تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
خبر24- تحقیقات علمی ثابت کرده است دعا و مناجات با خدا و گریه کردن سیستم عمومی بدن را سالم نگه داشته و موجب تقویت آن و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می شود.
نقش "دعا" در عدم ابتلا به کرونا /  الزامات حضور در مساجد در شب قدر
دکتر محمدرضا ناظر استاد دانشگاه و متخصص بیماریهای عفونی در گفتگو با خبر24 با بیان اینکه دعا و مناجات الهی نقشی مهم در تقویت بنیه روحی و جسمی انسان دارد، گفت: همان گونه که مراجع پزشکی دنیا اعلام کرده اند، بزرگترین پیشگیری برای عدم ابتلا به بیماریها به خصوص بیماریهای عفونی مثل کرونا، تقویت سیستم ایمنی بدن در افراد است و لازمه تقویت این سیستم داشتن روحیه خوب عنوان شده است.
وی ادامه داد: نتیجه مطالعات و تحقیقات علمی محققان ثابت کرده است دعا کردن و مناجات با خداوند اثرات مثبت و سازنده ای در روحیه افراد گذاشته و نقش کارآمدی در درمان بیماریها ایفا می نماید، لذا یکی از آثار و برکات راز و نیاز با پروردگار ایجاد روحیه خوب و با نشاط در انسان هاست.
 
ارتباط "گریه" و سلامتی
این محقق و پژوهشگر دانشگاهی با اشاره به ارتباطی که گریه کردن بر سلامت روح و جسم دارد، اظهارداشت: کسانی که دچار افسردگی شدید هستند حتی قدرت گریه کردن را ندارند و با اقدامات گسترده روان درمانی و بهره مندی از داروها بعد از مدتی تازه می توانند گریه کنند تا آرامش پیدا کنند بنابراین گریه کردن برای سلامت روح و جسم بسیار مفید خواهد بود.
وی با اشاره به تلفیق فرهنگ ایرانی و اسلامی با گریه و مناجات برای نجوا با خدا و مصائب اهل بیت علیهم السلام، تصریح کرد: گریه بر مصائب اهل بیت عصمت و طهارت کار شایسته ای است که با فرهنگ ما اجین گشته و لذا می توانیم با مناجات الهی سیستم عمومی بدن را در آرامش و سلامت قرار دهیم.
 
ارتقای ایمنی بدن با دعا و مناجات
دکتر ناظر ارتقای سطح ایمنی بدن را برای پیشگیری از ابتلا به بیماریها ضروری دانست و یادآورشد: گریه و دعا و مناجات روحیه خوب به ارمغان آورده و موجب تقویت ایمنی بدن فرد می گردد؛ تقویت سیستم ایمنی بدن نیزارتباط مستقیمی با ابتلا به بیماریها داشته و لذا این تقویت از مبتلا شدن به بیماری های مختلف خصوصا بیماریهای عفونی مثل کرونا پیشگیری خواهد کرد.
 
** توصیه های پزشکی برای رفتن به مساجد
 
مراقب مهر نمازها باشید!
متخصص بیماری های عفونی و گرمسیر در ادامه گفتگوی خود با خبر24 با اشاره به اینکه در شب های قدر بسیاری افراد برای مراسم احیاء به مسجد می روند، گفت: علاوه بر اینکه محیط مسجد باید کاملا ضد عفونی و عاری از ویروس شود، باید توجه داشت مکانی که نمازگزار در آنجا نماز بپا داشته نیز باید کاملا تمیز و ضدعفونی شود.
وی افزود: افراد در هنگام اقامه نماز مخصوصا زمان سر به سجده گذاشتن تنفس دارند و ممکن است ترشحات و ویروس فرد ناقل بیماری روی فرش محل نماز بماند، لذا لازم است بعد از ادای نماز مهر نماز را همان جای خود بگذارید تا سایر افراد در محلی جدای از آن ادای تکلیف کنند و خادم مسجد نیز بداند که آن محل را بایستی به خوبی ضدعفونی نماید.
 
لزوم ضدعفونی کردن درب ها و دستگیره ها
دکتر ناظر توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی در مساجد را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: خادمین مساجد لازم است با فراهم سازی شرایط تهویه مطبوع هوا، محل درب ها و دستگیره ها را مرتب ضد عفونی نموده و پنجره های مسجد را برای تهویه هوا باز بگذارند تا افراد مختلف برای باز کردن آن از دست زدن و باز کردن چندباره آن جلوگیری کنند.
وی اضافه کرد: افرادی که در خود علائم بیماری را حس می کنند از آمدن به مسجد پرهیز کنند و ناقلان سالم و کم علامت نیز فواصل اجتماعی را رعایت کنند تا شبی آرام را طی کرده وهمه حاضران از فیوضات معنوی آن به خوبی بهره مند گردند.
 
ماسک و دستکش همراه مان باشد
این مدرس علوم پزشکی با تأکید بر لزوم همراه داشتن ماسک و دستکش مناسب برای حضور در مساجد به ویژه در شب های گرامی قدر، گفت: ما ایرانی ها از هر قشر و مذهبی به شب های قدر وابسته هستیم حتی هموطنان غیر مسلمان ما نیز احترام زیادی برای قدر و ائمه معصومین ما قائل بوده و محب امامان معصوم هستند لذا لازم است به عنوان یک مسلمان مسئولیت پذیر، نهایت رعایت دراصول بهداشتی را اعمال کنیم تا از به خطر انداختن سلامتی هموطنان مان جلوگیری نماییم.
وی ادامه داد: تهویه مناسب مکان های مسقف، داشتن ماسک و دستکش، رعایت فاصله اجتماعی و همراه داشتن مهر و جانماز شخصی و قرآن کریم با خود از جمله مواردی است که به عدم انتشار بیماری و عدم ابتلای خود و دیگران به کرونا کمک خواهد کرد.
 
مراقب جامهری ها باشید!
دکتر ناظر احتمال انتقال ویروس کرونا از مهرنماز فرد آلوده به دیگران را جدی عنوان کرد و افزود: به همین جهت همراه داشتن جانماز و مهر شخصی برای افراد الزامی است چرا که ممکن است فردی ناقل بیماری باشد و با سربرمهر گذاشتن، بوسیدن مهر و قرار دادن مهر آلوده بین سایر مهرها در محل جا مهری مسجد زمینه آلودگی سایر مهرهای نماز را فراهم نماید.
وی تصریح کرد: اگر مهر نماز همراه نداشتید بعد از نماز، مهر خود را همان جا بگذارید تا افراد با دیدن محل مهر در جای دیگری اقامه نماز کنند ضمن اینکه خادمین محترم به سرعت مهرها و محل اقامه نماز افراد را ضد عفونی نمایند.
 
مهر نمازها دودسته شوند
این متخصص بیماری های عفونی دو دسته کردن مهرهای نماز را لازم عنوان کرد و اظهارداشت: یک دسته از مهرهای نماز پس از اقامه نماز ضد عفونی شوند و دسته دوم که مهرهای استفاده نشده است، جایگزین آن شوند تا مهرهای گروه اول ضدعفونی و خشک و آماده استفاده شوند.
وی اضافه کرد: از انجایی که در ضد عفونی کردن از الکل استفاده ی شود، این الکل ضمن ضدعفونی کردن مهر و محل اقامه نماز به سرعت بخار می شود و نگرانی بابت خیس شدن مهرها و محیط مسجد نیست.
 
امامان جماعت همراهی کنند
دکتر ناظر با تأکید بر لزوم همکاری، همراهی و راهنمایی شرعی امامان جماعت مساجد برای همخوان شدن اقامه نماز نمازگزاران با اصول شرعی، یادآورشد: در بحث رعایت فاصله اجتماعی بین نمازگزاران لازم است ائمه محترم جماعات مساجد ورود کرده و با ارائه راهنمایی های لازم در حوزه های بهداشتی و مسائل شرعی به رعایت قواعد شرعی و تنظیم صفوف نمازگزاران کمک کنند تا نماز کسی فرادی اقامه نگردد. رعایت مجموع این شرایط به بازگشایی مساجد و ایجاد روند عادی در اقامه نمازهای جماعت کمک شایانی خواهد کرد.
 
شیرهای آب پدالی شوند
محقق نمونه کشوری با بیان اینکه به طور معمول استفاده از انگشتان در وضوخانه ها عمومی است، گفت: بهتر است حتی الامکان شیرهای آب وضوخانه ها و سرویس های مساجد پدالی شوند اما اگر مقدور نشد از شیرهایی استفاده شود که با آرنج می توان آن را باز کرد، چون باعث می شوند از انگشتان دست که عامل اصلی انتقال و سرایت ویروس هستند کمتر استفاده شود.
وی گفت: سعی شود پس از طهارت و وضو شیرهای آب آبکشی شوند و سعی شود از انگشتان دست برای باز کردن شیرهای اب، درب آسانسور قفل های الکتریکی و شماره دار و دستگاه های حضور و غیاب و غیره کمتر بهره گرفته شود مگر اینکه قبلا دست ها را با دستکش مناسب بپوشانیم.

رعایت بهداشت، لازمه بازگشایی مساجد 
دکترناظر درپایان گفتگوی حود با خبر24 با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت برای بازگشایی مساجد و حضور در مراسمات معنوی ماه مبارک رمضان، اظهارداشت: بیایید با رعایت این اصول اساسی بهداشت کاری کنیم سرخوشی ناشی از عبادت ذات مقدس الهی به ویژه در این شب های سراسر نور و رحمت،  به غم و اندوه برای خودمان یا دیگران تبدیل نشود.
 
  
 
 
 
 
   
 
24-news.ir/vdcfe0d0.w6d0magiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز