تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
دانشمندان دانشگاه وارویک انگلیس از هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل انفجارهای کیهانی موسوم به اَبَرنواَخترها (سوپرنوا) استفاده می‌کنند.
هوش مصنوعی؛ ابزار دانشمندان برای پی بردن به راز کیهان
به گزارش خبر24، بسیاری ستارگان در جهان در نهایت به کوتوله‌های سفید تبدیل می‌شوند. کوتوله‌های سفید ستارگان فشرده‌ای هستند که تقریباً به اندازه خورشید جرم دارند و به اندازه زمین هستند. تبدیل شدن به کوتوله‌های سفید، آخرین مرحله تکامل ستاره‌های کم‌جرم یا با جرم متوسط است.

برخی از کوتوله‌های سفید در نهایت به صورت ابرنواختر منفجر می‌شوند. این فرآیند به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد و منجر به ایجاد عناصر سنگینی می‌شود که بلوک‌های سازنده حیات هستند؛ مانند کلسیم و آهن که دوباره در کیهان آزاد می‌شوند.
هرچند ابرنواخترها مهم هستند؛ ستاره‌شناسان هنوز دقیقاً نمی‌دانند چگونه و چرا رخ می‌دهند.
هوش مصنوعی؛ ابزار دانشمندان برای پی بردن به راز کیهان
دانشمندان برای فهم بهتر این موضوع، به‌تازگی در پژوهش خود از نوعی هوش مصنوعی، که یادگیری ماشین، نامیده می‌شود برای سرعت بخشیدن به آزمایش‌ها درخصوص ابرنواخترها استفاده می‌کنند. در علم یادگیری ماشین، ماشین‌هایی طراحی می‌شوند که با استفاده از مثال‌های داده‌شده به آن‌ها و تجربیات خودشان، بیاموزند.

این اقدام به دانشمندان کمک می‌کند تا با مقایسه مدل‌های انفجار با مشاهدات واقعی، چگونگی وقوع این انفجارهای کیهانی آشکار شود.

منبع: مشرق
24-news.ir/vdchz-nzm23nkxd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما