تاریخ انتشارشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
یادداشت اختصاصی میر قاسم مؤمنی، مدیر موسسه مطالعات بین المللی چشم انداز ابرار نوین؛

سرنوشت تهدیدات روسیه علیه اوکراین چه خواهد شد؟

تبلیغات جهانی در این موضوع بر علیه روسیه تنها با یک هدف صورت گرفت و آن چیزی جز وارد کردن ضربه به اقتصاد روسیه نبود.
سرنوشت تهدیدات روسیه علیه اوکراین چه خواهد شد؟
به گزارش خبر24؛ موضوع حمله روسیه به اوکراین و تبلیغاتی که در این بحث از سوی کشورهای غربی به خصوص آمریکا صورت گرفت، را از دو بعد می توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در وضعیت کنونی جهانی اقتصاد و شرایط اقتصاد روسیه این کشور هیچگاه قصد حمله نظامی به اوکراین و تکرار ماجرای کریمه را نداشت. بی تردید با توجه به توازن قدرت و نظم نوین جهانی، هرگونه حمله به اوکراین پیامدهای بسیار شدیدی برای روسیه به دنبال داشت، به همین خاطر اروپا و آمریکا در رسانه های خود در سطح بین المللی به شدت تلاش کردند تا با فضا سازی های رسانه ای روسیه را وادار به حمله به اوکراین کنند، به نوعی که می توان گفت جریانی در اروپا به شدت روس ها را برای حمله به اوکراین تحریک می کرد.
 
 از سوی دیگر روس‌ها نیز از موج تبلیغاتی اروپا و غرب به شدت نگران شده بودند، که چرا آمریکایی‌ها به دنبال کلید زدن جنگی بین روسیه و اوکراین هستند، در حالی که پیش از بین، بین روسیه، بلاروس و مناطق مختلف مانور های نظامی برگزار شده بود. اما در این برهه زمانی، اینکه غرب برای حمله روسیه به اوکراین روز، تاریخ و نوع حمله تعیین می کرد، لذا تبلیغات جهانی در این موضوع بر علیه روسیه تنها با یک هدف صورت گرفت و آن چیزی نبود جز وارد کردن ضربه به اقتصاد روسیه و اوکراین نبود.


 
به این معنا که اگر بین روسیه و اوکراین جنگی در می گرفت، بسیاری از سرمایه گذاران مجبور به فرار از این کشورها می شدند و متعاقب آن روسیه و اوکراین با هم متضرر می شدند. به همین جهت بحث جنگ از ابتدا منتفی بود، چرا که روسیه هیچگاه قصد حمله به اوکراین را نداشت.
 
آنچه در این موضوع حائز اهمیت است دنبال کردن و اصرار دنیای غرب با تبلیغات جدی برای وادار کردن روسیه به جنگ با اوکراین بود. به طوری که تمامی  رسانه‌های غربی در یک سطح متحد، در این موضوع تبلیغات جنگ روانی به راه انداختند که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد. آنها به صورت دسته جمعی برای خارج کردن سرمایه گذاران و عدم سرمایه گذاری های جدید در روسیه چنین تبلیغاتی را کلید زدند ، چرا که وقتی از وقوع جنگی سخن به میان می‌آید، سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شود. سرمایه‌گذاران خارجی
دست نگه می‌دارند. شرایط جنگی دلهره مردم و هزینه‌های ناشی از آن را افزایش می‌دهد. هزینه هایی که بار اصلی آن بر دوش  روسیه تحمیل می‌ گردید.
 
در نتیجه، اروپا و آمریکا بدون اینکه در این کارزار تیری رد و بدل شود، با چنین تبلیغاتی صدمه اقتصادی کلانی به روسیه وارد می کردند. در حالی که عضویت اوکراین در ناتو بسیار زمان بر است و اوکراین که قصد پیوستن به ناتو را دارد همچنان در این موضوع باید با ناتو چانه زنی کند، یعنی این موضوع به سرعت محقق نمی شود، لذا می توان گفت آمریکایی ها یک بار دیگر فریبی که در  زمان ریگان با عنوان جنگ ستارگان، جنگ دروغینی که فقط هزینه های سنگینی به شوروی سابق تحمیل کرد را این بار با موضوع جنگ اوکراین طراحی کردند.
 
به بیان بهتر می توان گفت آمریکا و اروپا با بزرگ نمایی این موضوع، جنگ روانی را به روسیه تحميل کردند تا روسیه را از درون دچار صدمه و جنگ فرسایشی روانی کنند.
 
به همین دلیل روس ها احساس کردند آمریکا برای آنها تله گذاشته، لذا نیروهای خود را عقب کشیدند  تا روسیه را وارد مقوله ای کنند که روسیه راهی برای برون رفت از این بحران را نداشته باشد.
 
بی شک در صورت حمله روسیه به اوکراین، این کشور تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار می گرفت، ضمن اینکه  نارضایتی‌های مردم روسیه، جدایی طلبان که به تازگی آرام گرفته اند و جمهوری های مستقل مثل تاتارستان و چچن را راه انداخته اند، با حمله روسیه به اوکراین فشارهای جدیدی از سوی گروه های یاد شده به دولت روسیه وارد می کرد ، بنابراین روس ها هیچگاه قصد حمله به اوکراین را نداشتند و به اوکراین حمله نمی کنند، البته این موضوع بهانه ای شد تا آمریکایی‌ها و غربی‌ها نیروهای مسلح خود را در اطراف روسیه در مرزهای لهستان، لیتوانی، لتونی و... مستقر کنند. یعنی به این بهانه نیروها و تجهیزات نظامی خود را نزدیک روسیه مستقر کردند. در واقع آمریکا با جنگ تبلیغاتی علیه روسیه، این کشور را وارد جنگ روانی با صدمات زیادی کرد که تبعات اقتصادی بلند مدتی برای این کشور به دنبال خواهد داشت. همچنین به این بهانه نیروها و تسلیحات نظامی خود را در مرزهای اطراف روسیه برای تثبیت موقعیت خود در منطقه اعزام کرد.
 
 اینک بحث عضویت اوکراین به ناتو به مذاکره با روسیه موکول شده که باز هم  می تواند یک امتیاز برای طرف آمریکایی باشد، چرا که آمریکا به دلیل این موضوع با روسیه وارد مذاکره می شود تا از روسیه امتیازی کسب کند.


انتهای پیام/
24-news.ir/vdcefw8o.jh8wni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز