تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبر24:

سفر به مسکو نمایش اقتدار ایران است

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه پروژه روسیه هراسی فضاسازی رسانه ای است، گفت: تلاش هایی صورت می گیرد تا روابط بین ایران و روسیه را تخریب کرده و یا به آن خدشه ای وارد نمایند.
سفر به مسکو نمایش اقتدار ایران است
خبر24- محمود شوری مدرس دانشگاه و کارشناس امور بین الملل و مسائل روسیه در گفتگو با خبرنگار خبر24، با اشاره به فراز و نشیب های تاریخی در روابط ایران و روسیه، اظهارداشت: در روابط تاریخی بین ایران با روسها خاطرات تلخی مربوط به روسیه قدیم و کشور اتحاد جماهیر شوروی در مقاطع دور دست خارجی در اذهان مردم ما وجود دارد که ناشی از نوع مداخلات آن زمان روسها در قبال ایران است اما این روابط در سالیان اخیر و با توجه به مباحث منطقه ای و جهانی و حسب منافع دو کشور روندی رو به گسترش و تعمیق را طی کرده و امروز این روابط در سطح خوبی برقرار است.
 
وی با بیان اینکه مخالفت هایی که در روزهای اخیر با توجه به سفر رئیس جمهور کشورمان به مسکو بیان می گردد در واقع انتقاد به سیاست ضد غربی برخی غربگرایان است و در اصل برخی جریانات، رسانه ها و افراد می خواهند با کلیت سیاست خارجی جمهوری اسلامی و نگاه ضد غربی آن مخالفت کنند، لذا نقد به سیاست شرقی را بهترین دلیل برای مخالفت خود توجیه می کنند.
 
شوری با تأکید بر اینکه مهم ترین ابزار مخالفان و منتقدان به سیاست خارجی مبتنی بر تحکیم روابط با شرق آسیا، زیر سئوال بردن توسعه روابط با روسیه و چین است، گفت: آنها در واقع جایگزین این روابط را در تعامل با غرب می بینند.
 
دشمنی غرب با ایران انکارناپذیر است
 
این کارشناس مسائل بین الملل توجه به واقعیات عصر حاضر را به «روسیه هراسان» توصیه کرده و افزود: ما یک سری واقعیت ها در صحنه روابط و سیاست خارجی مان داریم که به هیچ عنوان نمی توان آنها را انکار کرد و مهمترین این واقعیت ها دشمنی آشکار غربی ها با ایران است.
 
وی ادامه داد: در طول سالیان اخیر این میزان دشمنی غرب با ایران را نمی شود انکار کرد، در جریان توافق برجام ایران با حسن نیت به سمت همکاری رفت ولی نهایتاً متأسفانه با عدم صداقت غربی ها و خروج آمریکا از برجام مواج شدیم.
 
شوری تصریح کرد: شرایط منطقه ای و جهانی، ضرورت تحکیم و تعمیق روابط ایران با چین و روسیه را رقم زده است چراکه  توسعه و گسترش روابط با این کشورها در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و حوزه های مورد نیاز، قطعا تأمین کننده منافع کشورمان خواهد بود.
 
این تحلیلگر مسائل روسیه حسن همجواری با همسایگان و کشورهای دوست در منطقه را اولویت معقول سیاست جمهوری اسلامی توصیف کرد و یادآور شد: ایران با روسیه مجاورت جغرافیایی دارد و ضرورت این همسایگی و دوستی ایجاب می کند با با روسها روابط همه جانبه خوبی در عرصه همکاری های منطقه ای و جهانی داشته باشیم، همچنین در عرصه اقتصادی هم ایران و روسیه نیازهای متعددی به هم دارند و می توانند منافع یکدیگر را از طریق تعامل تأمین کنند.
 
هیچ نکته منفی در روابط با روسیه نداریم
 
دکتر شوری با تأکید بر اینکه هیچ موضوع منفی که ضد منافع ملی باشد در نوع روابط ایران و روسیه پیدا نمی شود، اظهارداشت: بعضاً دیده می شود بعضی مغرضان می گویند "ایران را به چین یا روسیه می فروشند!" که این گفته ها گمانه زنی هایی است که ریشه در واقعیت ندارد.
 
وی تأکید کرد: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی وابستگی به هیچ کشور و قدرتی تعریف و جایگاهی ندارد، طبیعتاً ممکن است در نوع همکاری ها و جهت گیری ها در مقاطع خاص مباحثی وجود داشته باشد اما در مجموع رابطه ایران و روسیه به نفع منافع مای ایران و یک ضرورت است.
 
سفر به مسکو نمایش قدرت منطقه ای ایران است
 
این کارشناس مسائل بین الملل روابط ایران و روسیه را عمیق و بر اساس منافع طرفین توصیف کرد و خاطرنشان کرد: اگرچه موضوع توسعه همکاری های اقتصادی در این سفر مطرح است اما در واقع این سفر نمایش اقتدار جمهوری اسلامی در روابط منطقه و دیپلماسی فعال است.
 
شوری با اشاره به اینکه راه های گسترش مبادلات و تعاملات در عرصه های مختلف با روسیه از قبل تعیین، تصمیم گیری و اجرایی شده است، گفت: واقعیت این است که تعاملات اقتصادی بین ایران و روسیه مدتهاست برقرار است و با توجه به این روابط خوب و نزدیک، مشکلات احتمالی در حوزه های اقتصادی فی مابین آنقدر بزرگ نیستند که رؤسای جمهور دو کشور بخواهند آن را حل کنند، لذا این سفر در واقع علاوه بر نمایش قدرت گسترده ایران در تعاملات جهانی و منطقه ای، به غربی ها می فهماند ایران ابزارهای متعددی در سیاست خارجی خود دارد که استفاده از آنها بدون ایجاد وابستگی، منافع مای را تأمین می کند.
 
24-news.ir/vdcaimna.49noe15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز