تاریخ انتشاردوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با خبر24:

وزارت صمت باید نظارت بیشتری بر قیمت گذاری بازار لوازم خانگی داشته باشد

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع وزارت صمت باید بر قیمت گذاری کارخانجات بزرگ و مجموعه های تولیدی بزرگی که بخش عمده مواد اولیه را به صورت دولتی تامین می کنند نظارت داشته باشد تا برخی در این بحبوحه فقط به دنبال کسب سودهای آنچنانی برای خود نباشند.
وزارت صمت باید نظارت بیشتری بر قیمت گذاری بازار لوازم خانگی داشته باشد
به گزارش خبر24؛ وزارت صمت پیرو مطالبه و گوشزد مقام معظم رهبری به تولید کنندگان لوازم خانگی که از آنها کیفیت وقیمت مناسب برای مردم را خواستار شدند با راه اندازی سامانه ای با عنوان سامانه جامع تجارت به دنبال افزایش نظارت بر تعیین قیمت سازندگان لوازم خانگی است. نایب رئیس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در این گفت و گو تحلیلی دارد بر عملکرد این سامانه و وزارت صمت در خصوص برآورده سازی مطالبات مردمی و رهبر انقلاب درخصوص کیفیت و قیمت لوازم خانگی.
 
 
 سید احمد رسولی نژاد نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبر24 در خصوص تلاش وزارت صمت برای جلوگیری از افزایش قیمت لوازم خانگی و راه اندازی سامانه جامع تجارت، گفت: براساس آنچه مدیر کل دفتر صنایع وزارت صمت بیان کرده، فعال سازی سامانه جامع تجارت برای عرضه فاکتور تولیدی بنگاه های تولید کننده لوازم خانگی که مبنای تعیین قیمت ها باشد تا هر محصولی که تولید می شود در کارگروه تشکیلش شده رصد شود می توان گفت به خودی خود راه اندازی چنین سامانه هایی برای شفاف سازی خوب است، چرا که طراحی سامانه هایی نظیر سامانه جامع تجارت می تواند در مشخص کردن قیمت برخی اقلام مثل مواد اولیه و تنظیم گری بازار مثمر ثمر باشد.

 وی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال وجود چنین سامانه هایی کمک کننده به کشف قیمت واقعی و شفافیت دربخش تامین و خرید مواد اولیه است. با توجه به اینکه بخش اعظمی از مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی لوازم خانگی از داخل کشور تامین می شود نظارت بر این مولفه می تواند مانع افزایش قیمت خودسرانه در تولید کننده لوازم خانگی شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس توضیح داد: بحث قیمت گذاری درست مواد اولیه مورد نظر لوازم خانگی و خودرو در تعیین قیمت نهایی بسیار مهم است.
باید به این مساله توجه داشت چرا که افزایش قیمت های بی دلیل عامل مهمی در تحمیل گرانی ها به مردم است. مثلا در گذشته قیمت فولاد در داخل کشور علی رغم اینکه ما یک و نیم تا دو برابر نیاز داخلی تولید داشتیم و داریم به مراتب بالاتر از قیمت جهانی بود. یعنی قیمتی غیر منصفانه و غیر واقعی به مشتری نهایی تحمیل می شود که سود زیادی بالاتر از سود واقعی را نصیب تولید کنندگان از بالا تا پایین می کند.

وی در خصوص اهمیت ورود نظارتی وزارت صمت به این مساله گفت:  در واقع وزارت صمت باید بر قیمت گذاری کارخانجات بزرگ و مجموعه های تولیدی بزرگی که بخش عمده مواد اولیه را به صورت دولتی تامین می کنند نظارت داشته باشد تا برخی در این بحبوحه فقط به دنبال کسب سودهای آنچنانی برای خود نباشند. مجموعه هایی که همه چیز آنها اعم از انرژی و سایر موارد به نرخ دولتی وبا حمایت دولت است اما به حسابرسی که می رسند خود را خصولتی یا غیر دولتی می نامند تا سودهای کلانی به جیب بزنند.

رسولی نژاد در این باره خاطر نشان کرد: نظارت کامل وزارت صمت می تواند خط بطلانی بر گرانفروشی تولید کنندگان لوازم خانگی به مردم باشد. این موضوع مطالبه رهبر معظم انقلاب است که نباید کالای بی کیفیت وگران به مردم به اسم حمایت از تولید داخلی فروخته شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص ضرورت نظارت کامل وزارت صمت بر تمام مولفه های زنجیره تولید لوازم خانگی گفت: نظارت باید به صورت کامل انجام شود از بحث واگذاری زمین، اعطای مجوزها، نظارت بر قیمت مواد اولیه تولید داخل، تا مواد اولیه با قیمت مناسب به دست کارخانه دار برسد و نظارت های بعدی که مکمل نظارت های اولیه باشد.

وی در پایان گفت و گو خاطرنشان کرد: در جمع بندی درخصوص موارد مرتبط به نرخ گذاری لوازم خانگی البته با کیفیت باید گفته شود به کارگیری تمامی مراحل یاد شده بسیار واجب است. گرچه در گذشته نظارت ها و اقدامات خوبی دراین بخش ها انجام نشده اما قیمتی که تولید کنندگان لوازم خانگی اعلام کردند با برآورد ما بسیار بالاتر از قیمت تمام شده است، لذا وزارت صمت با راه اندازی چنین سامانه هایی یا فعالیت های تکمیلی باید به این موضوع ورود کند و مسائل را به شکل بهتری در دستور کار نظارتی خود قرار دهد تا مانع گرانفروشی به مردم به عنوان مطالبه رهبری شود.


انتهای پیام/
24-news.ir/vdcjyxeh.uqe8izsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز