تاریخ انتشارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
یک کارشناس حوزه دخانیات گفت: مالیات کمتر از ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی دخانیات تاثیری بر کاهش مصرف آن ندارد.
کاهش مصرف، حلقه مفقوده در اخذ مالیات بردخانیات
به گزارش خبر24، آزاده نظری، کارشناس حوزه دخانیات، ضمن بیان اینکه مالیات کمتر از ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی تأثیری بر کاهش مصرف آن ندارد، تاکید کرد: این در حالیست که در اعداد اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی، نرخ مالیات بر دخانیات بر مبنای قیمت خرده‌فروشی، ۱۵ درصد است.
نظری با اشاره به این مسئله که وضع مالیات بر دخانیات علاوه بر جنبه درآمدی باید جنبه بازدارندگی نیز داشته باشد، در ادامه افزود: اعلام رقم ۹۲ درصد برای مالیات بر سیگار وارداتی، با توجه به اینکه حدود بیش از ۹۰ درصد مصرف کشور بوسیله تولید داخل تأمین می‌شود، بنابراین تخصیص این مقدار در بخشی که درآمدی ندارد عجیب است.
وی با اشاره به این مطلب که مبنای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در کشور در نهایت به پای مصرف کننده تمام می‌شود، گفت: محاسبه نرخ مالیات برای انواع سیگار از درب کارخانه، بازار و خرده‌فروشی آن متفاوت است. اخذ مالیات بر ارزش افزوده ترکیب اخذ مالیات از مصرف کننده و تولید کننده بصورت همزمان است.
نظری با اشاره به تأثیر مالیات ویژه در کاهش مصرف که باید بیش از هر وقت دیگری مورد توجه سازمان امور مالیاتی و سایر بخش‌های مربوطه قرار بگیرد، تاکید کرد: پایین بودن میزان مالیات ویژه سیگار و عدم وضع آن برای تنباکوی قلیان، همچنین وضع مالیات کمتر برای تولید داخل در مقایسه با محصولات دخانی با نشان‌های بین‌المللی، مهمترین موانع در بی تأثیر شدن سیاست مالیاتی و سایر راهکار‌های کاهش مصرف هستند.
این کارشناس حوزه دخانیات تاکید کرد: فقط در سال‌های ۹۵ و ۹۷ در قوانین بودجه سنواتی، مالیات ویژه‌ای برای سیگار در نظر گرفته شد که البته در سال جاری مجدد ابلاغ شد، ولی تا کنون خبری از اجرای آن نیست.
وی در ادامه تاکید کرد: از جمله راهکار‌های اساسی برای اثربخشی سیاست‌های مالیاتی، وضع مالیات ویژه به‌ازای هر نخ سیگار یا هر گرم ماده دخانی است که متأسفانه تاکنون در اجرای آن موفق نبوده‌ایم.
نظری در ادامه با تاکید بر اینکه ایران جزو ضعیف‌ترین کشور‌ها در اجرای سیاست‌های مالیات بر دخانیات است، در خاتمه گفت: افزایش مالیات بر دخانیات علاوه بر افزایش درآمد دولت و کاهش مصرف آن می‌توان در بخش خدمات زیربنایی، سلامت عمومی و رفاهی نیز از آن بهره‌مند شد. همچنین با توجه به تعهد ایران نسبت به کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴، تاکید به افزایش مالیات ویژه و نیز اخذ مالیات بر نرخ خرده فروشی تا ۷۵ درصد ضرورت دارد.
منبع: مهر
24-news.ir/vdcj.tetfuqevvsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز