تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
در فضایی که طی دو ماه اخیر و به‌ویژه پس از مصاحبه سعید حجاریان و پس‌ از آن بیانیه جبهه اصلاحات ایجادشده، به نظر می‌رسد بازتعریفی از اصلاح‌طلبی در دستور کار برخی از اصول‌گرایان مطرح قرار گرفته است.
بازخوردگیری موضوع ائتلاف اعتدال‌گرایان با لاریجانی
به گزارش خبر24، بازتعریفی که ظاهراً بر این اساس استوار است که اصلاح‌طلبان باید به هر ترتیب ممکن، (ولو) با کاندیدای اجاره‌ای، در انتخابات مجلس دوازدهم شرکت کنند تا مشارکت بالا رود. به‌زعم برخی از چهره‌های اصولگرا ، اگر آن‌ها (اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب) حضور فعال در انتخابات اسفندماه را نداشته باشند اصلاح‌طلب محسوب نشده و درواقع نقش اپوزیسیونی را بازی می‌کنند که خارج از مرزها هستند.

در این میان یکی از جنجال برانگیزترین بحث‌های همیشگی در اردوگاه اصلاح‌طلبان حضور این جریان با کاندیدای اجاره‌ای است. موضوعی که کارگزاران نشان داده‌اند به آن بی‌میل نیستند و حتی اگر اصلاح‌طلبان همراهی نکنند شاید با یک کاندیدای غیر اصلاح‌طلب همچون علی لاریجانی پا به عرصه انتخابات بگذارند. این حواشی دقیقاً برگردان آن چیزی است که روزنامه هم‌میهن مدعی شده است و کاندیدای اجاره‌ای از همان ابتدای پیدایش سیاسی‌اش در ایران گزینه روی میز اصلاح‌طلبان بود نه اصولگرایان؛ اما به شکل کلی این تحلیل صحیح است که رسانه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی در حال بازخوردگیری از گزاره ائتلاف بوده تا اجرای این پروژه سیاسی.
با توجه به نکات یادشده به بررسی برخی از کدهای رصدی مهم که نقطه آغاز برخی تحلیل‌ها بوده خواهیم پرداخت:

مهدی آیتی، چهره اصلاح‌طلب و تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به اینکه گفته شده است جبهه اصلاحات چهره کاریزما ندارد و همچنین در مورد برنامه‌های انتخاباتی می‌گوید: «اگر انسجام در اصلاح‌طلبان وجود ندارد، اصولگراها هم از این مهم بی‌بهره هستند. اگر نگاهی به جبهه اصول گرایان بیندازیم، می‌بینیم که آن‌ها هم وحدت ندارند. در این طیف سیاسی هم تندروهای جبهه پایداری حضور دارند و هم چهره‌های متعادلی مانند علی لاریجانی، حسن روحانی و علی‌اکبر ناطق نوری حضور دارند که در سال‌های اخیر مواضعی هم سو با اصلاح‌طلبان را در پیش گرفته‌اند. اگر در این طیف سیاسی انسجام وجود دارد آیا می‌توان مثلاً علی لاریجانی را با  آقاتهرانی دور یک میز بنشاند؟ درواقع باید بگوییم که این چالش‌ها مختص به فضای کلی سیاسی ایران است و ربطی به اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد. بااین‌حال جریان معتدل اصولگرایی بی‌میل نیست که با اصلاح‌طلبان لیست مشترک بدهند. فعالیت سیاسی در ایران محدودشده است و اگر بخواهیم شاهد افزایش تحرکات سیاسی باشیم نیاز است تا فضای فعالیت روزنامه‌ها، دانشجویان ، وکلا، چهره‌های سیاسی و ... را افزایش دهند و درواقع مانع دیدگاه‌ها و نظرات نباشند.»

روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: طبق آخرین تحلیل‌های صورت گرفته جریان‌هایی مانند جریان اصلاحات ،جریان علی لاریجانی ، جریان حسن روحانی ، جریان اسحاق جهانگیری و طبق اطلاعات به‌دست‌آمده احتمالاً جریان محمدرضا باهنر هم به این ائتلاف نزدیک‌تر خواهد شد؛ تا بتوانند جناح تندرو را از دایره خارج و یا حضورشان را کم‌رنگ کنند.

کمال‌الدین پیرموذن ، سخنگوی فراکسیون اصلاحات در مجلس نهم در تحلیلی به ائتلاف‌های احتمالی برای انتخابات اسفندماه می‌پردازد و در این زمینه به خبرنگار آرمان امروز می‌گوید: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده بیشترین تمرکز ائتلافی که با حضور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو و اعتدال‌گرا شکل خواهد گرفت بر روی شهرستان‌ها است و به دلیل چالش مشارکت که احتمالاً باعث خواهد شد درصد شرکت‌کنندگان در کلان‌شهرهایی مانند تهران ، رشت ، مشهد ، اصفهان ، ارومیه و ... پایین ،باشد هنوز برنامه ریزیی انجام نداده‌ایم. باوجوداینکه هنوز تشکلات در کلان‌شهرها فعال نشده است ولی در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخاباتی که یک یا دو سهمیه دارند شخصیت‌ها و فعال‌های سیاسی که با لیدری نمایندگان ادوار مجلس شکل‌گرفته‌اند به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیده‌اند.

محمدرضا باهنر در مصاحبه تفصیلی خود اذعان کرد: اعتدال‌گرایانی چون آقای نوبخت نیز در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و در حال فعالیت سیاسی هستند؛ اما حالا اینکه بخواهند ذیل آقای روحانی یا آقای لاریجانی لیست مشترکی را بدهند، من اطلاع ندارم. اطراف آقای لاریجانی نیز یک سری از نمایندگان ادوار در حال فعالیت هستند اما خود آقای لاریجانی هیچ‌گاه این مسئله که دنبال ایجاد یک جریان مستقل است را تائید نکرده است.

مثلث آنلاین در گزارش انتخاباتی خود نوشت: به نظر می‌رسد علی لاریجانی تصمیمش را گرفته است و نشانه‌ها حاکی از آن است که او رغبتی به ائتلاف با اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها ندارد؛ به چند دلیل نخست آنکه او می‌خواهد به پایگاه سنتی‌اش بازگردد و اگر در یک دهه گذشته به‌واسطه حمایت‌هایش از دولت روحانی به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی قدری از اصولگرایان فاصله گرفت؛ حالا می‌خواهد این فاصله را کم و روابط مخدوش را ترمیم کند. از طرفی لاریجانی می‌داند اصلاح‌طلبان برایش آورده‌ای نخواهند زیرا آن‌ها در شرایط کنونی در ضعیف‌ترین حالت خود ازنظر سرمایه اجتماعی قرار دارند و برای مثال اگر زمانی اصلاح‌طلبان می‌توانستند برای روحانی رأی آور باشند اکنون همین ویژگی را هم برای لاریجانی نمی‌توانند داشته باشند. نکته دیگر آن است که لاریجانی نیرویی محافظه‌کار است و در شرایطی که بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان تقریباً اپوزیسیون شده‌اند، نمی‌خواهد هم‌سفره نیروهایی باشد که چنین مواضعی را اتخاذ می‌کنند ولو آنکه حتی بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان هم میانه‌رو و باورمند با اصول و چارچوب‌ها باشند، اما لاریجانی محافظه‌کار در شرایط کنونی ریسک نزدیک شدن به اصلاح‌طلبان را نمی‌کند.

در مجموع می توان گفت، پس از پایان پیش ثبت‌نام‌ها برای انتخابات مجلس دوازدهم گفته شد که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب حاضر نشده‌اند در این انتخابات نام‌نویسی کنند. در میان اصلاح‌طلبان دو نگاه به انتخابات حاکم است؛ یک طیف معتقد است که باید از فرصت انتخابات استفاده کرد و آن را به‌مثابه یک دریچه برای تنفس جامعه دانست ولی در مقابل برخی دیگر از همین طیف اعتقادی به مشارکت ندارند؛ چراکه تصور می‌کنند تدارکات لازم برای یک انتخابات که همه گروه‌ها در آن حضور داشته باشند در حال حاضر وجود ندارد. با این وجود برخی از اردوگاه اصولگرایان تلاش دارند تا جبهه اصلاحات را دست‌پر معرفی کنند.
در این مورد اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، معتقد است که "اصلاح‌طلبان با مهرهای سفیدی که در اختیار دارند احتمالاً با ۶ لیست وارد میدان خواهند شد". بااین‌حال و با توجه به انتقادها به عدم توانایی اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست یکی از نمایندگان سابق مجلس معتقد است، اصلاح‌طلبان همچنان برنامه‌های خود را برای انتخابات دارند.

یکی از موارد منفی در کارنامه میانه‌روهای اصلاحات، انتساب نسبی آن‌ها به دولت حسن روحانی است. گرچه ازنظر تشکیلاتی روحانی اصلاح‌طلب نبود اما به‌هرروی همین میانه‌روهای اصلاح‌طلب حامیان اصلی او به شمار می‌آمدند و عملکرد ضعیف دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نقطه‌ای منفی در کارنامه میانه‌روهای اصلاح‌طلب است. از سوی دیگر آن‌ها در سال‌های اخیر گفتمانی ارائه نداده‌اند تا بتوانند بدنه جامعه را جذب خود کنند. از سوی دیگر این طیف در بزنگاه‌هایی، میانه‌روی را با تساهل و تسامح در برابر غربی‌ها اشتباه گرفتند و در مواقعی نسبت به رعایت اصول انقلاب اسلامی هم، همت لازم را نداشتند؛ موضوعی که برای عموم جامعه مهم است.

انتهای پیام/
24-news.ir/vdcjohevtuqetoz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما