تاریخ انتشارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
یک اقتصاددان نسبت به غیرقابل کنترل بودن تبعات تورمی گرانی بنزین به دولت هشدار داد.
نرخ جهانی سوخت وقتی قیمت خودرو هم جهانی باشد، منطقی است/ دولت باید برای مهار پیامدهای تورمی گرانی بنزین برنامه داشته باشد
آلبرت بغزیان درباره افزایش قیمت بنزین در دولت آقای پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبر۲۴ گفت: داستان گرانی بنزین همیشه بوده و نگرانی ها از این‌جهت همیشه برای مردم وجود داشته است.

وی افزود: از یک جنبه بحث ارزان بودن و اتلاف بنزین وجود دارد و با توجه به شرایط تحریمی، سوخت موجود ارزان ترین حالت در حال حاضر در کشور است.

او ادامه داد: از یک طرف دیگر بحث قاچاق بنزین است. حتی اگر ما بخواهیم با افزایش قیمت بنزین مصرف را کاهش  دهیم، باز بحث قاچاق وجود دارد که این خود بخش زیادی از مصرف را در بر می‌گیرد.

این تحلیلگر اقتصادی توضیح داد: اگر بخواهیم از مصرف عادی سوخت کم کنیم، می‌بینیم که مصرف عادی زیاد تغییری نکرده و حای رشد داشته چراکه قاچاق اتفاق می‌افتد، اما نه آن‌طور که در آمار ها نشان داده می‌شود.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی رشد بنزین مسئله قاچاق است، افزود: مسلما با نظارت و کنترل مبادی خروجی می‌توانیم راحت تر جلوی قاچاق بنزین و کاهش مصرف آن را بگیریم.

بغزیان اضافه کرد: مسئله بعد پایین بودن قیمت بنزین است که برای دولت بسیار سنگین است زیرا کسری که برای خود دولت ایجاد می‌شود، باعث تورم زایی می‌شود و دولت مجبور می‌شود به بخش نقدینگی ها هم دست بزند چون با یارانه سنگینی در بخش نقدینگی ها مواجه است.

او اظهارداشت: از آن طرف تبعات افزایش قیمت بنزین هم باید ببینیم از جمله افزایش هزینه حمل و نقل بالا می‌رود و این باعث بالا رفتن همه چیز مانند لاستیک خودرو تا خود خودرو می‌شود.

این اقتصاددان یادآور شد: اگر اقتصاد سالمی مانند اروپا و آمریکا داشتیم بايد همچنان که قیمت بنزین را جهانی می‌کنیم، قیمت خودرو را نیز جهانی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: من توصیه ام به دولت اینست که هر افزايش قيمتی در بخش بنزین می‌خواهد انجام دهد، مراقب باشد که سیستم حمل‌ونقل را مختل نکند. به عنوان مثال باید مترو و اتوبوس ها را طوری بچیند که این‌ها مختل نشوند چون قطعآ با افزایش قیمت سوخت، هزینه های حمل و نقل عمومی هم بالا می‌رود.

آلبرت بغزیان با اشاره به راهکارهای جایگزین رشد قیمت، گفت: اگر دولت می‌خواهد روش پله ای را پیش بگیرد، یعنی تا حد مشخصی مصرف سه تومن و از آن بیشتر ده تومن شود، این باعث می شود تا بخش ناوگان عمومی مخصوصا تاکسی های اینترنتی با رشد جهشی قیمت روبرو شوند.

وی تاکید کرد: با افزایش قیمت بنزین، بحث تبعات تورمی آن غیرقابل کنترل است، چراکه از یک خمیردندانی که توسط یک کارخانه دارد توزیع می‌شود تا بقیه کالاها حتی پوشاک تحت تاثیر این افزایش قیمت قرار می‌گیرد که دولت باید برای این شرایط پیش بینی داشته باشد.
24-news.ir/vdccp4qsm2bq0x8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما