تاریخ انتشاردوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
امیدعلی مسعودی رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران  در گفتگو با خبر ۲۴ :

بهترین ابزار برای صیانت از کاربران، افزایش سواد رسانه‌ای است

یک استاد علوم ارتباطات، با اشاره به بحث‌ها درباره طرح صیانت، بر اهمیت آموزش سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی تاکید کرد.
بهترین ابزار برای صیانت از کاربران، افزایش سواد رسانه‌ای است
به گزارش خبر24؛ امیدعلی مسعودی رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران و استاد ارتباطات، در گفتگو با خبر24 با بیان اینکه در عصری زندگی می‌کنیم که نرم‌افزارها و تکنولوژی زندگی را برای ما راحت کرده است و بسیاری از کارهای ما مانند تفسیر اطلاعات را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد، در عین حال گفت: در جامعه اطلاعاتی همیشه دو روی سکه داریم یک روی بهره برداری کارآمد از آن و روی دیگر تاثیرات منفی آن است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه فضای مجازی در جوامع مختلف از جمله ایران کاربردهای فراوانی از جمله آموزش، اطلاع رسانی و سرگرمی‌های آموزشی دارد اما برخی از موضوع‌های این فضا به آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زند.

مسعودی افزود: هر چند فضای مجازی به برگزاری دوره‌های آموزشی، زنده ماندن کسب و کارها و حتی ارتباطات میان افراد در مقاطع مختلف و از جمله در دوران اخیر کرونا کمک بسیار کرد اما به کمک سواد رسانه‌ای می توانیم از آسیب‌های اجتماعی، عصبی و جسمی پدیده فضای مجازی جلوگیری کنیم.

این استاد ارتباطات با اشاره به اینکه گسست فکری و عاطفی بدترین اتفاق بی‌سوادی در فضای مجازی است و این موضوع بنیاد خانواده را تهدید می‌کند، سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی را شاهراه زندگی در جهان امروز دانست.

رییس انجمن سواد رسانه‌ای ایران با تاکید بر فرهنگ سازی مناسب درباره فناوری ها  گفت: این وظیفه تک تک ما است که مهارتهای سواد رسانه
ای را برای پیشگیری از مشکلات متعدد در جهان امروز بیاموزیم.




این استاد ارتباطات با بیان اینکه می‌توان با ایجاد مصونیت در کاربران و سواد رسانه ای، فضای مجازی بهتری ایجاد کنیم گفت: در این جامعه اطلاعاتی میتوانیم جامعه نظارتی هم داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه امروزه حضور افراد در فضای مجازی و استفاده از امکانات آن در زندگی مردم اهمیت بسیاری پیدا کرده است تصریح کرد: بیشتر کسب و کارها به دلیل سرعت، دقت، هزینه کم و... در فضای مجازی به این سمت کشیده شده است. بنابراین باید دقت کنیم که هر گونه نظارتی در این فضا تسهیل کننده بخشی از زندگی مردم باشد.

رییس انجمن سواد رسانه ای ایران با بیان اینکه فضای مجازی یک زمین بازی است و هرکس در این زمین بهتر بازی کند، برنده است، گفت: پس باید بازی را یاد بگیریم و سواد خودمان را ارتقا دهیم تا بتوانیم مروج فرهنگ ایرانی در دنیای مدرنتیه باشیم.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: باید نظارت لازم نیز در این حوزه صورت گیرد  تا فضای مجازی در حوزه محتوا به سمت بهتر شدن و تأثیرگذارتر شدن حرکت کند.

مسعودی همچنین گفت: تجربه نشان داده تصمیمات حذفی و ایجاد محدودیت‌ها چندان مؤثر نبوده و حتی با اجرای محدودیت‌ها ضرر و زیان‌های جدی برای کاربران در فضای مجازی به‌وجود آمده و در کل متضرر شده‌ایم اما در عین حال با نظارت و ایجاد مصونیت بهتر میتوان در این زمینه به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

 این استاد ارتباطات در ادامه نداشتن دیتا سنتر ملی را یکی از مهمترین مشکلات در این حوزه عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از اطلاعات ما در دیتا سنترهای خارجی است و این مسئله تهدید کننده ست چرا که بعنوان نمونه طی سال جاری یکی از دیتا سنترهای ما در فرانسه دچار آتش سوزی شد و به این ترتیب اطلاعات نشریات علمی دانشگاه و بخش زیادی از داده هایمان از بین رفت.


انتهای پیام/
24-news.ir/vdcdff0n.yt0sz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز