تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
اسرائیل برنامه‌های ارتباطی متعددی در پوشش شرکت‌های غربی برای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات تولید کرده است.
فعالیت گسترده «موساد» در شرکت‌های تولیدکننده برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی
به گزارش خبر24، عملیات بمب‌گذاری و انفجار پیجرها و دستگاه‌های بی‌سیم در لبنان، نگاه‌ها را به سمت فعالیت‌های گسترده جاسوسی اسرائیل در پوشش شرکت‌های غربی جلب کرد.
از زمان تأسیس «موساد» این سازمان تلاش کرده، روی سیستم‌ها و دستگاه‌های ارتباطی کنترل و نظارت داشته باشد، چون تنها راه جمع‌آوری اطلاعات به‌ویژه اطلاعات محرمانه هستند.
به همین منظور موساد به سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی روی آورد که حوزه فعالیت آنها به طور خاص کدگذاری یا رمزگذاری سیستم‌ها، فروش دستگاه‌های ارتباطی و تولید برنامه‌های رایگان رسانه‌ای هستند.

عملیات کریپتو یکی از بزرگترین عملیات جاسوسی قرن بیستم پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. این عملیات شامل نفوذ به سرویس‌های اطلاعاتی آلمان و آمریکا با نقش‌آفرینی موساد و توسط شرکت سوئیسی کریپتو بود که حوزه‌ فعالیت آن فروش برنامه و دستگاه‌های رمزگذاری و کدگذاری به 120 کشور جهان برای چندین دهه بود.
کشورهای خاورمیانه از جمله کشورهایی بودند که برای سال‌ها از سیستم‌های کدگذاری و رمزگذاری شرکت کرپیتو استفاده می‌کردند و بر این باور بودند که پیام‌های آنها رمزنگاری شده است تا اینکه در سال 2020 افشا شد، کریپتو با هماهنگی با سازمان «سیا» فعالیت می‌کرد و سازمان سیا از همه پیام‌های رمزگذاری شده آگاه و هرآنچه مربوط به خاورمیانه بوده را در اختیار موساد قرار داده است.

موساد نه‌تنها اقدام به تأسیس شرکت‌های متعددی در کشورهای مختلف دنیا تحت عنوان تأمین امنیت ارتباطات کرد، بلکه تبدیل به یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان برنامه‌های ارتباطی و رمزگذاری و کدگذاری مانند VPN شده است که اکنون به یکی از الزامات محافظت از داده‌ها در شبکه اینترنت و همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ایمیل ایمن شده است.
اسرائیل همواره تلاش کرده، روی برنامه‌های رسانه‌های ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی نظارت و کنترل داشته باشد، به‌عنوان مثال طراح برنامه ارتباطی «وایبر» که پیش از واتس‌اپ و تلگرام به شکلی گسترده در دنیا استفاده می‌شد، یکی از افسران واحد اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل موسوم به «امان» بود.

بعد از هشدارهای بزرگ جهانی درباره استفاده از وایبر به دلیل جاسوسی و ارتباط آن با اسرائیل، بسیاری از کشورها استفاده از آن را ممنوع کردند، این باعث شد تا سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل برنامه‌های پیشرفته‌تری مانند Pegasus را برای هک گوشی‌های سران کشورها، خبرنگاران، فعالان حقوق بشری و فرماندهان ارشد نظامی تولید کنند.
باتوجه‌به خطری که این برنامه‌ها در جنگ‌های سایبری به‌ویژه در رصد و ترور سیاستمداران و رزمندگان مقاومت فلسطین و لبنانی داشتند، نگاه‌ها به سمت شرق چرخید تا از دستگاه‌های ارتباطی و برنامه‌های تولید شده توسط چین و روسیه استفاده شود.

در حال حاضر تلگرام از جمله این برنامه‌هایی است که گمان می‌رود، سرویس‌های اطلاعاتی نمی‌توانند به محتوای آن دسترسی پیدا کنند، بر خلاف سایر برنامه‌های آمریکایی مانند سیگنال و واتس‌اپ که قراردادهای محرمانه‌ای بین این شرکت‌ها با سرویس‌های اطلاعات غرب تحت عناوین مختلف برای همکاری وجود دارد. 
بااین‌حال حتی باید در استفاده از تلگرام نیز جوانب احتیاطی بسیاری را مراعات را کرد.

منبع: فارس
24-news.ir/vdcc14qsx2bq0o8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما