مشکلات خودروسازان در تکمیل خودروهای ناقص و تأخیر در عرضه خودرو به بازار عاملی شده است تا بازار با کمبود خودروی صفر روبهرو شود و قیمتها گران شود.
به گزارش خبر24،مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت معتقد است: در حال حاضر امکان افزایش تولید خودرو وجود دارد، اما به دلیل اینکه برخی از محصولات زیانده هستند، خودروسازان تمایلی به افزایش تولید ندارند.
بازار خودرو با وعده و وعیدهای وزیر صمت مسئولان مربوطه و سردرگمی آینده این صنعت دچار نابسامانی شده است. از یک سو وعده افزایش قیمتها و ارزانی قیمت خودرو و از سوی دیگر آزادسازی قیمتها و یکسان شدن قیمت بازار و کارخانه التهابات بازار را صدچندان کرده است.
خودروسازان به دلیل زیان، تولید را افزایش نمیدهند
در حالی که وزیر صمت قول افزایش تیراژ تولید را داده است، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت میگوید: خواسته وزیر الزاماتی دارد که اگر محقق شود، تیراژ تولید افزایش مییابد. در حال حاضر امکان افزایش تولید خودرو وجود دارد، اما به دلیل اینکه برخی محصولات زیانده هستند، خودروسازان تمایلی به افزایش تولید ندارند.
سهیل معمارباشی در گفتگو با مهر در مورد وضعیت تولید صنعت خودروسازی کشور میافزاید: تولید خودرو امسال به حدود یکمیلیون و ۱۰۰هزار دستگاه میرسد و هدفی که برای سال آینده برای خودروسازان در نظر گرفته شده، تولید یکمیلیون و ۶۰۰هزار دستگاه است.
وی در مورد نقش خودروسازان بخش خصوصی در تولید خودرو میگوید: چشم انداز تولید ۶/۱ میلیون دستگاه خودرو، هم برای دو خودروساز بزرگ کشور و هم برای خودروسازان بخش خصوصی است. بخش خصوصی حتماً باید به میدان بیاید و در این زمینه حرکت جدی داشته باشد، زیرا وزیر صمت حساب ویژهای روی بخش خصوصی باز کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان افزایش ۵۰۰هزار دستگاهی تیراژ تولید برای سال آینده وجود دارد، تصریح میکند: در حال حاضر نیز امکان افزایش تولید وجود دارد، اما به دلیل اینکه برخی محصولات زیانده هستند، خودروساز تمایلی به افزایش تولید ندارد. وقتی در تولید یک محصول ۵۰میلیون تومان زیان وجود داشته باشد، انگیزه برای تلاش جهت افزایش تولید از بین میرود.
معمارباشی تأکید میکند: درخواست وزیر از خودروسازان، افزایش تولید است، اما این موضوع الزاماتی دارد، اگر این الزامات محقق شود خودروساز و قطعهساز پای کار هستند و با توجه به اینکه زیرساختها تا این سطح وجود دارد و نیاز به سرمایهگذاری زیادی در حوزه زیرساخت نداریم، تولید یکمیلیون و ۶۰۰هزار دستگاه قابل تحقق است.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در مورد اینکه در ساخت هر خودرو چه میزان ارزبری داریم، گفت: داخلیسازی در صنعت خودرو به صورت ویژه در دستور کار است، سال گذشته ارزبری هر دستگاه خودرو ۲هزار و ۲۰۰ دلار بود که امسال با کاهش ۴۰۰ دلاری، ارزبری هر خودرو به صورت میانگین به هزار و ۸۰۰ دلار رسیده است.
پراید ۱۵۶میلیون تومان شد
خبرهای رسیده از بازار حاکی است پراید ۱۱۱ با رشد ۲میلیون تومانی با قیمت ۱۵۶ تومان، تیبا ۲ با رشد یکمیلیون تومانی با قیمت ۱۶۳میلیون تومان، تیبا صندوقدار با رشد یکمیلیون تومانی با قیمت ۱۵۱میلیون تومان، کوئیک دندهای ۱۷۴میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۳۷میلیون تومان و پراید ۱۳۲ با رشد یک میلیون تومانی با قیمت ۱۳۳میلیون تومان مورد معامله قرار میگیرد.
همچنین سمند الایکس با رشد ۲میلیون تومانی با قیمت ۲۴۷میلیون تومان، سمند ایافسون با رشد ۲میلیون تومانی با قیمت ۲۵۶میلیون تومان و پژو ۴۰۵ جیالایکس با رشد یک میلیون تومانی ۲۳۵میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
در بازار دیروز خودرو، پژوپارس نیز شاهد افزایش قیمت بوده که به نحوی قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته ۲میلیون افزایش و به ۲۹۱میلیون تومان رسیده است. علاوه بر این پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۲میلیون تومانی با قیمت ۲۵۰میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش یک میلیون تومانی با قیمت ۲۹۳میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار با افزیش یکمیلیون تومانی با قیمت ۲۹۰میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۹۵۲میلیون تومان و دنا با رشد ۲میلیون تومانی با قیمت ۳۳۱میلیون تومان مورد معامله قرار میگیرد.
به اعتقاد فروشندگان خودرو با وجود تمام صحبتها مبنی بر افزایش عرضه خودرو در بازار این موضوع محقق نشده است و کاهش عرضه خودروهای صفر عاملی شده تا قیمتها در بازار روند افزایشی داشته باشند.
فعالان بازار کمبود عرضه خودروی صفر در بازار را مهمترین عامل افزایش قیمتها میدانند؛ چراکه نرخ دلار این هفته نسبت به هفته گذشته شاهد جهش قیمتی نبود و سایر مؤلفهها نیز تغییراتی بر بازار خودرو به وجود نیاوردهاند. به نظر میرسد در حال حاضر مهمترین مقصر افزایش قیمتها، شرکتهای خودروساز هستند چراکه مشکلات آنها در تکمیل خودروهای ناقص و تأخیر در عرضه خودرو عاملی شده است تا بازار با کمبود خودروی صفر روبهرو باشد.