تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
صف آرایی دو رویکرد انتخاباتی در جبهه اصلاحات ایران؛

تاکید اصلاح طلبان مشارکت جو بر تمرکز روی شهرهای کوچک

بررسی مطالب مطرح شده در جبهه اصلاحات ایران بیانگر آن است که دو رویکرد کلی در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی در این جبهه مطرح و هر یک از جناحین می کوشند تا به هژمون سازی دیدگاه های خود برای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی بپردازند.
تاکید اصلاح طلبان مشارکت جو بر تمرکز روی شهرهای کوچک
به گزارش خبر24، بر اساس احصاء صورت گرفته بخشی از رادیکال های جریان اصلاحات با محوریت حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه زمينه‌اي براي كنشگري سياسي براي مردم و طيف‌هاي سياسي منتقد باقي نمانده، به نوعی نمایش قهر در انتخابات را پیشنهاد می کنند.

این طیف همچنین با شدت با ائتلاف با اعتدالیون و طیف علی لاریجانی به شدت مخالفت می ورزند.
به باور این طیف، اصلاح طلبان الف- در شرایط کنونی اگر هم دعوت به انتخابات نمایند، مردم مشارکتی در انتخابات نداشته و این مساله ریسک بزرگی برای جریان اصلاحات به شمار خواهد آمد ب- اصلاح طلبان علی رغم تلاش برای احیای سرمایه اجتماعی خود آورده چندانی برای خرج آن در انتخابات مجلس نداشته و بهتر است این سرمایه برای انتخابات ریاست جمهوری ذخیره شود.

از سوی دیگر اما طیف مشارکت جوی اصلاح طلبان با محوریت کارگزاران و حزب اعتماد ملی، تاکید دارند که نبايد ميدان را بدون هيچ مبارزه و تقلايي، به‌طور كامل در اختيار رقيب قرار داد. آنها با اشاره به اينكه بايد منتظر كوچك‌ترين منافذ حتي براي كسب كرسي‌هاي حداقلي ماند، تلاش می کنند تا به بررسی آرایش احتمالی در انتخابات آتی پرداخته و متناسب با آن جنس و حدود و ثغور مشارکت در انتخابات را پیشنهاد کنند.
طیف مشارکت جوی اصلاح طلبان با بیان اینکه نحوه مواجهه شورای نگهبان، در زمینه احراز صلاحیت ها تاثیر عمیقی در آرایش سیاسی انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد، تحلیل خود را به این شرح بیان می کنند:

الف- رویکرد انبساطی شورای نگهبان:
بنابر تاکید این طیف چنانچه شوراي نگهبان رويكردي منبسط در احراز صلاحيت‌ها داشته باشد، اصولگرايان راديكال و ميانه (پايداري‌چي‌ها و نواصولگرايان) به ائتلاف مي‌رسند؛ در آن صورت اصلاح‌طلبان هم با گروه‌هاي ميانه‌رو، ائتلاف كرده و انتخابات با حضور 2جريان اصلي استارت مي‌خورد و به تبع آن مشاركت هم نسبتا بهبود مي‌يابد.

ب- رویکرد انقباضی شورای نگهبان:
اصلاح طلبان مشارکت جو تصریح می کنند در صورتی که احراز صلاحيت‌ها با قبض همراه شود، انشقاق در جبهه اصولگرايي محتمل شده و انتخابات را با حضور 2جريان اصولگرا (پايداري‌چي‌ها و نواصولگرايان) و جريان ميانه رو از جانب دیگر پيش‌بيني مي‌شود.

ج- رویکرد بینابینی شورای نگهبان:
به باور اصلاح طلبان مشارکت جو اگر شورای نگهبان در احراز صلاحیت ها یکی به نعل زده و یکی به میخ، آن هنگام شاهد حضور نصفه و نیمه 4 جریان خواهیم بود. به شکلی که اصولگرايان با دو طيف اصلي (جبهه پايداري، نواصولگرايان)، اصلاح‌طلبان با يك ليست حداقلي و طيف اعتدالیون هم با يك ليست در انتخابات مشاركت خواهند كرد.
طیف مشارکت جو اما در ادامه با بیان اینکه بخش قابل توجهي از اين ثبت‌نام‌ها براي نبرد بر سر صندلي‌هاي نمايندگي در شهرهاي كوچك است، تصریح می کنند تعداد بالاي ثبت‌نام‌كنندگان از منظري خاص، بي‌سابقه است؛ موضوعي كه مي‌تواند هم فرصت تلقي شود و هم تهديد.

این طیف همچنین با انتقاد از عدم توجه اصلاح طلبان به حوزه های انتخابیه شهرهای کوچک که کرسی های قریب به 180 نماینده را شامل می شود، تصریح می کنند در سطح حوزه‌هاي انتخابيه تك نامزدي و 2نامزدي، جبهه اصلاحات بايد به‌طور مدام رصد كرده، برآوردهايي داشته و تخمين بزند كه اساسا از اين 48هزار نفر ثبت‌نام‌كننده در انتخابات، چند هزار نفر اصلاح‌طلب بوده و چه تعدادي اصولگرا و چه حجمي مستقل‌ها و ميانه‌رو‌ها خواهند بود. اين كارها از همين امروز بايد استارت بخورد. اگر ميزان كرسي‌هاي در اختيار اصلاح‌طلبان قابل رقابت باشد و 3الي 4برابر كرسي‌هاي نمايندگي نامزدهاي احراز صلاحيت شده در حوزه‌هاي انتخابيه تك كرسي و 2كرسي وجود داشته باشند؛ در آن صورت سياست‌ورزي اقتضا مي‌كند كه اصلاح‌طلبان در اين حوزه‌ها بي‌تفاوت نبوده و از نامزدهايي كه هم احتمال راي‌آوري آنها وجود دارد و هم وابستگي و گرايش به اصلاح‌طلبي دارند، حمايت كنند.

به باور اصلاح طلبان مشارکت جو، كليت مجلس تنها متشكل از نمايندگان كلانشهرها و پايتخت نيست، بلكه پايه و اساس مجلس را حوزه‌هاي انتخابيه مختلف با فرهنگ‌هاي متفاوت شكل مي‌دهند. در ايران اقوام متعدد، گويش‌هاي متفاوت و قوميت‌هاي گوناگون حضور دارند و نمايندگاني كه در اين مناطق حائز آراي برتر مي‌شوند، بر اثر ائتلاف‌ها و رقابت‌هاي قومي و قبيله‌اي است كه راهي بهارستان مي‌شوند . كمتر گرايش‌هاي سياسي در انتخاب آنها نقش دارد. اين موارد بايد مورد توجه اصلاح‌طلبان قرار بگيرد و راهبردها مبتني بر اين واقعيت‌ها تنظيم شود.

انتهای پیام/
24-news.ir/vdcfyxdyyw6djya.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما