تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
حجت الاسلام سید رضا تقوی، نماینده مجلس در گفتگو با خبر24؛

دولت سیزدهم مفهوم عدالت علوی را احیا کند

یک عضو جامعه روحانیت مبارز، با اشاره به وعده مسئولان برای تحقق حکومت علوی، برقراری عدالت را یک مطالبه عمومی و به حق توصیف کرد.
دولت سیزدهم مفهوم عدالت علوی را احیا کند
به گزارش خبر24؛ حجت الاسلام سید رضا تقوی نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در گفتگو با خبر ۲۴ در خصوص مفهوم عدالت از منظر علی (ع) گفت: امامت در اسلام با عدالت عجین شده است، فلسفه وجودی امامت در تفکر شیعی پیاده کردن و اجرای عدالت است.
 
وی با بیان اینکه امام می آید تا عدل را در جامعه پیاده کند تصریح کرد: معتقدیم که ظهور امام زمان نیز برای رفع ظلم و استقرار عدل است.
 
تقوی ادامه داد: مفهوم عدالت مشخص است به این معنی که هر کسی متناسب با حقی که دارد از امکانات جامعه بهره مند شود، یعنی به گونه ای که همه بتوانند براساس قابلیت و شایستگی خود به حقوق خود دسترسی داشته باشند.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه عدالت در حوزه های مختلف، اقتصادی، آموزشی، حقوقی، مدیریتی و... تعریف می شود گفت: عدالت اقتصادی به این معنا که هر کسی باندازه زحمت و تلاش خود سهمی در جامعه داشته باشد، عدالت آموزشی به این معنا که امکانات آموزشی برای همه مناطق به طور یکسان برقرار شود و همینطور عدالت حقوقی یعنی حاکمیت بتواند زمینه دسترسی همه را به حقوق شان فراهم کند.
 
وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) در حکومت خود به همین شیوه عمل می کرد ادامه داد: ایشان اهمیت بسیاری برای عدالت قائل بود و حتی برای همین عدالت نیز به شهادت رسید چرا که هیچگاه نتوانست ظلم و بی عدالتی را تحمل کند.
 
تقوی افزود: حضرت علی (ع) دست تمام خیانتکاران را از بیت المال قطع کرده و تاکید کرده بود که حتی اگر از بیت المال در مهریه زنان نیز باشد آن را پس خواهد گرفت.
 
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امام علی تمام افراد نالایقی که براساس روابط خویشاوندی و قومی بر سر کار بودند را عزل کرد گفت: ایشان تاکید بسیار داشت که صرفا مدیران شایسته حضور داشته باشند.
 
وی افزود: ایشان شایسته سالاری را در حکومت مورد تاکید قرار داده و افراد نالایق را برکنار می کرد.
 
تقوی با بیان اینکه عدالت در اندیشه و سیره امام علی (ع) مایه قوام هر چیز و معیاری برای سنجش است گفت: همه چیز با آن سنجیده می شود، به گونه‌ای که در صورت نبودن عدالت، هیچ‌چیز در زندگی انسانی به درستی اجرا نمی شود. تلاش امام (ع) در حکومت خود بر این بوده است که همه چیز در جای خود قرار گیرد.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: به این ترتیب بهترین الگوی ما در حکومتداری حضرت علی (ع) است و باید به آن سمت حرکت کنیم.
 
این عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه با بیان اینکه موضوع ولایت  یکی از ارکان اصلی و آموزه های اساسی اسلام و از اصول اعتقادی مان است گفت: نظام سـیـاسـى اسلام و شیوه حکومتى دین بر پایه ولایت است و ولی باید جامعه را اداره کند، و در این ارتباط می‌توان گفت که حقیقت امر در ولایت حضرت علی( ع)، اطاعت و پیروی ایشان از پیامبر اسلام (ص) است.
 
وی با بیان اینکه جایگاه امامت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند گفت: اگر به درک واقعی جایگاه امامت برسیم، اعتقادپذیرتر خواهیم بود.
 
تقوی گفت: ولایت به معنای پیروی، تسلیم و اطاعت از پیشوای الهی و اعتقاد به این مطلب است که امامان معصوم پس از پیامبر (ص)، از سوی خداوند بر مردم ولایت دارند. ولایت به این معنا در غدیر خم به امیرمومنان امام علی (ع) اعطا شد.
 
تقوی با بیان اینکه با ولایت مداری، نظم در جامعه برقرار خواهد شد ادامه داد: ولایتمداری همچنین موجب حیات جامعه می شود.
 
وی بصیرت، اطاعت، محبت و صبر و استقامت را از مولفه های ولایتمداری عنوان کرد و گفت: همه باید شناخت بیشتر و عمیق تری به موضوع ولایتمداری پیدا کنیم.



انتهای پیام/
24-news.ir/vdci5ya3.t1ary2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز