تاریخ انتشاردوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبر۲۴:

جدایی اوکراین از روسیه، عامل سوءاستفاده آمریکا شد

یک دیپلمات سابق، با اشاره به تنش شرق و غرب در موضوع اوکراین، این بحران را ناشی از ضعف و ناکارآمدی کی‌یِف ارزیابی کرد.
جدایی اوکراین از روسیه، عامل سوءاستفاده آمریکا شد
به گزارش خبر24؛ محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبر۲۴ با بیان اینکه اوکراین از زمان جدا شدن از روسیه مورد سوءاستفاده از سوی آمریکا قرار گرفته است، گفت: این کشور درصدد تبدیل اوکراین به پایگاهی علیه روسیه است و دولتمردان اروپا نیز در این بازی قرار گرفته اند.
 
وی افزود: آمریکا با رفتار خسارت بار خود طی دهه های گذشته در نقاط مختلف جهان از جمله منطقه اوراسیا نشان داده است که متأسفانه از اشتباهات خود درس نمی گیرد و تنش آفرینی می کند.
 
قدیری ابیانه با بیان اینکه طبیعتا ضعیف بودن اوکراین باعث شده است این کشور به جای استقلال به سمت وابستگی به اروپا و آمریکا پیش رود، تصریح کرد: همین موضوع اوکراین را در موضع دشواری قرار داده است، اصولا کشورهایی که به جای استقلال، وابستگی را انتخاب می کنند دچار چنین مشکلاتی می شوند.
 
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اگر کشوری ضعیف باشد قدرت ها به آن طمع می ورزند، گفت: به همین دلیل نباید تصور کرد که عصر جنگ ها در جهت کشورگشایی به اتمام رسیده است.
 
وی ادامه داد: کشورهای استعمارگر از یک سو سال به سال بودجه نظامی خود را افزایش داده و بر تجهیزات نظامی خود افزوده و آن را نوسازی می کنند و از سوی دیگر به دیگر کشورها اینگونه القا می کنند که عصر موشک و کشورگشایی گذشته است تا به این ترتیب کشورها را از آمادگی دفاعی غافل کنند.
 
قدیری ابیانه گفت: متاسفانه حتی در ایران نیز شاهد هستیم که در دوره های مختلف برخی از غربگرایان داخلی چنین ترفندی را باور کرده بودند.
 
وی ادامه داد: چگونه می‌توان باور کرد که عصر موشک پایان
یافته است؟ در حالیکه شاهد تجاوز برخی کشورها و حمایت قدرت ها از آنها هستیم؛ همانند آنچه در تجاوز صدام و هم اکنون کشورهای عربستان، امارات و... به یمن شاهد هستیم.
 
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه واقعیت این است که جهان از تک قطبی به سمت چند قطبی پیش می‌رود، گفت: آمریکا رو به افول است و اقتصاد جهانی از غرب به شرق در حال حرکت است، در چنین شرایطی آمریکا و اروپا تلاش می کنند جلوی این روند را بگیرند و قطب های دیگر هم تلاش می کنند موقعیت خود را مستحکم تر کنند.
 
وی ادامه داد: در همین ارتباط کشورهای دیگر باید مراقب باشند که به بازیچه ای برای قدرت ها تبدیل نشوند.
 
قدیری ابیانه تاکید کرد: هر کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران باید بر قدرت خود افزوده و موقعیت خود را تحکیم کند.
 
این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه و لبنان و عراق تهدید هستند و فعالیت های سپاه و مدافعان حرم برای دفع این تهدیدات است لذا همین فرصت دفع تهدیدات فرصت هایی را برای جمهوری اسلامی ایجاد می کند تا بر نفوذ معنوی خود تا سواحل مدیترانه بیفزاید.
 
وی فقدان نظم عادلانه و ترتیبات بین‌المللی لازم برای مقابله با متجاوزان را دلیل مهمی برای لزوم قدرتمندتر شدن ایران عنوان کرد و گفت: نحوه برخورد شورای امنیت برای پایان دادن به هشت سال جنگی که در نتیجه تجاوز عراق شروع شد، نشان داد نمی‌توان چندان به واکنش جامعه جهانی در موارد مشابه امیدوار بود.‌ بر این اساس اگر ایران دست از ارتقای توانمندی موشکی خود برداشته و به کشوری ضعیف تبدیل شود هیچ ابزار دیگری از جمله گفت‌وگو و دیپلماسی راه را برای کاهش تنش ها و به دور ماندن از جنگ هموار نمی کند بلکه کشور را در معرض حملات احتمالی دشمنان نیز قرار می دهد.
 
قدیری ابیانه تاکید کرد: قدرت و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران مانع هر گونه طمع ورزی کشورهای دیگر شده است و بر همین اساس باید بر توان دفاعی و بازدارندگی خود بیفزاییم.
 
انتهای پیام/
24-news.ir/vdcdfo0n.yt0xj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز