تاریخ انتشارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
صحبت دیدار دوست که در میان بود، دمای نزدیک به پنجاه درجه و احتمال بالای ابتلا به بیماری شایع در سفر اربعین هم مانع رفتن خیلی ها نشد. گفتگوی ما در مورد روش های درمان بیماری شایع بعد از سفر اربعین و نیز سرفه های ادامه دار، نکات کاربردی و موثری دارد که در مواقع دیگر هم به کارتان می آید.
درمان خانگی سرفه های بعد از سفر اربعین
به گزارش خبر24، «تشنه دیدار دوست راه نپرسد که چند...» انگار  این  مصرع از غزل جناب سعدی حکایت زائرین اربعین اباعبدالله است. صحبت دیدار دوست که در میان بود، دمای نزدیک به 50 درجه و احتمال بالای ابتلای به بیماری هم مانع رفتن خیلی ها  نشد.گفتگوی ما با حامد راستین صدر،محقق و مدرّس طب اسلامی ایرانی در مورد روش های درمان بیماری شایع بعد از سفر اربعین و خصوصا سرفه های ادامه دار، نکاتی کاربردی و موثر دارد که در مواقع دیگر هم به کارتان می آید. تقدیمتان!

هر چقدر میل دارید بخوابید!
بیماری های بعد از سفر اربعین عمدتا بیماری های عفونی هستند، یا از نوع ویروسی یا عفونت باکتریایی. در بیماری های عفونی چند توصیه به صورت عمومی وجود دارد. اول از همه استراحت مطلق .زمانی که بدن با  عفونت یا با یک مهاجم خارجی مواجه می شود مهمترین کار تقویت قوای بدن است.اگر بدن در قوای خودش ضعیف شود قطعا مغلوب این مهاجم خارجی می شود. برای همین خواب طولانی، آن قدر که بدن میل به خواب دارد  توصیه می شود.کار کم، خسته نشدن،عدم فعالیت بدنی طولانی و سنگین، باید مورد توجه قرارگیرد. یعنی باید بدن را به یک استراحت مطلقی ببرید تا بتواند آنتی بادی های لازم را بسازد و کارهایی که مربوط به سیستم ایمنی می شود را انجام دهد.

حالا بسته به اینکه بیماری در چه مرحله ای است درمان عفونت فرق دارد.

غذای سبک میل کنید
علاوه بر استراحت مطلق غدا باید خیلی سبک باشد که قوای بدنی درگیر مسئله هضم غذا نشود. غذاهای سنگین نیروی زیادی از بدن را برای هضم خودش به کار می گیرد و این باعث می شود که بدن مجددا در برابر عفونت ضعیف شود. از جمله  بهترین غذاها در این حالت سوپ ها هستند، سوپی که از صیفی جات و سبزیجات درست شده باشد.خصوصا صیفی جاتی مثل کدو حلوایی، هویج، پیاز در کنار ابلیمو  و سبزیجاتی مثل شوید وجعفری ، این ها بسیار موثر است .

تب، خودش حالت دفاعی بدن است و بسیاری از عفونت ها را بیرون می ریزد
حالا اگر عفونت وارد فاز تب شده تا جایی که می شود سعی کنید جلوی تب را نگیرید چون تب خودش حالت دفاعی بدن است به شرطی که از سی ونه درجه بالاتر نرود. اگر از این مقدار بالاتر رفت از تب بُرها و استامینوفن ها استفاده کنید.اما کمتر از سی ونه بهتر است که از تب بُرها و  استامینوفن ها و آنتی بیوتیک ها استفاده نشود تا بدن این حالت دفاعی خودش را حفظ کند. چون خود این تب بسیاری از عفونت ها را بیرون می ریزد به علاوه این تب باعث فعال شدن قسمت های زیادی از سیستم ایمنی بدن می شود. پس جلوی تب را نگیرید و سعی کنید با پاشویه یا دستمال خیس شده در آب و کمی سرکه، که بر نقاط داغ بدن می گذارید حرارت بدن را کنترل کنید اما تب را قطع نکنید.

موقع تب، عناب را فراموش نکنید
در زمانی که تب دارید عناب  از بهترین موارد خوراکی است. عناب هم داروی خنکی است  که حرارت بدن را کم می کند و هم عفونت را از بین  می‌برد و هم یک ماده مغذی است یعنی ارزش غذایی بالایی دارد. عناب را به صورت رب عناب یا دمکرده عناب مصرف کنید.

دم کرده آویشن و عناب، ضد عفونی کننده قوی
دم کرده  آویشن  یک ضدعفونی کننده قوی است. اما مقدارش نباید زیاد باشد چون ممکن است حرارت تب را بالا ببرد.ترکیب آویشن و عناب به شدت موثر است. به این صورت که یک قاشق مرباخوری آویشن رابا پنج تا هفت عدد عناب که آن ها را با چاقو تکه تکه کرده اید در یک فنجان آب جوش دم کنید. و بعد از ده دقیقه صاف کنید و میل کنید. بهتر است عناب هایش هم خورده شود.

پاکسازی اخلاط عفونی باقیمانده در گلو، ریه و معده
قرقره آب نمک یا قرقره دمنوش آویشن هم برای پاکسازی  عفونت هایی که در گلو جمع شده اند خیلی مفید است.سوپی که کدوی حلوایی فراوان دارد هم برای از بین بردن اخلاطی که در معده جمع شده اند موثر است.خود کدو حلوایی برای از بین بردن اخلاط عفونی کمک کننده است. شربت آبلیمو و عسل هم برای پاکسازی  اخلاطی که در معده یا ریه جمع شده اند بسیار  تاثیر گذار است. استفاده از سبزی شوید و جعفری  هم در سوپ ها و هم به صورت دم کرده در پاکسازی اخلاط معده و روده خیلی کمک می کند.

اجابت مزاج درست، در درمان مهم است
افراد در این مرحله اجابت مزاج درستی باید داشته باشند اگر بیماری ایجاد یبوست کرده بهتر است ازملین هایی مثل سیب پخته یا هویج پخته  استفاده کنید که به لینت مزاج و دفع عفونت کمک می کند.روغن زیتون هم می توان به سوپ ها اضافه کرد و یا خودش را میل  کرد.

تخلیه عفونت ها از چشم و بینی با گلاب
اگر هنوز گلو درد و سوزش چشم و بینی دارید نشان  دهنده وجود عفونت است و خیلی خوب است که دوقطره از روغن زیتون یا کنجد در هر بینی بچکانید یا اینکه گلاب در بینی بچکانید، البته گلاب را در چشم هم می توانید بچکانید .چند قطره در هر بینی و چند قطره در هر چشم گلاب بچکانید و چند دقیقه صبر کنید تا  مجاری سینوسیتان  شسته شود. روزی دوبار می توانید این کار را انجام بدهید البته برای مدت سه چهار روز. طولانی مدت نمی شود  گلاب را به این حالت استفاده کرد. استفاده از  گلاب یا روغن زیتون در این حالت ممکن است که باعث تخلیه  بیشتر مجرای سینوسی یا چشم شود که این برای خروج عفونت هاخوب است. اگر  ایجاد عطسه کرد یا آبریزش  بینی را زیاد کرد این هم اشکالی ندارد و این را باید نهایتا تا سه چهار روز ادامه بدهید تا مجرای سینوس و حلقتان کامل خالی و تمیز  بشود. یادتان باشد که در دوره بیماری از انگور، خربزه و هندوانه پرهیز جدی کنید. ضمنا سرفه های خلط دار، نشان دهنده وجود عفونت است، و باید از  دمکرده  آویشن عسل برای رفع آن استفاده کنید.

علائم عبور بیماری از مرحله عفونت را بشناسید
اگر بیماری از مرحله عفونت عبور کرده یعنی دیگر تب ندارید، گلو درد ندارید، سوزش ناحیه چشم و بینی ندارید، اما دچار علائم بعد از عفونت هستید مثلا بدن درد، استخوان درد یا سرفه های خشک و یا درگیری ریه دارید یکی از  بهترین راهکارها در این حالت ترکیب گل گاوزبان و آویشن است. یک قاشق غذا خوری گل گاو زبان و یک قاشق مرباخوری آویشن را در یک فنجان آب جوش دم کنید و روزی سه مرتبه میل کنید. این ترکیب داروی بسیار خوبی برای بدن دردها ، استخوان درد و ضعف های عمومی بدن بعد از بیماری است.  اگر احساس کردید که این دارو  برایتان حرارت زیاد ایجاد می کند گل گاو زبان را به صورت تنها و بدون آویشن دم کنید و استفاده کنید.گل گاو زبان خودش مقوی قواست و ضعف های قوا را بر طرف می کند.البته به شرطی که فشار خون نداشته باشید، بیماران مبتلا به فشار خون از گل گاو زبان نباید استفاده کنند.کدوی حلوایی در مرحله ضعف عمومی بدن هم بسیار موثر و برطرف کننده ضعف عمومی بدن است. طالبی شیرین هم در مرحله ای که تب و عفونت رفع شده باشد برای بازگشت قوای بدن و رفع بی حالی و بدن  درد و ضعف  تاثیر زیادی دارد. می توانید روزی یکی دو بار طالبی شیرین همراه کمی شکر میل کنید. البته  به صورت آب طالبی هم می توان استفاده کرد، به شرطی که همراه آب و یخ استفاده نشود.  استفاده از طالبی شیرین در زمان سرفه هم اشکالی ندارد اما اگر تب و عفونت هنوز باقیست بهتر است صبر کنند و بعد از رفع تب و عفونت طالبی را استفاده کنند. شربت آبلیمو و عسل در این مرحله هم موثراست.

در بین غذاها علاوه بر همان سوپی که عرض کردم همراه کدو حلوایی باشد در این مرحله که بدن  ضعف عمومی دارد رب انار شیرین هم خیلی کمک کننده است و می تواند  این ضعف را جبران کند.البته ترش نباشد، حتما باید خود انار شیرین بوده  باشد. انار ترش ممکن است که  ضعف بیشتری ایجاد کند. ماساژ کف پا و ستون فقرات با روغن زیتون جبران کننده خیلی خوبی برای ضعف های عمومی است.مَویز بدون دانه هم  برای رفع استخوان درد، بدن درد، کوفتگی بدن یا ضعف شدیدی که بعد از بیماری احساس می شود موثر است.

منبع: فارس
24-news.ir/vdcdj50fjyt0oj6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما