تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
کارشناس وتحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: آمریکایی ها در موضوع پرونده مطالعات ادعایی ودر زمینه تحریم های پسابرجامی به ویژه تحریمهای دوره ترامپ همچنان مقاومت می کنند و کمترین قدمی برای لغو آنها صورت نداده اند.
خوش چشم: آمریکایی ها کمترین قدمی برای لغو تحریم ها برنداشته اند
به گزارش خبر24، مذاکرات وین برای دست یابی به نتایج مورد نظر طرفین که در نهایت به توافق بین المللی دوباره ای منتهی شود درحال برگزاری است. با اینکه بعضا خبرگزاری های غربی تلاش می کنند تا حد خواسته ها و مطالبات جمهوری اسلامی ایران را برای دست یابی به توافق به آزاد سازی زندانیان سیاسی و منابع بلوکه شده ایران تقلیل دهند، اما واقعیت این است که طرف آمریکایی علی رغم تاکید بر آمادگی همکاری و تفاهم با ایران کاستی های زیادی دارد که به طولانی شدن روند مذاکرات دامن زده است.  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل آخرین وضعیت مذاکرات و دستاوردهای نشست وین را توضیح داده است.

سید مصطفی خوش چشم کارشناس وتحلیلگر سیاست خارجی، روابط بین الملل و مذاکرات برجام در پاسخ به سوال خبرنگار خبر24 درخصوص آخرین اخبار از مذاکرات برجامی و ماحصل نتایج به دست آمده از وین گفت: به هر حال تا کنون مواضع دو طرف وخواسته های فی مابین در نشست های وین  گفته شده است، لذا موضوعی نیست که همچنان باقی مانده و مطرح نشده باشد، هر چند اصولا آمریکایی ها که در این دور از مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور دارند، اما عادت دارند در لحظه آخر زیر میز و دستاوردهای ایران بزنند و برای وقت کشی باز هم به همان موضوعات قبلی و تکرار مکررات  بپردازند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به هر حال وضعیت روند مذاکرات آنگونه که ادعا می شود رشد نکرده یا رو به رشد نیست. به عبارت بهتر، به گونه ای نیست که بتوان گفت در وضعیت مذاکرات وین با گذشته تفاوت قابل توجه ومحسوسی ایجاد شده باشد. از این نظر می توان گفت همچنان آینده پیش روی مذاکرات روشن نیست، چرا که مسائل باقیمانده مهم است از جمله پرونده مطالعات ادعایی هنوز باز است .

وی در خصوص خطوط قرمز ایران و بحث بر سر مسائلی که جمهوری اسلامی بر آن اصرار دارد و جدی است گفت: بی تردید پرونده مطالعات ادعایی یک پرونده مهم و جزیی از خط قرمزجمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. این موضوع که امتیازی بود که در شب برجام داده شد باید بسته شود. قطعا جمهوری اسلامی ایران به شدت روی بسته شدن پرونده مطالعات ادعایی تاکید دارد.

سید مصطفی خوش چشم در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که در شب توافق برجام این پرونده باید بسته می گردید و بسته می ماند، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمریکا وطرف های غربی با سوء استفاده و با اتکا به ادعاهای دروغین اسرائیل این پرونده را بازگشایی کردند. در این موضوع شکی وجود ندارد که با باز ماندن این پرونده جمهوری اسلامی ایران هیچگونه توافقی را قابل قبول نمی داند و اصلا هیچ گونه توافقی در این صورت شکل نمی گیرد.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و آمریکا در این باره گفت: تا کنون طرف آمریکایی به هیچ عنوان زیر بار بسته شدن این پرونده نرفته و خواسته جمهوری اسلامی ایران در این موضوع را  نپذیرفته است. آمریکایی ها در این موضوع وهمچنین در زمینه تحریم های پسابرجامی به ویژه تحریمهای دوره ترامپ همچنان مقاومت می کنند و کمترین قدمی برای لغو آنها برنداشته اند.

وی درپاسخ به این سوال که طرف آمریکایی چه نظری درباره تضامین مورد نظر جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: در زمینه تضامین هم اگر چه برخی ازتضامین تا حدودی به جمهوری اسلامی ایران داده شده، اما طرف آمریکایی همچنان درزمینه دادن تضامین واقعی و تمام عیار مقاومت می کند. آمریکایی ها تلاش می کنند تا جای ممکن به طرف ایرانی امتیازات کاملی ندهند.

سید مصطفی خوش چشم در این باره تصریح کرد: این مساله نشان می دهد آمریکا در پی اهداف دیگری است و یک بار دیگر به دنیا نشان می دهد در برابر آنچه ادعا می کند هیچ گونه مسوولیت پذیری ندارد. با اینکه در زمینه راستی آزمایی، پیشرفت های خوبی صورت گرفته، اما هنوز هم امریکا در برابر این خواسته به حق ملت ایران مقاومت می کند و به میزان و مدت لازم برای راستی آزمایی برداشتن تحریمها تن نداده است.

خوش چشم در انتهای گفت و گو توضیح داد: اگر چه دراین زمینه ها پیشرفت های خوبی داشته ایم، اما هنوز برخی موارد بسیار مهم، کلیدی و حساسی فی مابین طرفین برجامی به قوت خود باقی مانده است که حل و فصل هر کدام از این موضوعات، زمان بر است. عدم حل هر یک از آنها حتی ممکن است به شکست کامل مذاکرات بیانجامد، چرا که طرف آمریکایی تا کنون عزمی نسبت به حل و فصل این مسائل از خود نشان نداده است.

 
24-news.ir/vdcj8aeh.uqe8yzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز