تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
سرپرست وزارت امور خارجه در سفری ۲ روزه به بغداد، اربیل و سلیمانیه ضمن قدردانی از همدردی دولت و ملت عراق در پی ضایعه اخیر و تأکید بر تداوم سیاست همسایگی، ۲ کشور را ۲ رکن ثبات منطقه و شرکایی پایدار با پیوندی ناگسستنی خواند که به دشمنان اجازه سوءاستفاده از هیچ روزنه‌ای را نخواهند داد.
باقری در بغداد، اربیل و سلیمانیه؛ قدردانی و تأکید بر شراکت پایدار
به گزارش خبر24، صبح پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه، فرودگاه مهرآباد تهران، مقصد بغداد؛ پنجمین مقصد سفر خارجی سرپرست وزارت امور خارجه ایران علی باقری در دو هفته اخیر و پس از سفرهایی که به لبنان، سوریه، ترکیه و روسیه داشت.
سفری با هدف قدردانی از دولت و مردم عراق پس از همدردی آنها با دولت و مردم ایران در پی پرواز اردیبهشت و مشارکت مقامات عالیرتبه عراقی از جمله نخست‌وزیر، رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور در مراسم بزرگداشت و تکریم شهدای خدمت در تهران و تأکیدی بر تداوم رویکرد همسایه محور که دولت سیزدهم آن را سر لوحه سیاست خارجی خود قرار داد و تأکیدی دوباره بر مناسبات راهبردی دو کشور و علاوه بر آن رایزنی درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه به ویژه شرایط جاری در غزه.
سفری که قرار بود ۱۶ روز قبل (هشتم خرداد ماه) برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری شهید آیت‌الله رئیسی به کشور دوست و همسایه انجام شود و در برنامه کاری رئیس جمهور جدید هم قرار خواهد داشت.

* حضور در محل یادمان شهید سلیمانی
هواپیمای حامل سرپرست وزارت خارجه و هیأت همراه بعد از یک ساعت و ۱۰ دقیقه وارد فرودگاه بغداد شد و علی باقری در بدو ورود مورد استقبال محمدحسین بحرالعلوم معاون وزیر خارجه عراق، محمدکاظم آل صادق سفیر ایران در بغداد و کارکنان این سفارتخانه قرار گرفت. 
حضور در محل یادمان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان و قرائت فاتحه و نثار تاج گل به مقام شامخ شهدا، نخستین برنامه باقری در بغداد بود.

* دیدار با فؤاد حسین
این نخستین سفر باقری به عراق پس از عهده‌دار شدن سرپرستی وزارت امور خارجه بود. او  ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۲ برای برگزاری نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق و همچنین رایزنی با مقامات سیاسی عالی رتبه این کشور به بغداد سفر کرده بود. 
سرپرست دستگاه دیپلماسی بلافاصله بعد از ورود به بغداد راهی وزارت امور خارجه عراق شد و مورد استقبال فؤاد حسین قرار گرفت و دو طرف پس از آن به گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند و پایان بخش آن نشست خبری مشترک بود. 
فؤاد حسین در این نشست با بیان اینکه شهادت مسؤولان ایرانی، رئیس جمهور محترم و دوست و همکارم را تسلیت می‌گویم، حضور هیأت‌های عراقی در تهران به منظور تسلیت شهدا را نشانگر میزان عمق روابط قوی و
متین دو کشور خواند.

* همراهی، همسویی و همبستگی ایران و عراق ابدی است
اوضاع غزه و ضرورت برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و مباحث مطرح شده درباره گسترش جنگ به جنوب لبنان و تاثیرات آن بر منطقه از جمله مواردی بود که رئیس دستگاه دیپلماسی عراق در این نشست به آن اشاره کرد.
باقری هم با بیان اینکه قدردان حضور، همدردی و همدلی دولت و ملت عراق با دولت و ملت ایران در پی ضایعه بزرگ اخیر هستیم، گفت که این سرشت مناسبات برادرانه ایران و عراق است که در غم و شادی کنار هم هستند و باقی خواهند ماند.

اینکه همراهی، همسویی و همبستگی ایران و عراق ابدی است، نگاه راهبردی ایران، تحکیم پیوندهای همکاری همه جانبه با عراق، اینکه «نقاط مشترک ما آنقدر زیاد است که اگر بخواهیم دنبال نقاط اختلاف بگردیم باید از ذره بین استفاده کنیم»، ایران و عراق دو رکن ثبات منطقه و دارای مسؤولیت منطقه‌ای برای تحکیم پایه‌های امنیت و صلح در منطقه، دو شریک پایدار که پایدار باقی خواهند ماند، از جمله مواردی بود که این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در این نشست خبری به آن اشاره کرد.

باقری همچنین به اوضاع جاری در غزه هم پرداخت و بر ضرورت تجمیع ظرفیت‌های کشورهای اسلامی برای توقف جنایات صهیونیست‌ها، توقف حمایت‌های تسلیحاتی و نظامی آمریکا از این رژیم و ... تأکید کرد و نسبت به خطای احتمالی رژیم صهیونیستی در گسترش دامنه جنگ در منطقه هشدار داد.

* دیدار با عبداللطیف رشید
دیدار با عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق که ۵ خرداد ۱۴۰۳ به‌ منظور عرض تسلیت به دولت و ملت ایران به تهران سفر کرده بود، برنامه بعدی باقری در بغداد بود.

* تأکید السودانی بر تداوم مسیر تقویت روابط با ایران
وی پس از آن هم به دیدار محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق رفت و براساس اعلام دفتر نخست‌وزیری السودانی در این دیدار ضمن تسلیت مجدد به مناسبت شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران گفت که عراق به مسیر تقویت روابط با ایران و همکاری سازنده بین دو کشور ادامه می‌دهد. براساس اعلام دفتر نخست‌وزیری عراق موضوع پروژه جاده توسعه و اوضاع غزه از جمله مواردی بود که در این دیدار مطرح شد.
لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکار و پروژه در مسیر توسعه عراق از جمله احداث جاده توعه که بندر فاو در عراق را از طریق موصل به ترکیه متصل می‌کند، استقبال می‌کند گرچه ایران بر این اصرار دارد که مسیر شرقی - غربی هم در این پروژه گنجانده شود تا همگرایی بیشتر دو کشور را رقم بزند.

* تأکید بر ادامه تلاش‌ها برای پیگیری پرونده ترور سردار
سرپرست دستگاه دیپلماسی از آنجا هم با حضور در محل شورای عالی قضایی عراق با فائق زیدان رئیس شورا دیدار و گفت‌و‌گو کرد. خبرنگار فارس مطلع شد که رئیس شورای عالی قضایی عراق در این دیدار بر تداوم تلاش‌ها برای پیگیری پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی تأکید کرده است.

* لبنان جهنمی بی بازگشت برای صهیونیست‌ها
باقری پس از آن هم به دیدار قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق رفت و بعد از گفت‌وگوی دوجانبه درباره مناسبات و از جمله توافقنامه امنیتی دو کشور در جمع کارشناسان امنیت ملی عراق به ایراد سخنرانی پرداخت و به تشریح نگاه ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.
اختلاف آمریکا با ایران بر سر سهمی که برای ایران قائل است و ایران آن را برنمی‌تابد و تحریم‌هایی که آمریکا در همین راستا علیه ایران اعمال کرده و اینکه رژیم صهیونیستی عامل بی ثباتی در منطقه است و ... از جمله مواردی بود که باقری در این جمع بیان کرد.

سیاست خارجی دولت شهید رئیسی بر مبنای سیاست همسایگی که با میدان‌داری شهید امیرعبداللهیان دنبال شد و ضرورت نزدیکی کشورهای منطقه هم از دیگر مباحثی بود که باقری در این جمع بیان کرد و به اوضاع جاری در غزه و نسل‌کشی صهیونیست‌ها و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ضرورت توقف این جنایات هم پرداخت.
وی درباره گسترش دامنه جنگ به جنوب لبنان با بیان اینکه «لبنان جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود»، گفت که اگر صهیونیست‌ها عقل داشته باشند مجددا لبنان را نخواهند آزمود.

*  ایران و عراق شریک پایدار برای صلح و امنیت منطقه
این دیپلمات عالیرتبه ایرانی همچنین بیان کرد: صهیونیست‌ها یک بار خطا کرده و به سفارت ایران در دمشق حمله کردند که پاسخی گرفتند که هیچگاه فکر این را نمی‌کردند. آنها باید بپذیرند موازنه قدرت قبل و بعد هفت اکتبر متفاوت شده است.
باقری پس از آن در جمع خبرنگاران ایران و عراق را شریک پایدار برای صلح و امنیت منطقه خواند که تعامل و همکاری و همبستگی این دو کشور ثبات و پایداری امنیت در منطقه را تضمین می‌کند.

* رایزنی تلفنی با فرحان از بغداد
سرپرست وزارت امور خارجه همچنین با نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون دیدار و گفت‌وگو کرد و در مراسم ضیافت ناهار وزیر خارجه عراق حضور یافت و پس از آن در هتل محل اقامتش میزبان رئیس و اعضای حزب اسلامی و همچنین خانم ایوان فائق یعقوب وزیر امور مهاجرت عراق و حزب جنبش بابلیون بود. 
عصر روز پنجشنبه هم تماس تلفنی بین باقری و فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی با محوریت حج برقرار شد و وزیر خارجه عربستان در این باره اعلام کرد که مقام‌های این کشور همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا حجاج سرزمین وحی حج خود را در کمال آرامش و سلامتی انجام دهند.
سرپرست وزارت خارجه همچنین با حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی تلفنی گفت‌وگو کرد و گفت که وزارت امور خارجه برای تسهیل حج هموطنان ایرانی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست و در این باره با مسؤولان عربستان گفت‌وگوی مستمری دارد.

* حضور در دفتر جریان حکمت
حضور در جمع چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در محل دفتر جریان حکمت آخرین برنامه فشرده این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در نخستین روز حضورش در عراق بود و در ساعات پایانی شب هم به زیارت امامین در کاظمین مشرف شد و صبح روز بعد (جمعه) ۲۵ خرداد عازم مقصد بعدی این سفر یعنی اربیل شد تا با مقامات منطقه کردستان عراق دیدار و از ابراز همدردی و مشارکت آنها در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت قدردانی و درباره مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو بپردازد.
هیأت ایرانی در این سفر مورد استقبال گرم مقامات بلندپایه عراقی قرار گرفتند و مقامات منطقه کردستان عراق در همه ملاقات‌ها ضمن تسلیت مجدد شهادت شهدای خدمت، بر ضرورت تحکیم و توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند.

* استقبال گرم مقامات منطقه کردستان عراق از باقری
سرپرست وزارت امور خارجه ایران صبح جمعه ۲۵ خرداد و پس از ترک بغداد و ورود به اربیل مورد استقبال ریبر احمد وزیر امور داخلی منطقه کردستان عراق و سرکنسول ایران در اربیل قرار گرفت و بلافاصله راهی محل ملاقات با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق شد و پس از دیدار و گفت‌وگو وارد ساختمان نخست‌وزیری منطقه کردستان عراق شد تا با مسرور بارزانی نخست‌وزیر این منطقه دیدار کند و پس از این دیدار دو طرف به میان خبرنگاران آمدند.

* ایران و عراق اجازه سوءاستفاده به دشمنان را نمی‌دهند
مسرور بارزانی در این نشست گفت که جلسه خوبی با باقری داشته و افزود: درباره توسعه روابط دو طرف و بهبود روابط بازرگانی بین ایران و عراق و اقلیم کردستان و بهبود ثبات سیاسی در منطقه و مشکلات امنیتی در منطقه گفت‌وگو کردیم.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران هم با بیان اینکه دشمنان نمی‌خواهند ثبات و آرامش ما را در ایران، عراق و منطقه ببینند، گفت. هوشیاری رهبران و مقامات عالی ایران و عراق و دوستان و برادران در اقلیم کردستان اجازه نخواهد داد دشمنان هیچگونه روزنه و فرصتی برای سوءاستفاده پیدا کنند.
وی گفت: بر تحکیم پیوندها و همکاری‌های دوجانبه به ویژه در بعد اقتصادی تأکید داریم و خواهان توسعه همکاری‌های اقتصادی خواهیم بود. در این جلسه درباره برخی موانع موجود پیش روی توسعه همکاری‌ها گفت‌وگو کردیم و برادرانه و همدلانه در پی رفع این موانع خواهیم بود و بر این اساس آینده‌ای درخشان و روشن پیش روی همکاری‌های دو طرف خواهد بود.
موضوع غزه و ضرورت توقف جنایات صهیونیست‌ها هم از دیگر مواردی بود که باقری به آن اشاره کرد.

* دیدار با نیچروان
دیدار با نیچروان بارزانی رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق و قدردانی از او که شخصا در مراسم یادبود شهدای خدمت در دوم خرداد ماه در تهران حضور یافته بود و رایزنی درباره مناسبات دوجانبه، توافقنامه امنیتی و تحولات منطقه از جمله غزه از دیگر برنامه‌های باقری بود و وی پس از آن در مراسم ضیافت ناهار بارزانی شرکت کرد و بعد از آن راهی فرودگاه شد تا به سلیمانیه برود.

* حضور در سلیمانیه
هواپیمای حامل هیأت ایرانی بعد از حدود نیم ساعت وارد فرودگاه سلیمانیه شد و باقری و هیأت همراه مورد استقبال قباد طالبانی معاون نخست وزیر منطقه کردستان و عضو حزب اتحادیه میهنی و محمودیان سرکنسول ایران و کارمندان سرکنسولگری ایران در سلیمانیه قرار گرفتند.
وی در بدو ورود در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف این سفر گفت که در این سفر از ابراز محبت و همدردی مقامات عراقی و اقلیم کردستان عراق در همدردی با دولت و ملت ایران در پی شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران قدردانی خواهد کرد و بر تعمیق و گسترش همکاری‌های ایران و عراق از جمله اقلیم کردستان و همچنین بر ارتقای همکاری‌های اقتصادی بین دو طرف تأکید می‌کند و افزود: اطمینان دارم در چند ساعتی که در سلیمانیه هستم با برادران در این جا گفت‌وگوهای مفیدی داشته باشیم.

* ادای احترام به مام جلال
نخستین برنامه علی باقری در سلیمانیه در عصر جمعه ۲۵ خرداد، حضور بر سر مزار جلال طالبانی و نثار تاج گل و ادای احترام به رئیس جمهور فقید عراق بود.

* دیدار با برهم صالح
وی همچنین دفتر یادبود رئیس جمهور پیشین عراق را امضا کرد و از آن جا به دیدار برهم صالح رئیس جمهور پیشین عراق رفت و پس از آن راهی سرکنسولگری ایران در سلیمانیه شد و با استاندار سلیمانیه و رهبران احزاب سیاسی این منطقه دیدار کرد.

* ملاقات با بافل طالبانی
برنامه پایانی حضور سرپرست وزارت خارجه دیدار با بافل طالبانی رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و شرکت در مراسم ضیافت شام وی بود و سرپرست دستگاه دیپلماسی پس از پایان دو روز دیدار و رایزنی‌های فشرده در بغداد، اربیل و سلیمانیه به تهران بازگشت.

منبع: فارس
24-news.ir/vdcgw39qzak9tn4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما