تاریخ انتشارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «فریدون مجلسی» دیپلمات سابق که اکنون خانواده اش ساکن آمریکا هستند، نوشت: «باید توجه داشت که طرف اصلی گفت‌وگوهای برجامی ایران و امریکا هستند و تا زمانی که امریکا مهر تایید بر توافق نزند، امکان دستیابی به تفاهم ممکن نیست...ایران باید بر سر مسائل منطقه‌ای مذاکره کند. امریکا خواستار گسترش چتر گفت‌وگوها با ایران بر سر مسائل منطقه‌ای است.»
موشک هایمان را معامله کنیم تا گرانی از بین برود!؟
به گزارش خبر24، در ادامه این مطلب آمده است: «مساله اصلی آن است که مشکلات اقتصادی و معیشتی امروز فشار سنگینی را بر دوش دهک‌های متوسط و محروم کشور ایجاد کرده است. قیمت اقلامی چون گوشت، برنج، مرغ، روغن و... امروز سر به فلک می‌زند و زمانی که با متولیان امر درباره چرایی بروز این مشکلات صحبت می‌شود از تحریم‌ها و برجام سخن می‌گویند.»

این دیپلمات سابق مدعی شده است که «تا زمانی که امریکا مهر تایید بر توافق نزند، امکان دستیابی به تفاهم ممکن نیست» و در ادامه تاکید کرده است که «ایران باید بر سر مسائل منطقه‌ای مذاکره کند». این فعال اصلاح طلب تاکید کرده که آمریکا در پی مذاکره بر سر مسائل منطقه ای است. اما طرف آمریکایی صراحتا اعلام کرده که مذاکرات تکمیلی باید حول توان موشکی و نظامی و قدرت منطقه ای ایران صورت گیرد.

به عبارت دیگر آمریکا در پی ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران به برجام است. اما نکته قابل توجه اینجاست که طرف مقابل به هیچ عنوان از لغو تحریم ها به واسطه برجام موشکی و منطقه ای سخن نمی گوید.

در روزهای گذشته «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود «اگر ایران خواهان لغو تحریم ها است، باید به نگرانی های فرابرجامی ما پاسخ دهد.» در این میان چند نکته قابل ذکر است:

اول اینکه، درست است که توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران جزو نگرانی های آمریکا است، اما آیا ما باید هر آنچه موجب نگرانی آمریکا است را برچینیم و چوب حراج به آن بزنیم!؟ کدام کشور عزتمند و قدرتمند حاضر است بر توان دفاعی خود چوب حراج بزند!؟

دوم اینکه، بر فرض محال، ما آمدیم و حول توان دفاعی و قدرت منطقه ای خود معامله کردیم. به عبارت دیگر آمدیم و در صنعت موشکی و قدرت منطقه ای خود بتن ریختیم، چه تضمینی وجود دارد که آمریکا تمام تحریم ها لغو کند!؟ مگر با بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای، تحریم ها به تاریخ پیوست!؟ آیا نگرانی های آمریکا به همین جا ختم می شود!؟ چه تضمینی وجود دارد!؟

سوم اینکه، همانطور که کارشناسان بارها تاکید کرده اند، تحریم ها نهایتا ۲۰ الی ۳۰ درصد در مشکلات سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد رشیه مشکلات در مسائل دیگر نهفته است. در دولت قبل مواردی از قبیل واردات واکسن، قطعی برق و قطع گاز و فروش نفت و صادرات و...همگی به برجام و FATF ربط داده می شد، اما همه موارد مذکور در دولت سیزدهم دچار تغییرات اساسی شد، آن هم در شرایطی که نه برجام احیا شده بود و نه تغییری در پرونده FATF رخ داده بود.

چهارم اینکه، عادی انگاری برچیده شدن توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران و اصرار بر ایجاد دوگانه دروغین «قدرت منطقه ای-معیشت» و «موشک-معیشت» از سر غفلت و ناآگاهی نیست، بلکه مصداق بارز خیانت و وطن فروشی است.

پنجم اینکه، جریان اصلاح طلب در سال ۹۲ با شعار چرخش همزمان چرخ کارخانه ها و چرخ سانتریفیوژها بر سر کار آمد اما با سوءمدیریت خود هم چرخ کارخانه ها را از کار انداخت و هم چرخ سانتریفیوژها را.

منبع: مشرق
24-news.ir/vdcjxoeh.uqemtzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز