تاریخ انتشارشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
با پیشروی ارتش یمن در استان استراتژیک مأرب، تعداد قابل‌توجهی از نیرو‌های وابسته به دولت مستعفی منصور هادی به انصارالله یمن پیوستند.
انصارالله کلید نفت مأرب را گرفت
به گزارش خبر24، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن از ورود هزار و ۵۰۰ نفر از نیرو‌های دولت مستعفی به صنعا و بیعت با ارتش و کمیته‌های مردمی خبر داد. گسست درونی نیرو‌های وابسته به عربستان همزمان با پیشروی نیرو‌های انصارالله در مأرب حاکی از آن است که کفه تحولات یمن به نفع انصارالله سنگینی می‌کند.

مأرب را قلب اقتصادی یمن می‌دانند. این استان هم دارای دومین میدان نفتی بزرگ جزیره عربستان است و هم موقعیت استراتژیکی در جغرافیای یمن دارد. نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله طی روز‌های پنج شنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ آبان‌ماه موفق به پیشروی در این استان شدند.

این نیرو‌ها پادگان نظامی «ام ریش» به عنوان آخرین پایگاه نیرو‌های پیاده نظام وابسته به دولت مستعفی یمن و عربستان در جنوب مأرب را به طور کامل به کنترل خود درآوردند. یک منبع نظامی در این باره گفت: «سقوط «ام ریش» به معنای پیشروی انصارالله برای کنترل منطقه بیابانی تا منطقه «صافر» است که میادین نفت و گاز در آن قرار دارند.» به گفته منابع یمنی فقط دو شهر تا آزادی کامل استان مأرب باقی مانده و درگیری بین کمیته‌های مردمی یمن با نیرو‌های هادی در حال حاضر به ۱۰کیلومتری منطقه الفلج واقع در ورودی جنوبی شهر مأرب رسیده است.

در حالی که اکثر مناطق استان مأرب یمن از کنترل ائتلاف سعودی خارج شده، جنگنده‌های ائتلاف به حملات هوایی خود علیه این استان ادامه می‌دهند و بمب‌افکن‌های ائتلاف سعودی روز جمعه حداقل ۱۹ بار شهرستان‌های صرواح و الجوبه استان مأرب را بمباران کردند. همچنین بمباران دیگر مناطق یمن نیز ادامه دارد و ائتلاف سعودی در پنج نوبت شهرستان الحزم استان الجوف و در دو نوبت شهرستان باقم استان صعده را نیز بمباران کرد.

گسست در جبهه سعودی

همزمان با پیشروی نیرو‌های انصارالله در مأرب، «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن، پنج شنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر از پیوستن هزار و ۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی به انصارالله خبر داد.

همزمان هیئتی از قبایل شهر‌های «العبدیه»، مأرب و شبوه که به‌تازگی از اشغال ائتلاف سعودی-اماراتی آزاد شده‌اند با عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله دیدار کردند. شبکه خبری المسیره گزارش کرده که در جریان این دیدار، رهبر انصارالله دستور داده است که اسرای شهر العبدیه آزاد شوند.

از سوی دیگر سرهنگ «یحیی محسن دردخ» از مقامات امنیتی مأرب نیز به همراه تعدادی از افراد خود، روز پنج شنبه وارد صنعا شده و اعلام کردند از دولت مستعفی منصور هادی جدا شده‌اند. در یک هفته گذشته ده‌ها نفر از نیرو‌ها و افسران وابسته به دولت مستعفی با جدا شدن از ائتلاف سعودی وارد صنعا شده و به ارتش و کمیته‌های مردمی اعلام وفاداری کرده‌اند.

پیوستن نیرو‌های وابسته به دولت مستعفی یمن به ارتش و انصارالله همزمان با گسست و اختلاف در میان نیرو‌های تحت حمایت امارات و عربستان در جنوب یمن است و منابع یمنی روز جمعه گفتند که در استان «ابین» در جنوب یمن نیرو‌های شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات در حال آرایش نیرو در مقابل نیرو‌های وابسته به منصور هادی و عربستان هستند.

استان «ابین» در یک سال گذشته صحنه درگیری‌های شدید میان شبه‌نظامیان وابسته به منصور هادی و شورای انتقالی جنوب وابسته به ابوظبی بوده است و در حال حاضر گسیل نیرو از سوی دو طرف بار دیگر زنگ جنگ میان این نیرو‌ها را به صدا درآورده است.
24-news.ir/vdciuqav.t1arp2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز