تاریخ انتشارشنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
بررسی ها نشان می دهد که اصلاح طلبان با اذعان به سیاسی شدن مباحث حقوق بشری به دلیل متوقف شدن در نسل اول حقوق بشر ضرورت توجه به نسل دوم حقوق بشر یعنی حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را مورد تاکید قرار داده و تصریح می کنند که شرایط موجود کشور کنشگری بر اساس نسل دوم حقوق بشر را ضروری می سازد.
پشت پرده بیانیه‌های اجتماعی اصلاح‌طلبان چیست؟
به گزارش خبر24، اصلاح طلبان با بیان اینکه نسل اول حقوق بشر یا حقوق آبی یا لیبرال شامل مواردی چون حق آزادی بیان و عقیده، حقوق متهم، از جمله حق دادرسی منصفانه، حق فرجام‌خواهی، حقوق مشارکت در جامعه مدنی و سیاست همچون آزادی تشکل، حق تجمع، حق دادخواست، حق رای و... می‌شود، تصریح می کنند، برجستگی مطالبه این دسته از حقوق در شرایط خاص سیاسی ایران، غیرطبیعی نیست، اما این مساله موجب کم‌توجهی به سایر ابعاد حقوق بشر و به‌طور مشخص، نسل دوم آن به عنوان حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده که به موضوعاتی چون حق آموزش، حقوق کودک، حق مسکن، اشتغال، حق استاندارد زندگی کافی، حق بر سلامتی، حق تامین اجتماعی، حق علم و فرهنگ و مسائلی چون فقر می‌پردازد.

به باور اصلاح طلبان، این حقوق که به عنوان حقوق سرخ هم شناخته می‌شوند، آنچنان از مرکز توجه فعالان و حتی سیاسیون دور بوده که به‌رغم احساس نیاز گسترده در جامعه ایران، از لیست آنچه به‌طور متعارف و عام از تعریف حقوق بشر انتظار می‌رود، خارج شده است. این عدم توازن و تعادل در پیگیری حقوق، عملا به سیاسی‌تر شدن بیش از حد معمول مساله حقوق بشر در ایران بدل شده، چون ماهیت حقوق نسل اول، اساسا سیاسی‌تر و در ارتباط بیشتر با حکومت و دولت است. 

اصلاح طلبان همچنین با بیان اینکه یکی از نیازهای امروز فعالیت حقوق بشری در ایران، بسط معنایی و گفتمانی آن به همه ابعاد مختلف آن و پرهیز از تفکیک بین اصول و مصادیق مختلف آن است، تاکید می کنند، این نیاز واقعی جامعه ایران هم هست که توجه بیشتری از دغدغه‌مندان حقوق بشری و حتی سیاسی به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم را ببینند و معنا و تفسیر مضیقی که از حقوق بشر شکل گرفته است هم به این ترتیب، اصلاح شود.

گفتنی است بر اساس همین تاکید بر گفتمان حقوق بشری است که اصلاح طلبان می کوشند وارد امر اجتماعی شده و با تمرکز بر آسیب های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی مطالبات در این حوزه را برجسته و تبدیل به کنش سیاسی و رسانه ای نمایند.

نگاهی به بیانیه های طیف های مختلف جریان اصلاحات در خصوص آلودگی هوا، تورم و شرایط اقتصادی، حجاب و سبک زندگی بیانگر کنش اصلاح طلبان بر اساس ممزوج سازی امر اجتماعی و گفتمان حقوق بشری می باشد.

انتهای پیام/
24-news.ir/vdccpiqs02bq0o8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما