تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
عباس سلیمی نمین از جمله تحلیلگران تاریخ معاصر کشور است که از زاویه تاریخی نسبت به مسائل روز واکنش نشان می‌دهد.
تلاش دشمن، برهم زدن یکپارچگی ملی است
او در گفتگویی تفصیلی با خبر۲۴ به تحلیل شرایط امروز کشور پرداخته و خواستار حفظ وحدت کشور و به صحنه آمدن نخبگان در دفاع از یکپارچگی ایران شده است.
خبر۲۴: چرا در شرایط فعلی، حمایت رسمی و علنی از نظام جمهوری اسلامی ایران واجب است؟ ضرورت این موضوع را توضیح بفرمایید.
سلیمی‌نمین: از آنجایی که جمهوری اسلامی و به طور کلی اسلام بیشترین توانمندی انسجام را در جامعه ما دارد، با راهبرد باید همین واسطه از نطام دفاع کرد. شاید امروز که دشمن مفاهیم دین اسلامی وهمچین نظام جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار داده یکی از اهداف این است که می خواهد جامعه را در دچار چند پارچگی کند. به عبارت دیگر هدفش از این کار تضعیف قدرت ملی است و طبعا اولین تاثیر چنین اقدامی فروپاشی جامعه است و اگر این اتفاق بیفتد نظام سلطه به آسانی می تواند ضربه کاری را به مردم و وحدت ملی وارد کند. آنها قطعا امروز به این مساله وقوف پیدا کردند آنچه که باعث شکل گیری وحدت ملی شده تو توانسته بسیاری از تهدیدات را از سر ایران دور کند عامل اسلامیت است از این رو همه تلاش خود را بکار می برند تا با آن مبارزه کنند. از این رو، دفاع از نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک امر واجب و یک ضرورت شناخته می شود. 
 
خبر۲۴: علت نگرانی عده ای که موافق نظام هستند اما حاضر به حمایت علنی از نظام نیستند، چیست؟
سلیمی نمین: من البته این گزاره را قبول ندارم و در عین حال می پذیریم که بخشی از نیروهای موافق جامعه حاضر به حمایت علنی از نظام نیستند. البته دلیل اتخاذ چنین رویه ای را که باعث شده بسیاری از طرفداران نظام و جمهوری اسلامی به صحنه نمی آید به خاطر این است که دشمن به هدفش نائل نیاید. می دانیم که دشمنان انقلاب و نظام اسلامی در پی تشدید درگیری هستند و از این رو، زمانی که رفتارهای هنجارشکنانه در تجمعات واغتشاشات و ناآرامی‌ها تشدید می شود این امید و آروز را دارند که نیروی طرفدار نظام به میدان بیایند و با هنجار شکنان برخورد کنند. دشمنان بروز درگیری و نزاع میان گروه های مخالف را یکی ازعوامل برهم زدن وحدت ملی می دانند و از این جهت مطلوب آنها حضور میدانی هر دو جریان مخالف و موافق در صحنه است. نظام سلطه در پی آنست در شرایطی که مردم ایران حرف های خود را در خصوص مسائل مهم کشور پای صندوق های رای می زنند. این بار پا به خیابان های بگذارند و با نیروهای هنجار شکن درگیر شوند و تشدید بزم دوستانی که همچنان برای دفاع علنی از نظام به ویژه در کف خیابان تردید دارند عاملی است تا با نگرانی حوادث را دنبال و رصد کنند اما از حضور خیابانی خوداری کنند.

خبر۲۴: چطور و با چه راهکارهایی باید این فضای نگرانی را شکست و همه مردمِ مدافع نظام را به حمایت علنی از نظام فراخواند؟
سلیمی‌نمین: لزوم بر این است که در مقاطعی که بروز مسائل تعادل جامعه را به هم می ریزد، مردم به میدان می آیند. چنانچه در بسیاری از راهپیمایی های گذشته هم شاهد این حضور همه جانبه مردم بودیم. الان برخی تردیدهایی دارد و در این مسئله تامل می کنند که آیا این حضور علنی ضروری است یا خیر . به نظر این بخش از موافقان نظام همچنان منتظرند تا نیروهای امنیتی جامعه بتوانند مواجه لازم را با هنجارشکنان داشته باشند و زمانی که تصور کردند این حضور کافی نیست حتما به صحنه می آیند و وظیفه خود را انجام می دهند. 
 
خبر۲۴: چرا امروز با وجود مشکلات گسترده و اعتراض ها و گله هایی که همه داریم، حمایت رسمی و علنی از نظام جمهوری اسلامی ایران یک تکلیف بزرگ است و سکوت جایز نیست؟
سلیمی نمین: باز هم تاکید می کنم که تاکنون جایگزینی برای وحدت بخشی جامعه معرفی نشده و همچنان اسلام و جمهوری اسلامی به عنوان مهمترین عامل وحدت بخش و انسجام دهنده جامعه مورد توجه و تاکید است. از این رو سکوت در مواقعی کیان  نظام اسلامی در خطر است جایز نیست. 

خبر۲۴: چطور و با چه شیوه هایی مردم می توانند حمایت علنی خود از نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارند؟ در فضای مجازی و فضای واقعی.
سلیمی نمین: شیوه حمایت علنی از نظام جمهوری اسلامی حضور میدانی مردم است. جامعه ایرانی با توجه به اتفاقات و رخدادهای گذشته نشان داده که در مواقع و مقاطع حساسی از تاریخ همواره به صحنه آمده و از نظام جمهوری حمایت کرده است. همراهی مردم در طول دوران دفاع مقدس، تحریم، وقوع برخی بحران های اجتماعی و اغتشاشاتی که از دهه هشتاد به این سو در کشور رخ داده امری آشکار است. اما  فضای مجازی مقوله دیگری است . متاسفانه الان به خاطر مسدود شدن برخی از پیان رسان ها حضور نیروهای معتقد تا حدودی کمرنگ شده و برخی از نیروهای طرفدار نظام که پیشتر در فضای مجازی برای از اسلام و انقلاب فعال بودند الان راضی نیستند که از طریق فیلترشکن‌ها به این پیامرسان ها ورود پیدا کنند و فعالیت خود را از سر بگیرند و در هر صورت باید برای این موضوع فکری کرد تا نیروهای وفادار نظام باری صیانت از تمامیت ارضی و وحدت ملی در کشور حضور پررنگ تری در فضای مجازی داشته باشند.

خبر۲۴: چرا برخی همزبان با دشمنان، ایران را بدون جمهوری اسلامی می خواهند و با پرچم فعلی و سرود ملی مخالفت می کنند؟ مقصد نهایی این دسته از افراد کجاست؟
سلیمی‌نمین: اساسا پرداختن به این موضوع محلی از اعراب ندارد و زمانی که در جریان کنفرانس خبری مربی تیم ملی فوتبال شیوه برخورد او را در دفاع از کشور می بینیم آن وقت باید پرسید نمایندگان جمهوری اسلامی در عرصه های هنری و ورزشی که با سرمایه این مملکت به این موقعیت رسیدند چگونه است از خواندن سرود ملی پرهیز می کنند.

خبر۲۴: دلیل هجمه های گسترده و تشکیل ارتش سایبری و لشکرکشی مجازی و رسانه ای دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران و ناامیدسازی مردم از جمهوری اسلامی چیست؟ آیا این حجم از کینه و عقده دشمنان از جمهوری اسلامی، در خصوص سایر دولت ها سابقه داشته است؟
سلیمی‌نمین: دشمن در فضای  مجازی از تمام ظرفیت های خود برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی بهره می برد و در قالب انتشار اخبار دروغ و کذب به فضای سازی علیه کشورمان پرداخته است. از سویی دیگر آنها با بکار گیری ربات ها سعی دارند درباره میزان موافقان و مخالفان نظام با جوسازی و اغراق ذهن افراد جامعه بخصوص نسل جوان را مشوش کنند. در همین حیطه هم شاهد جسارت ها و اهانت های زیادی به اسلام و مبانی دینی و قرآن هستیم که همین مساله باعث نگرانی بسیاری از موافقان نظام شده است. بخصوص اینکه ما در محیط های دانشجویی هم شاهد استفاده از الفاظ رکیک در قالب شعارها هستیم  اما با این وصف من مدافعان نظام را به صبر انقلابی دعوت می کنم. بخصوص اینکه وجود همین رکاکت ها و اهانت ها ماهیت برخی از افراد و گروهها و جریان های اغتشاگر را بخوبی نشان می دهد . برخی از جوانان ما چون تجربه سیاسی ندارند و از گذشته و تاریخ و ماهیت دشمنان اگاهی ندارند لذا در میدان دشمن بازی می کنند. البته انتشار اسناد و مدارک و مشاهدات میدانی حقیقت ماجرا را برای بسیاری از مردم اران روشن کرده و آنها دریافتند که اغتشاشگران که با حمایت بیگانه به صحنه آمدند از چه رفتارهای دیکتاتورمانه ای برخوردارند و حتی برای اینکه اراده خود را به دیگران تحمیل کنند از ابزار تهدید و زور استفاده می کنند تا دیگران را تمکین از نیات و برنامه هایشان وادار کنند. این مساله اکنون برای مردم روشن است آشوبگران و فتنه گرانی با وجود اینکه در قدرت نیستند این چنین با رفتار زورگویانه درصدد تحمیل نظرات خود برآمدند و اگر دستشان به قدرت برسد چه جنایاتی را انجام می دهند و جامعه را با چه تهدیداتی مواجه خواهند کرد. 
 
خبر۲۴: چگونه و با چه راهکارهایی می توان در برابر جنگ شناختی و جنگ ترکیبی دشمنان علیه اسلام و جمهوری اسلامی ایران مقابله کرد و اثر حملات آنان را خنثی کرد؟ حمایت علنی از نظام جمهوری اسلامی ایران چه نقشی در این مسیر می تواند ایفا کند؟
سلیمی‌نمین: یکی از ویژگی های این دوره از اغتشاشات این است که دشمنان نظام شامل آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش گسترده ای برای آرایش تصویر منفور منافقین از ذهن جامعه دارند. اکنون سالها است که از سرکرده منافقین خبری نیست و از سویی دیگر در تجمعاتی که از سوی معاندان در خارج از کشور برگزار می شود، هیچ پرچمی از منافقین دیده نمی شود و این نشان دهنده است که غرب تلاش می کند این نیروها را پنهان کند و این باید برای جامعه ما هشدار دهنده باشند. انتشار مواضع وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه مجاهدین خلق را یک گروه دمکرات نمی دانند، باز هم ناشی از رویکرد ریاکارانه غرب است. اگر آنها این جریان را به رسمیت نمی شناختند پس چگونه نام آنها را از لیست تروریست ها خارج کردند و از هیچ گونه کمک و حمایت مالی مضایقه نکردند. به نظر می رسد که باید جامعه و مسئولان در این زمنیه هوشیارانه عمل کنند و متوجه نقشه های بعدی نظام سلطه باشند چون امریکا و رژیم صهیونیستی در تلاش مضاعف در پی تطهیر این جریان هستند.
24-news.ir/vdccm0qs02bqs48.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز