تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
ممکن است حیات بیگانه در فضا بسیار نزدیک تر از تصورات پیشین به ما باشد. ستاره شناسان دو سیاره زمین مانند را کشف کرده اند که در منطقه قابل سکونت منظومه خود قرار دارند. علاوه بر این، این دنیاها تنها ۱۶ سال نوری از زمین فاصله دارند.
دو سیاره جدید و قابل سکونت در فاصله ۱۶ سال نوری از زمین
به گزارش خبر24، منطقه قابل سکونت یک منظومه به منطقه کوچک اطراف یک ستاره اطلاق می شود که در آن آب مایع قادر به تشکیل است. دانشمندان می گویند که این منطقه طلایی برای وجود هر گونه شانسی برای زندگی همانطور که ما درک می کنیم بسیار مهم است. در منظومه شمسی، زمین و مریخ در منطقه قابل سکونت قرار دارند.
مطالعات جدید ستاره شناسان نشان می دهد که سیارات مشابه زمین بسیار رایج هستند. با کشف این دو سیاره جدید، ما اکنون ۷ سیاره را در منظومه های سیاره ای کاملاً نزدیک به خورشید می شناسیم.
این دو سیاره به دور یک کوتوله قرمز کوچک به نام GJ 1002 می چرخند. این ستاره فقط یک هشتم جرم خورشید را دارا بوده و شرایط فوق، آن را به ستاره ای بسیار خنک و کم نور تبدیل می کند. این ویژگی، منطقه قابل سکونت GJ 1002 را بسیار نزدیکتر از منطقه قابل سکونت در منظومه شمسی تبدیل کرده است.

اگرچه جرم هر دوی این سیاره‌های بالقوه قابل سکونت تقریباً برابر با زمین است، اما برای یکی از این سیاره ها فقط ۱۰ روز طول می‌کشد تا به دور ستاره خود بچرخد. برای سیاره دوم به نام  GJ 1002c، یک سال تنها کمی بیش از ۲۱ روز طول می کشد. این موضوع در حالی است که زمین هر ۳۶۵ روز یکبار به دور خورشید می چرخد.
از آنجایی که این منظومه کمتر از ۱۶ سال نوری از سیاره ما فاصله دارد، اخترشناسان بر این باورند که می توانند چیزهای زیادی در مورد جو GJ 1002b و GJ 1002c بیاموزند  که احتمالاً نشان می دهد که آیا آنها می توانند از زندگی انسان پشتیبانی کنند یا خیر. برای انجام این کار، دانشمندان می‌گوید که نور منعکس شده و انتشار حرارتی این سیارات را بررسی می ‌کنند

جانی آی گونزالز هرناندز (Jonay I. González Hernández) ، محقق ارشد و یکی از نویسندگان این مطالعه، خاطرنشان می کند: طیف نگار ANDES و تلسکوپ ELT ، می تواند حضور اکسیژن در جو GJ 1002c را مطالعه کند.
نویسندگان این مطالعه به لطف همکاری بین دو ابزار پیشرفته فوق، به این کشف دست یافتند. ستاره شناسان  CARMENES GJ 1002 را بین سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ برای نخستین بار مشاهده کردند. شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

منبع: سیناپرس