تاریخ انتشارشنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
برخی از چهره های جریان اصلاحات تصریح می کنند: وحدت بین انتخابات‌ها و چنددستگی در هنگام انتخابات برونداد همیشگی جبهه اصلاحات است.
اصلاح‌طلبان سودای انتخابات ریاست جمهوری دارند؟
به گزارش خبر24، برخی اصلاح طلبان در آسیب شناسی جریان اصلاحات، ضمن اذعان به ناکارآمدی این جریان در عرصه نظر و عمل از بیگانگی این جریان با بدنه اجتماعی خود، ابراز تاسف کرده و تصریح می کنند؛ این جریان نیازمند بازگرداندن رویای انتخابات شفاف، سالم و قانونمند با حضور همه اقشار و عقاید است.

این بخش از اصلاح طلبان با اشاره به اینکه مهمترین رویای گفتمان دوم خرداد در سال ۷۶، تحول اساسی در عرصه انتخابات و نهادینه‌سازی انتخابات شفاف و قانونمند بود، ۳ مشکل اساسی را در ناکامی این رویا بر می شمارند:

۱- شکل گیری دو نگاه متفاوت به انتخابات؛ یک سو اصلاح طلبان و یک سو مقاومت حاکمیت

۲- تعریف نادرست گفتمان اصلاح طلبی به عنوان رقیب نظام

۳- ناکامی نظری- عملی اصلاح طلبان.

برخی از چهره های جریان اصلاحات در ادامه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در طول ربع قرن گذشته، رفتار یکسانی درمورد تحولات سیاسی داشته‌اند و در نشان دادن توان برساختن یک تحول جدید به جامعه ناتوان بوده‌اند، تصریح می کنند، جبهه اصلاحات نیز به تدریج به یک نظم بوروکراتیک از مجموعه احزاب دارای مجوز تبدیل شده است که با بدنه اجتماعی خود ارتباط چندانی ندارد. از این رو در سطح کلان، موجب همبستگی احزاب مجوزدار می‌شود؛ ولی در سطح بدنه ناموفق است. ناکامی اصلاح‌طلبان در عرصه عمل و نظر جبهه اصلاحات را دچار تکرار کرده است. وحدت بین انتخابات‌ها و چنددستگی در هنگام انتخابات برونداد همیشگی جبهه اصلاحات است.

این چهره ها در ادامه با بیان توجه اصلاح طلبان به «ائتلاف میان نیروهای سیاسی فعال؛ سازش‌ها و ستیزها و آرایش نیروها و میزان حضور افکار عمومی و حساسیت آن‌ها نسبت به تعقیب مسائل سیاسی و توان گردآوری منابع»، تاکید می کنند: در این راهکار باید در جهت حساس کردن افکار عمومی و تغییر آرایش نیروها برآمد و انتخابات واقعی را مقدم بر تحریم یا کنشگری قرار داد. در صورتی که آرایش نیروها به سمت مطالبه انتخابات واقعی باشد، امکان کنشگری فعالانه و واقعی در انتخابات پدید می‌آید. نگرش به انتخابات به مثابه نهادی برای مشارکت در قدرت امکان بروز ندارد و در برانگیختن افکار عمومی ناکام است. اصلاح‌طلبان نیازمند بازگرداندن رویای انتخابات شفاف؛ سالم و قانونمند با حضور همه اقشار و عقاید هستند. دراین مسیر نهادینه‌سازی انتخابات مطلوب و واقعی مهمتر از کنشگری انتخاباتی و لیست بستن است.

گفتنی است تاکید بر راهکار «ائتلاف میان نیروهای سیاسی فعال؛ سازش‌ها و ستیزها و آرایش نیروها و میزان حضور افکار عمومی و حساسیت آن‌ها نسبت به تعقیب مسائل سیاسی و توان گردآوری منابع» ایده حسین بشریه در دوم خرداد ۷۶ بوده که دوباره مورد توجه و تاکید بخشی از اصلاح طلبان قرار گرفته است.

همچنین تاکید بر تقدم نهادینه سازی انتخابات مطلوب به جای کنشگری انتخاباتی و بستن لیست های انتخاباتی نیز پیشنهاد در اولویت قرار دادن تاکیدات اصلاح طلبان ساختاری می باشد.

گفتنی است بیان این مطالب از سوی دیگر را می توان در راستای عبور بخشی از اصلاح طلبان از انتخابات مجلس شورای اسلامی، به دلیل عدم ترمیم سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان و آماده سازی افکارعمومی با معنادهی و معنابخشی آزمون فیصله بخش برای انتخابات ریاست جمهوری آتی ارزیابی می شود.

انتهای پیام/
24-news.ir/vdcf0xdy0w6dj1a.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما