تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
یادداشت اختصاصی پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه

پشت پرده سوء قصد به محمد بن سلمان چیست؟

واقعیت این است که نمی توان به سوء قصد بزرگی به جان محمد بن سلمان به صورت صد درصدی مطمئن بود، به این دلیل که تقریبا می توان گفت سه تا چهار هزار نفر از خاندان سلطنتی و نوادگان ملک عبدالعزیز امور کشور را از استانداری تا فرمانده گارد را برعهده دارند.
پشت پرده سوء قصد به محمد بن سلمان چیست؟
به گزارش خبر24؛ واقیعت این است دو نیروی اصلی خانواده سلطنتی و شیوخ این کشور، سلطنت آل سعود را درزمان ملک عبدالعزیز ایجاد کردند. نیروی مذهبی وهابیون که به شیوخ و طرفداران شیوخ عرب مشهور هستند وخانواده سلطنتی  و فرزندان ملک عبدالعزیز در پی اتحادی منسجم خانواده آل رشید را از قدرت ساقط کردند، هر چند در این موضوع نباید نقش انگلیس ها و  زد و بندها را با خاندان ملک عبدالعزیز فراموش کرد.
 


عبدالعزیز از همان زمان وصیت کرد بعد از وی تا زمانی که پسران درجه یک او در قید حیات هستند، به نوبت بعد از مرگ، به سلطنت برسند و شیوخ وهابی از آنها در پادشاهی حمایت کنند.
 
 این سنت که تا زمان سلطنت ملک سلمان براساس وصیت ملک عبدالعزیز بعد از پادشاه شدن ملک سلمان با معرفی فرزند خود برای ولیعهدی تغییر کرد در حالی که می بایست یکی از برادران زنده خود را معرفی می کرد.
 
  ملک سلمان دست به سنت شکنی زد که منجر به بروز اختلافاتی در خاندان سلطنتی شد. محمد بن سلمان با اعلام این خبر و مخالفت های صورت گرفته، بلافاصله تمامی مخالفین خانواده سلطنتی و همه شیوخ مخالف این موضوع را در هتلی زندانی و دارایی های آنها را مصادره کرد. این موضوع منجر به ایجاد اختلاف شدیدی بین خانواده سلطنتی با بن سلمان شد. ولیعهد اصلی بنا به وصیت ملک عبدالعزیز تغییر داده شد و محمد بن سلمان جایگزین وی در ولیعهدی پادشاه عربستان سعودی شد.از این نظر می توان گفت اختلاف قدرت ایجاد شده درون خانواده سلطنتی ممکن است منجر به سوء قصد به جان محمد بن سلمان شده باشد. به عبارت بهتر، هر گونه سوء قصدی به جان محمد بن سلمان را می توان به سنت شکنی بن سلمان و پدرش ربط داد، چرا که هنوز برادران پادشاه عربستان به عنوان نسل اولی ها زنده هستند، بنابراین علی القاعده سنت شکنی باعث مخالفت هایی درون خاندان سلطنتی شده است.
 
نکته مهم دیگر آن است که محمد بن سلمان به موضوع ولیعهدی قناعت نکرده است، بلکه خطی را درپیش گرفته که از دید سنت گرایان بسیار خطرناک تر از سنت شکنی در انتخاب پادشاه عربستان است. به بیان بهتر، محمد بن سلمان در حال تغییر دادن ساختار قدرت و ساختار مذهبی قدرت در عربستان سعودی است به گونه ای که کشور را به سمت جریان مدرن سازی حرکت داده است.
 
طراحی شهرک مدرنی که درمرز اسرائیل، مصر و اردن که با ربات کار می کند، طرح ارائه شده که بخش مهمی از صحرا به زیر تولید برق خورشیدی برده  و طرح هایی که درجاهای مختلف دنیا با خرید زمین های 99 ساله برای کشاورزی برون مرزی در دستور کار ملک بن سلمان قرار گرفته به این دلیل است که وی پیش بینی می کند نفت عربستان سعودی به تدریج به پایان می رسد و جهان به سمت عدم استفاده از انرژی فسیلی می رود، بنابراین لازمه تحقق پیش بینی های بن سلمان برای آینده عربستان فاصله گرفتن از ایدئولوژی وهابیت است، هر چند این موضوع به صراحت اعلام نشده اما رفتار؛ برنامه ها و کردار بن سلمان، شیوخ وهابی را به شدت نگران کرده، مقاومت کنندگان در برابر محمد بن سلمان دستگیر و اموال آنها مصادره می شود، لذا سایرین جرئت اعتراض را از دست داده اند. به همین دلیل به نظر می رسد این موارد می تواند منجر به سوء قصد یا ترور محمد بن سلمان باشد به این دلیل که با قتل ولیعهد کنونی عربستان جریان به حالتی بازگردد که دردوران ملک عبدالعزیز وعبدالوهاب توافق شده است.
 
آنچه در این بین حائز اهمیت است دیدگاه های خارجی نسبت به توسعه عربستان سعودی است. به این معنا که ممکن است بسیاری از سران کشورهای دنیا رضایتی نسبت به توسعه عربستان نداشته باشند. ملک فیصل بعد از افزایش قیمت نفت که منجر به مشکلات جدی در اروپا و آمریکا شد، با اجیر سازی برادر زاده خود به قتل رسید. این احتمال دور از ذهن نیست که برخی محافل های بین المللی محمد بن سلمان را ترور کنند تا شرایط عربستان سعودی را به گذشته بازگردانند تا مانع مدرن سازی این کشور شوند.
 
واقعیت این است که نمی توان به سوء قصد بزرگی به جان محمد بن سلمان به صورت صد درصدی مطمئن بود، به این دلیل که تقریبا می توان گفت سه تا چهار هزار نفر از خاندان سلطنتی و نوادگان ملک عبدالعزیز امور کشور را از استانداری تا فرمانده گارد را برعهده دارند. در صورت ترور محمد بن سلمان امکان برهم ریختن کل ساختار وجود دارد، لذا همه این افراد به نوعی قربانی این موضوع می شوند. از این رو می توان روی صحت این اخبار تا حدودی تردید داشت. البته این امکان وجود دارد که ماجرای سوء قصد به جان محمد بن سلمان صحنه سازی از سوی خود او برای بالا بردن اعتبارش باشد.
 
انتهای پیام/
24-news.ir/vdcb0gb9.rhb5spiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز