تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
تدقیق در برخی مطالب مطرح شده از سوی برخی نیروهای جوان اصلاح طلبان بیانگر آن است که عمدتا آنان ضمن ناراضی بودن از منزلت شغلی خود به دو بخش تقسیم شده اند.
شکاف و دودستگی در بدنه جوانان جریان اصلاحات
به گزارش خبر24، بر اساس احصاء صورت گرفته طیف و لایه جوان اصلاح طلبان، با اشاره به تلاش‌های خود در حوزه‌های تخصصی و رسیدن به مدارج عالی و سطح بالای آکادمیک تاکید دارند، صفت حزبی آنان از سویی و عدم حضور در قدرت اصلاح طلبان طی سال‌های اخیر، موجب شده که بخش عمده ای از این جوانان در سیستم حکمرانی جایی نداشته باشند و یا اینکه در آن به رشد قابل ملاحظه ای نرسند.

این لایه ها تاکید دارند؛ در دوره احمدی‌نژاد تمام منافذ و مسیرهای متعارف برای ورود این جوانان به عرصه‌های علمی، تخصصی و سیاسی و اجرایی بسته شد و گرچه در دولت روحانی اتفاقاتی حاصل؛ اما وضعیت کنونی باز هم شرایط نگران کننده ای را برای جوانان اصلاح طلب فراهم کرده است.

جوانان اصلاح طلب از دیگر سو ضمن مقایسه شرایط خود با جوانان اصولگرا تاکید دارند. آن‌ها به محض اینکه وارد بسیج مدرسه و دانشگاه می‌شوند، آینده خود را تضمین کرده‌اند. بهترین خدمات و تسهیلات را برای ادامه تحصیل و اشتغال خود، در امنیت کامل دریافت می‌کنند و هیچ هزینه‌ای هم برای رفتارهای رادیکال و آسیب‌زایی که دارند، نمی‌دهند. در بالاترین سطح در نهادهای دولتی، نیمه دولتی و خصولتی مشغول به کار می‌شوند و هیچ دولتی اعم از اصلاح‌طلب یا اصولگرا نمی‌تواند به آن‌ها بگوید، بالای چشم شما ابرو است. اراده کردند از دیوار سفارت عربستان بالا بروند و رفتند. میلیون‌ها دلار به اقتصاد کشور خسارت زدند و بعد از این همه خسارت، دوباره مجبور شدیم روابط خود با عربستان را عادی کنیم. هنوز هم افرادی هستند که به دنبال دشمن سازی و دشمن تراشی هستند. اگر یک جوان اصلاح‌طلب شبیه حرف‌هایی که تندروهای اصولگرا در جهت تخریب روابط ایران با دیگر کشورها، می‌زنند، بر زبان بیاورد، شب نشده دستگیر و راهی زندان می‌شد.

در این زمینه اما بررسی ها نشان می دهد گرچه لایه های جوان جریان اصلاحات در انتقاد به شرایط خود، هم نظر می باشند اما در این بخش چه باید کرد؟ این لایه به دو بخش تقسیم می شوند. بخشی از این جوانان شرایط خود را محصول ناکارآمدی حکمرانی موجود در اعطای شرایط برابر میان جوانان کشور ارزیابی کرده و با بیان اینکه نظام به دنبال سرویس دهی صرف به نیروهای حامی و وفادارِ بی قید و شرط به ایدئولوژی خود می باشد، رادیکالیسم و برجسته سازی اصلاحات ساختاری را توصیه می کنند.

از سوی دیگر برخی دیگر از این جوانان با تاکید بر لزوم واقع گرایی در اتخاذ راهبردها و کنش های جریان اصلاحات، ضرورت بازنگری در سیاست ورزی اصلاح طلبانه را مورد تاکید قرار می دهند.

انتهای پیام/
24-news.ir/vdciyuazwt1a552.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما