تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
عملیات تروریستی شب گذشته، نه حزب‌الله را از ادامه حمایت از مقاومت غزه بازمی‌دارد و نه درگیر جنگ با اسرائیل می‌کند. حزب‌الله به خوبی می‌داند، چگونه نتانیاهو را آرام آرام کباب کند.
تکرار راهبرد شکست‌خورده تشدید تنش با حزب‌الله
به گزارش خبر24، دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای در سحرگاه روز سه‌شنبه اعلام کرد که کابینه جنگ این رژیم تصمیم گرفته، اهداف جنگ جاری را گسترش دهد تا شامل بازگرداندن ساکنان شمال به خانه‌هایشان شود که 11 ماه است به دلیل حملات حزب‌الله آواره شده‌اند.

برای بازگرداندن امنیت به این مناطق فرمانده منطقه شمال پیشنهاد ایجاد یک منطقه امنیتی حائل با جنوب لبنان را داده بود، درحالی‌که یوآو گالانت اقدام نظامی را راه‌حل تحقق بازگشت آواره‌ها می‌داند.

در راستای پیچیدگی جبهه شمال و افزایش فشارها بر رژیم صهیونیستی به‌خاطر متحمل شدن زیان‌ها و خسارات بسیار در جبهه شمالی، رهبران این رژیم بر تشدید تنش نظامی با حزب‌الله به توافق می‌رسند، به همین دلیل لازم می‌بیند، پیام‌هایی به حزب‌الله مبنی بر قصد آنها در تشدید تنش و توسعه عملیات نظامی بدهند.

اهداف نتانیاهو از گسترش جنگ
طی دیدار «آموس هوکشتاین»، فرستاده آمریکا به تل‌آویو برای کاهش تنش بین حزب‌الله و اسرائیل و جلوگیری از وقوع جنگی منطقه‌ای، نتانیاهو تأکید کرده بود که اسرائیل هرآنچه در توان دارد، برای تضمین بازگشت ساکنین منطقه شمال انجام خواهد داد و در این زمینه توجهی به هشدارهای آمریکا نخواهد داشت.
نتانیاهو در این دیدار تأکید کرده بود که بازگشت ساکنین شمال مشروط به بهبود وضعیت امنیتی در آنجاست و گالانت خاطرنشان کرده بود که تنها راه‌حل باقی‌مانده جنگ است.

سؤالی که مطرح می‌شود، این است که آیا اسرائیل می‌تواند، با اقدامی نظامی حزب‌الله را وادار به عقب‌نشینی از جبهه پشتیبانی خود از مقاومت فلسطینی در نوار غزه کند؟

هوکشتاین که از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون، برای قانع‌کردن حزب‌الله به توقف حمایت‌هایش از مقاومت فلسطین بارها به لبنان سفرکرده، به‌خوبی می‌داند، تحقق چنین خواسته‌ای توسط نتانیاهو در جبهه شمال و در قبال حریف قدری چون حزب‌الله غیرممکن است.

به همین منظور به نتانیاهو و گالانت درباره گشودن جبهه لبنان و خطرات بزرگی که این اقدام آنها در بردارد، از جمله احتمال گسترش دامنه جنگ و تبدیل آن به جنگی منطقه‌ای هشدار می‌دهد، چون به‌خوبی می‌داند، هیچ‌چیز جز برقراری آرامش در نوار غزه نمی‌تواند، حزب‌الله را از تصمیمش منصرف کند.

ناظران بر این باورند، عملیات نظامی نه حزب‌الله را از ادامه حمایت‌هایش از مقاومت فلسطینی بازمی‌دارد و نه برای بازگرداندن ساکنین شمال کافی است. دراین‌ارتباط «جک لئو»، سفیر آمریکا در تل‌آویو تاکید کرد که اگر نتانیاهو به دنبال راهی برای بازگرداندن ساکنین شمال به خانه‌هایشان است، باید آرامش را در جبهه غزه برقرار کند.

دیدگاهی که «فردریک جورنیس»، سفیر فرانسه در تل‌آویو نیز با آن موافق است. او تأکید می‌کند، جنگ در جبهه شمال هیچ‌گاه امنیت مورد ادعای نتانیاهو را در این منطقه برقرار نخواهد کرد.

پافشاری نتانیاهو برای گشودن جبهه شمال صرف‌نظر از تلاش وی برای ماندن در قدرت است، بیانگر حجم فشار و هجمه‌ای است که از سوی 100 هزار اسرائیلی اواره متحمل می‌شود.

آنها اعتماد خود را به نتانیاهو ازدست‌داده‌اند و عدم بازگشت خود به خانه‌هایشان را ناشی از ناتوانی و بی‌کفایتی کابینه رژیمشان در بازگرداندن امنیت به مناطق شمالی می‌دانند. 

بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته، 71 درصد اسرائیلی‌ها کابینه خود را ناتوان از برقراری امنیت در شمال این رژیم می‌دانند و برای حل این بحران خواهان جنگ در این جبهه شده‌اند، درحالی‌که فقط 18 درصد با جنگ در این جبهه مخالفت کرده‌اند.

اینها فشارهایی است که نتانیاهو و وزیر جنگش را وادار می‌کند، با وجود درگیر بودن در جبهه غزه و نبود هیچ‌گونه افقی روشن در این جبهه وارد جنگ در جبهه شمالی شود.

بنابراین تشدید تنش در جبهه شمال بیش از آنکه بیانگر آمادگی ادعایی ارتش خسته و فروپاشیده اسرائیل برای ورود به جنگ با لبنان باشد، بیانگر فشارهای فزاینده جبهه داخلی اسرائیل است که حالا نه‌تنها ارتش خود را ناتوان از آزادی اسرا در جنوب و سرکوب حماس می‌بینند، بلکه کابینه خود را هم ناتوان از برقراری امنیت در جبهه شمال و بازگرداندن ساکنین به مناطقشان می‌بینند.

اسرائیل یک سال است که از همه گزینه‌ها برای تشدید تنش و کشاندن حزب‌الله به درگیری نظامی استفاده کرده است، از ترور کادرهای حزب‌الله گرفته تا حملات موشکی و راکتی علیه جنوب لبنان، بدون اینکه نتایج ملموسی برای حل بحران شمال کسب کند.

لذا، ساده‌لوحی است، اگر نتانیاهو تصور کند، عملیات تروریستی شب گذشته بتواند، حزب‌الله را از ادامه مسیرش بازدارد و اسرائیل را به خواسته‌اش برساند، به‌ویژه آنکه حزب‌الله تأکید کرده با این عملیات احساسی برخورد نخواهد کرد.

حالا بعد از گذشت یک سال و آزمودن همه گزینه‌ها نه‌تنها امنیت به مناطق شمالی اسرائیل بازنگشته، بلکه جبهه شمال به یکی از بحران‌های اصلی تل‌اویو تبدیل شده است.

پس از فرصت‌سوزی‌های نتانیاهو برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه، حالا به نظر می‌رسد، نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری گرفتار سیاست‌هایش شده است، به‌ویژه آنکه داده‌ها تأکید می‌کند، ارتش اسرائیل توان رویارویی با حزب‌الله و جنگیدن در جبهه شمال را ندارد. 

«اسحاق بن‌ بریک»، ژنرال سابق ارتش اسرائیل تأکید می‌کند، اشتباه محض است تا وقتی ارتش اسرائیل در جبهه غزه موفقیت قطعی به دست نیاورده وارد جنگ در جبهه دیگر شود.

بریک همچون دیگر تحلیلگران بر این باور است که رهبران اسرائیل در تحقق اهداف جنگ در غزه از جمله نابودی حماس و آزادی اسرا شکست‌خورده‌اند و حماس همچنان کنترل کامل نوار غزه را در دست دارد و اکنون اسرائیل را وارد جنگی فرسایشی کرده که به اقتصاد و اعتبار بین‌المللی بیش‌ازپیش لطمه می‌زند.
تشدید تنش اسرائیل از جمله عملیات تروریستی شب گذشته، نه حزب‌الله را می‌ترساند و نه درگیر جنگ با اسرائیل می‌کند.

حزب‌الله به خوبی می‌داند، چگونه اسرائیل را آرام آرام کباب کند.

منبع: فارس
24-news.ir/vdcco4qs42bq0p8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما