تاریخ انتشاردوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
محمدعلی بصیری، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبر 24:

احتمال تقلید چین از اقدام روسیه وجود دارد

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: در صورتی که محاسبات روس ها مبنی بر دستاوردهای حمله به اوکراین درست از آب درآید، این موضوع انگیزه ای برای روسیه و چین ایجاد می کند. به بیان بهتر، روس ها حملات خود را گسترش می دهند و چین نیز حمله به تایوان را در دستور کار خود قرار می دهد.
احتمال تقلید چین از اقدام روسیه وجود دارد
به گزارش خبر24؛ امروز جهان نگران سناریو های از پیش نوشته یا نانوشته ای است که ممکن است بعد از حمله روس ها به اوکراین مردم کشورهای مختلف را درگیر کند. نگرانی از وقوع جنگ جهانی دیگری و درگیری کشورهای مختلفی در این بحران. کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با خبر24 تحلیلی دارد بر رویکرد روسیه، آمریکا و اروپا و راهبردهایی که نظام جمهوری اسلامی ایران در بحران اوکراین باید مد نظر قرار دهد.
 
محمدعلی بصیری، کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با خبر24، بحران اوکراین وسناریوهای پیش روی جهان را در این موضوع مورد بررسی قرار داد و گفت: در زمینه حمله روسیه به اوکراین و عواقب این جنگ تا کنون  تحلیل های ضد و نقیض زیادی مطرح شده است. دو سناریوی محتمل و تحلیلی که اکثر کارشناسان سیاست خارجی بر آن تاکید دارند این است که  روسیه بعد از فروپاشی شوروی سابق، سالهاست به دنبال بازسازی خود است. این موضوع که ناشی از تفکرات ناسیونالیستی و نئوتزاریسم آقای پوتین است در هنگامه ای دست روسیه را برای حمله به اوکراین باز گذاشته که آمریکا دچار افول شده و اروپا به شدت وابسته به صادرات گاز و انرژی از روسیه است.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: روسیه با بررسی افول رقیب و تکیه بر ائتلاف با چین به عنوان یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا جنگ با اوکراین را کلید زد. جنگی که در بدبینانه ترین حالت به غیر از اوکراین می تواند آسیای مرکزی، قفقاز و حتی ایران را نیز تهدید کند. در صورت موفقیت روسیه در اوکراین و عدم تلاش غرب و آمریکا برای بازدارندگی حملات آتی روس ها و عدم اقدامات متوقف کننده از سوی دنیای غرب، می توان منتظر اقدامات بعدی روس ها بود.

استاد سیاست خارجی و کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: در صورتی که محاسبات روس ها مبنی بر دستاوردهای حمله به اوکراین درست از آب درآید، این موضوع انگیزه ای برای روسیه و چین ایجاد می کند. به بیان بهتر، روس ها حملات خود را گسترش می دهند و چین نیز حمله به تایوان را در دستور کار خود قرار می دهد.

محمد علی بصیری استاد دانشگاه اصفهان بیان داشت: از سوی دیگر به نظر می رسد آمریکا و اروپا کوشش می کنند تا با جنگ اوکراین و تحریک آقای پوتین برای پیشروی های بیشتر، روسیه را وارد باتلاقی غیر قابل کنترل کنند تا از این طریق بتوانند شکست ائتلاف های چین و روسیه را رقم بزنند. آمریکایی ها تلاش می کنند
تا تک قطبی بودن آمریکا و قدرت دنیای غرب بعد از فروپاشی شوروی سابق دچار خدشه نشود، چرا که جهش های اقتصادی چین آمریکا را نگران این مساله کرده که اتحاد چین و روسیه دنیا را به سمت دو یا سه قطبی بردن هدایت کند.

کارشناس سیاست خارجی و بین الملل در خصوص ترفندهای احتمالی آمریکا گفت: بعید نیست آمریکا با رها کردن روسیه در فعالیت هایی که در گرجستان و کریمه داشت؛ به نوعی روسیه را وادار کرده تا با خیال راحت تری وارد باتلاق اوکراین شود. به بیان بهتر، ممکن است روس ها به دلیل عدم دخالت های آمریکا و اروپا در ماجرای گرجستان و کریمه گمان کرده اند این بار نیز غربی ها واکنش شدیدی نشان نمی دهند. در صورت صحت داشتن این موضوع، امکان ضربه زدن به روس ها از جهات مختلفی دور از ذهن نیست.

محمد علی بصیری دراین باره افزود: به عبارت دیگر، آمریکایی ها تلاش می کنند تا با کاهش و قطع وابستگی اروپا به انرژی روسیه که نمونه های آن در متوقف شدن خط  خط نورد استریم 2 دیده شد، اروپا را نیازمند واردات انرژی از خود کنند، ضمن اینکه منابع مالی حاصل شده از صادرات انرژی روسیه را با این اقدام قطع کنند.

 این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که در وضعیت کنونی، جمهوری اسلامی ایران چه راهبردی باید اتخاذ کند، گفت: بهتر است مسوولین جمهوری اسلامی همان سیاست نه شرقی، نه غربی را به عنوان سیاست خارجی همچنان دنبال کنند. اعلام بی طرفی البته از نوع فعال یعنی دعوت طرفین مخاصمه به گفت و گو، مذاکره و دیپلماسی و و برداشتن گام های عملی برای سوق دادن طرفین به صلح بسیار حائز اهمیت است.

محمد علی بصیری تاکید کرد: در شرایط کنونی باید در اتخاذ مواضع خود نسبت به بحران ایجاد شده به شدت حساس باشیم، یعنی جنگ روسیه و اوکراین با نگاه های افراط و تفریط عجین نشود. امروز جریانی سیاسی خواهان محکومیت روسیه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و همراهی با غرب و اوکراین هستند، قطعا این موضوع تبعاتی در بحث روابط با روسیه و چین به عنوان اصلی ترین شرکای اقتصادی ایران و برجام خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: جریان سیاسی دیگری در کشور خواهان حمایت صریح دولت از اقدام روسیه است. این نگاه نیز در آینده می تواند هزینه های زیادی به کشور تحمیل کند. به این دلیل که عمده کشورها و سازمان ملل حمله روسیه به اوکراین را به عنوان خلاف موازین بین المللی و منشور بین الملل متحد محکوم کرده اند، لذا بهترین راهبرد در شرایط کنونی تصمیم گیری براساس راهبردهای بالا دستی سیاست خارجی یعنی همان نه شرقی و نه غربی واستقلال است حرکت کند.

محمد علی بصیری خاطر نشان کرد: به بیان بهتر، دولت باید بی طرفی فعال خود را با دعوت دو طرف به آرامش و گفت و گو به نمایش بگذارد تا با گام های عملی که در این زمینه برمی دارد در این موضوع هزینه ای ندهد و روابط عادی خود را با طرفین درگیر جنگ حفظ کند، ضمن تضمین منافع ملی، هزینه ای بابت حرکت های حمایتی یا عدم حمایتی افراطی تفریطی ندهد.

انتهای پیام/
24-news.ir/vdcftxd1.w6dm1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز