تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
فرار مالیاتی در ایران به ماجرای پیچیده‌ای تبدیل شده است، یکی از پاشنه‌های آشیل این امر بانک‌ها است، که به دلیل عدم وجود شفافیت در ساختار خود به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور کمک می‌کنند، این در حالی است که در اکثر کشور‌ها بانک‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند در حوزه مالیاتی ایفای نقش می‌کنند.
سود فرار مالیاتی در جیب کیست؟
به گزارش خبر24 به نقل از دانشجو، نظام‌های مالیاتی پیشرفته دنیا به گونه‌‌ای طراحی شده‌اند که ماحصل آن توضیح عادلانه ثروت از طریق اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان باشد.

برای مثال در کشور فرانسه مالیات اخذ شده از ثروتمندان به قدری بالا بود، که وقتی امانوئل مکرون آن را حذف کرد و آن را به مالیات فراورده‌های سوخت و مسکن اضافه نمود، با اعتراضات گسترده‌ای در مخالفت با این طرح مواجه شد، اعتراضاتی که شاید در سایه کرونا کمی کمرنگ شده باشد، اما تا همین امروز ادامه دارد.

از طرفی در آمریکا ۵۰ درصد از درآمد مالیاتی را تنها ۵درصد از ثروتمندان پرداخت می‌کنند؛ طبق آماری که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد: مالیات پرداختی از سوی ۵۰ درصد مالیات دهندگان آمریکایی با ۳ درصد ثروتمندان این کشور برابر است، یعنی عددی معادل ۴۳.۹میلیون دلار.

این ارقام نشان دهنده نقش برجسته ثروتمندان در درآمد‌های مالیاتی است. اما در کشور ما شرایط بسیار متفاوت است؛ در ایران یک دهک ثروتمند جامعه تنها ۳ درصد مالیات پرداخت می‌کنند.

ناگفته می‌توان فهمید یکی از اصلی‌ترین دلایل کمبود درآمد‌های مالیاتی کشور فرار ثروتمندان از پرداخت آن است؛ این کمبود مشارکت به قدری زیاد است، که برای رسیدن به میانگین جهانی، درآمد‌های مالیاتی کشور باید دوبرابر شود.

برای درک بهتر این موضوع لازم به ذکر است، سهم مالیات در تولید ناخالص ملی در کشور ما در بهترین حالت خود ۷ درصد است، در حالی که در جهان معادل ۱۴ درصد است.
 
صعود ۱۰۰ هزار میلیاردی سالانه ثروتمندان با دست و دل‌بازی بانک‌ها / سود فرار مالیاتی در جیب کیست؟
 
۱۰۰۰ میلیارد افزایش درآمد مالیاتی
امیدعلی پارسا رییس سازمان امور مالیاتی کشور می‌گوید: بررسی لیست تراکنش‌های مالی ۳۰۰ هزار نفر ثروتمند (میلیاردر) ایرانی نشان می‌دهد که نیمی از آنان مودی مالیاتی نیستند و نیمی دیگر هم کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پردازند، جالب اینجاست که ۱۸ هزار حساب از ۳۰۰ هزار عدد حساب بررسی شده مربوط به وکلا است، که طبق اظهارات نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی بین ۷ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

همچنین مسعود نیلی مشاور اسبق رییس جمهور در حوزه اقتصادی در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران در سال ۹۵ گفت: کل هزینه مصرف طبقه ثروتمند در سال ۹۴ در حدود ۱۵۷ هزار میلیارد تومان بوده که اگر از این میزان هزینه تنها ۱۰ درصد مالیات گرفته شود، درآمد دولت صرفا از این بخش معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

توجه به این موضوع که بسیاری از کارمندان دولتی و یا حتی کارگران در کشور قبل از دریافت حقوق ماهیانه خود ابتدا مالیات پرداخت می‌کنند و مقایسه‌اش با اظهار نظرات فوق جای تامل دارد اما آن سازگاری که باعث می‌شود صرفا در همین دو مثال ذکر شده با این حجم بالا فرار مالیاتی که اولین تاثیرش را بر کمبود بودجه می‌گذارد روبه رو شویم چیست؟

پاسخ را باید در گریزگاه‌های قانونی که به واسطه برخی معافیت‌ها و عدم شفافیت‌ها به ویژه در حوزه بانکی که یکی از وجوه نبود شفافیت در بانک‌ها کثرت حساب‌های اجاره‌ای است، جستجو نمود.

شفافیت تراکنش بانکی مساوی با۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی
دکترعلی شماعی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به نقش ساماندهی سیستم بانکی در کاهش فرار مالیاتی گفت: با شناسنامه دار کردن همه تراکنش‌های بانکی و تلفیق بانک‌های اطلاعاتی موجود، از حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسری بودجه موجود را می‌توان جبران کرد.

از سوی دیگر، شهاب نادری، نماینده سابق اورامانات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی نیز درباره نقش حساب‌های اجاره‌ای در فرار مالیاتی ثروتمندان اظهارکرد: در شرایط کنونی ثروتمندان و اقشار پردرآمد برای فرار از پرداخت مالیات از ترفند‌های جدید استفاده می‌کنند، یکی از این ترفندها، استفاده افراد از حساب‌های بانکی اجاره‌ای است، این حساب‌ها متعلق به افراد مستضعف بوده و ثروتمندان برای فرار از نظارت ناظران مالیاتی، با استفاده از این حساب‌ها، تراکنش‌های مالی خود را انجام می‌دهند.

این نماینده مجلس درباره راهکار ممانعت از این فرار‌ها نیز گفت: شفاف‌سازی مهم‌ترین اولویت اقتصاد کشور است، قطعاً ما برای وصول مالیات از پردرآمد‌ها نیازمند یک اقتصاد شفاف و شیشه‌ای هستیم، حال برای رفع معضل حساب‌های اجاره‌ای بانک‌ها باید با همکاری دستگاه‌ها قضا نسبت به شفاف‌سازی حساب‌های بانکی اقدام کنند.

با وجود اگاهی اکثر قریب به اتفاق مسئولین نسبت به وجود خلا‌های موجود در نظام بانکی و مالیاتی کشور به نظر می‌رسد عزمی جدی برای سامان دادن به شرایط وجود ندارد یا حداقل در گذشته وجود نداشته است، اما امید است حداقل در حوزه بانکداری که یکی از قوی‌ترین بازوان کسب درامد‌های مالیاتی دولت است با شفاف شدن سازکار بانک‌ها که راه را بر سپرده گذارانی که برای فرار از مالیات به بانک‌ها پناه می‌برند مسدود کرد، و با هدایت درآمد‌های حاصل از آن به سمت تولید زمینه ساز توسعه پایدار و امن گردید.
24-news.ir/vdcawwne.49n0615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز