ضاحیه بیروت را «جنایت علیه بشریت» و «جنایت جنگی» خواند.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا به بی تفاوتی و عدم اقدام خود با اتخاذ اقدامات جدی در جهت توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی پایان دهد و از دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز درخواست کرد هر چه سریع‌تر نشست فوق‌العاده سران سازمان را برای رسیدگی به این وضعیت برگزار کند.
از سوی دیگر عراقچی در تماس تلفنی با کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت، در جریان آخرین وضعیت در بیروت و تبعات حمله رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی قرار گرفت و ضمن تقدیر از انگیزه و استقامت دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این شرایط حساس، دستورات و توصیه‌های لازم را صادر کرد.
وزیر امور خارجه همچنین در این باره اعلام کرد که در پنج نشست شامل نشست وزرای امور خارجه گروه بریکس، مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد، کشورهای عضو آ.سه‌.آن و کشورهای عضو سازمان اکو به تبیین دیدگاه‌های ایران درباره تحولات منطقه از جمله درباره تحولات منطقه‌ از جمله استمرار جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه و بسط دامنه تجاوزات و اقدامات تروریستی صهیونیست‌ها به لبنان پرداختم.
جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان همچنین از جمله محورهای گفت‌وگوی عراقچی با تعدادی از همتایان منطقه‌ای و اروپایی در حاشیه نشست شورای امنیت در این دو روز بود.

* درخواست برگزاری نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی
پس از بیانیه حزب‌الله لبنان در تأیید شهادت سیدحسن نصرالله که بعدازظهر روز شنبه صادر شد، نیز رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پیامی عنوان کرد: این اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی رهبران و فرماندهان حزب‌الله را به شهادت می‌رساند، ولی شجره طیبه مقاومت از حیات و رشد باز نمی‌ایستد. 
وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیداری فوری با حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نیویورک حمله روز جمعه رژیم صهیونیستی به مناطق پرازدحام بیروت با استفاده از بمب‌های بزرگ سنگرشکن را مصداق بارز جنایت علیه بشریت خواند و با اشاره به ترور ناجوانمردانه سیدحسن نصرالله، بر مسئولیت کشورهای اسلامی و به‌ویژه سازمان همکاری اسلامی تأکید و خواستار برگزاری فوری نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی شد. 

حسین ابراهیم طه هم گفت که درباره برگزاری نشست اضطراری سران با کشورهای عضو مشورت‌های فوری را انجام داده و اقدام مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.
روز جمعه نیز کاظم غریب‌آبادی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در نشست سالانه وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی، خواستار برگزاری فوری نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی برای رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین شده بود.

* دیدار با گوترش و رئیس مجمع عمومی
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و فیلمون یانگ رئیس مجمع عمومی دیدار و درباره اوضاع غزه و لبنان با وی گفت‌وگو کرد.

عراقچی در این دیدار با اشاره به قصور شورای امنیت در اتخاذ هرگونه اقدام مؤثر و ناتوانی در صدور حتی یک بیانیه ساده در محکومیت نسل‌کشی و تجاوزگری اسرائیل، وظیفه قانونی و اخلاقی دبیرکل و رئیس مجمع عمومی برای بسیج جامعه جهانی به منظور مقابله با شرارت‌های رژیم اشغالگر را یادآور شد.

وزیر خارجه پس از این دیدار اعلام کرد: در این دیدار گفتم که مسئولیت قانونی و اخلاقی دبیرکل اقتضا می‌کند که صدای جامعه بین‌المللی علیه تجاوزگری و نسل کشی باشد و از اختیارات خود طبق منشور ملل متحد برای بسیج جامعه جهانی جهت اقدام موثر برای مقابله با تجاوزگری رژیم استفاده کند. به دبیرکل یادآوری کردم که آمریکا شریک قطعی جنایات اسرائیل در غزه و لبنان است کما اینکه سید مقاومت نیز با سلاح سنگرشکن ۵۰۰۰ پوندی اهدایی آمریکا مورد هدف قرار گرفته و به شهادت رسید. 

اینکه جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از امنیت و منافع خود و مقابله با شرارت رژیم صهیونیستی مصمم است و در کنار لبنان است، از دیگر مواردی بود که عراقچی به گوترش گفت.

* یادآوری مسئولیت سازمان ملل در حفاظت از صلح و امنیت
این دیپلمات عالیرتبه ایرانی همچنین با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد و درباره این دیدار گفت که مسئولیت سازمان ملل در حفاظت از صلح و امنیت را خاطرنشان کرده و بر ضرورت اقدام موثر جهت مقابله با ادامه تجاوز رژیم اسرائیل علیه لبنان و نسل‌کشی فلسطینیان تأکید کردم. لازم است قبل از اینکه دیر شود اقدام جهانی برای مقابله با این اهریمن (رژیم صهیونیستی) صورت گیرد.

* تماس تلفنی با وزیر خارجه لبنان و رایزنی با همتای مصری
وزیر امور خارجه همچنین با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن ابلاغ تسلیت مردم و دولت ایران به مناسبت شهادت سید مقاومت، شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان را ضایعه‌ای بزرگ برای لبنان، مردم منطقه و جهان اسلام خواند و تأکید کرد که بی تردید خون این بزرگ‌مرد موجب تحکیم بیشتر درخت تناور مقاومت خواهد شد.

وی بر اهمیت تبیین این جنایت ننگین در پیشگاه افکار عمومی منطقه و جهان و ثبت و مستندسازی آن نزد سازمان‌های حقوقی و بین‌المللی تأکید کرد و گفت که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران در اقصی نقاط جهان آماده هر نوع همکاری برای تبیین شخصیت بزرگ سیدحسن نصرالله و ابعاد مختلف جنایت شرورانه رژیم اسرائیل هستند.

دیدار و گفت‌وگو با بدر عبدالعاطی وزیر امور خارجه مصر در نیویورک و رایزنی درباره برگزاری نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در پی تحولات اخیر در لبنان از دیگر برنامه‌های عراقچی در روز شنبه در نیویورک بود.

* در کنار فلسطین و لبنان برای تنبیه متجاوزان می‌ایستیم
علاوه بر این وزارت امور خارجه ایران بیانیه‌ای در این باره صادر و ضمن محکوم کردن شدید اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایت جنگی و تجاوز به تمامیت سرزمینی لبنان، مسئولیت مستقیم دولت آمریکا به عنوان شریک جرم و جنایت و حامی و همدست رژیم صهیونیستی در استمرار ارتکاب انواع جنایات بین‌المللی و اقدامات تروریستی را مورد تأکید قرار داد.

این وزارتخانه با بیان اینکه تداوم ارتکاب جنایات بین‌المللی از جمله جنایت نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت تجاوز، از سوی رژیم صهیونیستی، نشانگر ماهیت تروریستی و جنایتکارانه مقامات صهیونیستی و حامیان آن‌ها بوده و هیچ گاه بی‌کیفر نخواهد ماند، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همه ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک، حقوقی و بین‌المللی خود را برای حمایت از مردمان قهرمان فلسطین و لبنان در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی به کار خواهد گرفت و در کنار فلسطین و لبنان برای تنبیه متجاوزان خواهد ایستاد.

* درخواست نشست اضطراری شورای امنیت
در ادامه اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت ضمن درخواست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت، ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان و مستشار سپاه در لبنان سردار عباس نیلفروشان را تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست که می‌تواند منطقه را به‌سوی بحران تمام‌عیار سوق دهد. 
وی همچنین در این نامه نسبت به «هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک و نمایندگانش» هشدار داد و تصریح کرد: «ایران در دفاع از منافع ملی و امنیت خود، بر اساس حقوق بین‌الملل، از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.»

* در وضعیت هشدار به سر می‌بریم
سیدعباس عراقچی رئیس دستگاه دیپلماسی قبل از ترک نیویورک به مقصد تهران هم در جمع خبرنگاران گفت که رژیم صهیونیستی با این کاری که در منطقه، لبنان و غزه انجام داد، به هیچ وجه روی آرامش را نخواهد دید.
وی افزود: از وقتی که خبر شهادت سیدحسن نصرالله واصل شد، تلاش‌های بسیار زیادی را شروع کردیم. در جلسه شورای امنیت که از قبل برای موضوع غزه تنظیم شده بود، شرکت و صحبت کردم. با دبیران کل سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی ملاقات فوری انجام دادم و  خواستار آن شدم که این دو سازمان در این زمینه ورود پیدا کنند. 

اینکه «همه نسبت به خطر بروز یک جنگ تمام عیار در منطقه معترفند و نگران هستند و این یک تهدید بزرگ در منطقه است و واقعا در وضعیت هشدار به سر می‌بریم. کشورهای منطقه و فراتر از منطقه باید بدانند که وضعیت بسیار خطیر است و هر لحظه هر احتمالی ممکن است وجود داشته باشد»، از دیگر مواردی بود که عراقچی در جمع خبرنگاران بیان کرد.

به گزارش فارس، در پی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در انفجار پیجرها در لبنان که به مجروح شدن مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت هم انجامید، دستگاه دیپلماسی اقداماتی را در این راستا صورت داد و در دستور کار قرار داد از جمله تماس تلفنی عراقچی با همتای لبنانی و آمادگی برای انتقال مجروحان به ایران برای ادامه درمان و ارسال نامه به مقامات عالی‌رتبه سازمان ملل. 

در همین خصوص نیز کاظم غریب‌آبادی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اعلام کرد که اقدامات حقوقی در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی و ملی در مشورت با لبنان نیز در دستور کار قرار دارد.

منبع: فارس
24-news.ir/vdcgqy9qwak9tq4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما