تاریخ انتشارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
درحالی که کاربران این بازی دیجیتال در یک فضای مبهم در حال فعالیتند، همستر کامبت برای صاحبان خود سودآور بوده است.
مستر همستر و فرهنگ اقتصاد ماورایی
به گزارش خبر24، دنیای اقتصاد وارد فاز ماورایی و فانتزی خاصی شده است. چه کسی باورش می‌شد که یک بازی کودکانه سودای پولدار شدن را در سر بسیاری از افراد بپروراند. حالا بسیاری وارد پیام رسان تلگرام جایی که بستر رشد و گسترش این بازی است، می‌شوند تا با ضربه و گرفتن سکه‌ها، کت را تن آقای همستر کنند تا یک موش آن‌ها را به آرزوهایشان برساند. 

در فضای ماورایی اقتصاد " ایده یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شود" اما همانطور که این فضا ناشناخته و مبهم است، می‌تواند بستری برای سواستفاده و بهره‌کشی‌های استثمارگرانه جدید نیز باشد. امروزه سئوال بسیاری که فعالانه وارد این بازی شده‌اند این است که چطور قرار است این پول‌های کودکانه به پول واقعی بدل شود؟
داستان‌هایی که از "نات کوین" برادر بزرگ "همستر کامبت" روایت می‌شود برای برخی اعتمادزایی روانی ایجاد می‌کند و در کنار برانگیختن حس طمع و رایگان بودن این بازی این حس را بوجود می‌آورد که ممکن است از دیگران عقب بیفتند. با اینکه بسیاری امکان کلاهبرداری را رد نمی‌کنند اما به غیر از زمانی که برای این ماجرا می‌گذارند استدلالشان این است که مگر چیزی را از دست می‌دهند؟

تیک آبی تلگرام به مستر همستر نیز تا حدودی اعتمادزا بوده اما این شائبه را بوجود آورده که تلگرام در رقابت با دیگر پیام رسانان از این ترفند برای جذب کاربر استفاده کرده است.

قطعا این بازی برای صاحبان خود سودآور بوده است، هر چند کاربران آن در یک فضای مبهم اما امیدوارانه در حال فعالیتند اما دستکم همین ابهام و جستجو و تب تند بازی در فضای مجازی و سایت‌های مالی از جمله یوتیوب درآمدزایی خوبی برای سرمایه گذاران این بازی به دنبال داشته است. خصوصا اینکه این بازی با معرفی ترفندهای روزآمد به مخاطبان بیشتر باعث شده تا بازدیدهای ویدئوهای آن‌ها بازدید بخورد. همچین جمع آوری نوع رفتار و فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی در حوزه این بازی نیز برای بانیان آن درآمدزا خواهد بود.

فضای ارزهای دیجیتال و کریپتونی و افسانه‌هایی که درباره پولدار شدن افرادی که در این راه سرمایه‌گذاری کرده‌اند باعث شده بسیاری پول‌های خود را وارد این حوزه کنند.

بخشی از اقتصاد غیر مولد و سوداگرانه و ناشناخته که مثل یک خوره می تواند نابودگر فضای واقعی کسب و کار و کارآفرینی پرزحمت باشد. چند سال پیش تب مثبت کارآفرینی با ایده‌های استارت آپی در کشور سبب شد تا بسیاری با راه‌اندازی کسب و کارهای مفید برای جامعه سرمایه مالی را در کارهای اقتصادی و خدماتی مفید به گردش در بیاورند اما تب ارزهای دیجیتال در این حوزه بخشی از جوانان را به خود مشغول کرد و بسیاری از سرمایه‌ها و ایده‌های تجاری که می‌توانست برای اقتصاد کشور و همچنین گردش مالی و پولی داخلی مفید باشد را به سمت خود کشید. با وجود رشد کارآفرینی نوین این امیدواری به وجود آمده بود که فضای رویایی و فانتزی های اینچنینی که بعضا با مواردی چون «گولد کوئست»‌ اتفاق افتاده بود از اقتصاد ایران رخت بربسته است اما حالا بازهم برخی افراد دوباره در فضای وب 2 و 3 این موارد را بازآفرینی کرده‌اند. 

شرایط اقتصاد ماورایی با رویافروشی‌های مالوف خود که این سرمایه‌ها را خصوصا در بخش ایده‌های تجاری و اقتصادی به خود معطوف کرده در بلند مدت حتی می‌تواند اقتصاد واقعی را دچار مشکل کرده و دستکم سرمایه دزدی کند.

با این حال اقتصاد نیاز به فضای واقعی دارد و کشیده شدن جامعه و خصوصا جوانان به بخش ماورایی و غیر مولد می‌تواند به اقتصاد در بلند مدت برای جامعه آسیب‌زا باشد. ایده‌های تخیلی و فانتزی که برای دیگران سودزاست و با جلب توجه می‌تواند حائز ارزش شود، آیا می‌تواند طیف بسیاری از مخاطبان خود را پوشش دهد. 

هر چند افزایش همین افراد سو بیشتری را به جیب صاحبان آن روانه می‌کند و در فضای مبهم و بدون ضمانت صاحبان این ابزار نه تنها نگران کاربران بازی خود نمی‌شوند بلکه از سود سرشاری که نصیب‌شان می‌شود، مسرور و شاد خواهند شد.

منبع: فارس
24-news.ir/vdceep8zojh8exi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما