تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفتگو با خبر24:

لزوم ورود جدی تر دولت به موضوع کیفیت خودروهای داخلی

کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: وقتی خودروساز و قطعه ساز با هم رفیق هستند و فضای زد و بند وجود دارد قطعات بی کیفیتی تولید می شود که هیچ کشوری حاضر به استفاده از آنها نیست، در حالی که این مسائل برای ما بسیار نرمال است! راه اندازی بیمه کیفیت خودرو شعاری و نمایشی است.
لزوم ورود جدی تر دولت به موضوع کیفیت خودروهای داخلی
به گزارش خبر24؛ رئیس کمیته خودروی مجلس در روزهای گذشته بعد از تصادف سنگینی که در جاده نهبندان رخ داد از بیمه کیفیت خودرو به عنوان ابزاری برای مطالبه گری مردم از خودروساز یاد کرده است. وی بیمه کیفیت خودرو را راهکاری برای افزایش نظارت بر ساخت خودروی با کیفیت عنوان کرده است. حال این سوال مطرح می شود آیا بیمه کیفیت خودرو می تواند منجر به رعایت کیفیت و استانداردها از سوی خودروساز شود؟ کارشناس صنعت و بازار خودرو در این گفت و گو به پرسش ما پاسخ داده است.
 
  مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت و بازار خودرو در خصوص چالش های صنعت خودروسازی کشور که معضلات مختلفی از جمله مالی وجانی در کشور ایجاد کرده با توجه به حادثه تصادف نهبندان گفت: بخشی از آنچه به عنوان مشکلات در اقتصاد ایران و در صنعت خودروسازی کشور می بینید، فرهنگی و بخشی از آن به به دلیل نقص های نظام مدیریتی کشور است. در حالی که در نظام های مدیریتی بهینه چنین نقص هایی سال هاست به فراموشی سپرده شده است. از این منظر مسوولین قادر به حل مسائل کشور در زمینه های اقتصادی، صنعتی
و سایر موضوعات نیستند، چرا که به ریشه ها نمی پردازند، بلکه معلول ها را بررسی می کنند.


 
 وی در خصوص تصادف محور نهبندان گفت: بعد از حادثه دردناک موضوع باز نشدن" ایربگ" خودروها، بحث فقدان استاندارد در تولیدات خودروسازان ایرانی مطرح و برجسته شد با پرده برداری از باز نشدن ایربگ خودروها، در حالی که این موضوع یکی از معضلات صنعت خودروسازی کشور به شمار می رود. باز نشدن ایربگ ها و سایر مسائل را باید در زد وبندهای بین قطعه ساز و خودروساز به عنوان ریشه اصلی مسائل جست وجو کرد نه بیمه کردن کیفیت خودرو به عنوان یک مطالبه مردمی!
 
مرتضی مصطفوی درخصوص چرایی بی کیفیتی خودروی ایرانی گفت: وقتی خودروساز و قطعه ساز با هم رفیق هستند و فضای زد و بند وجود دارد قطعات بی کیفیتی تولید می شود که هیچ کشوری حاضر به استفاده از آنها نیست، در حالی که این مسائل برای ما بسیار نرمال است! و خودروساز از قطعات بی کیفت در ساخت خودروهای خود به شدت استفاده می کند. بنابراین باید به دنبال ریشه موضوعات باشیم.
 
کارشناس صنعت خودروسازی خاطر نشان کرد: وقتی ریشه یابی کنیم، متوجه می شویم یک نمونه خراب کاری ها باز نشدن ایربگ خودروهاست، وضعیت به قدری بد است که حتی خودروی صفر باید دو ماه در مکانیکی بخوابد و تعمیر شود! بدون اینکه شکایت مردم به جایی برسد وخودروساز تحت تعقیب قرار بگیرد. پس مساله مهم این است که ریشه معضلات صنعت خودروسازی کجاست و اینکه آیا با راه انداختن بیمه کیفیت می توان مانع چنین معضلاتی شد؟
 
وی در پاسخ به سوال های مطرح شده گفت: ریشه اینجاست وقتی مدیر عامل شرکت تامین کننده،  عضو انجمنی
می شود که وظیفه آن انجمن در حوزه قطعه سازی و تولید قطعه است. وقتی متاسفانه به دلیل فساد و رانت برخی از کارشناسان شرکت های تامین کننده در لایه های زیرین با قطعه‌سازان زد و بند می کنند تا هوای آنها را داشته باشند، وقتی متاسفانه انحصار در اختیار عده خاصی از قطعه‌سازان قرار می‌گیرد و زد و بندهای پشت پرده بالا می رود، کیفیت، رقابت و قیمت، استفاده از قطعات بی کیفیت در تولید خودروی ما بسیار زیاد می شود پس ریشه حل این مسائل است نه بیمه کردن کیفیت خودرو.
 
مرتضی مصطفوی در این باره تصریح کرد: متاسفانه به جای اینکه قطعه ساز از خودروساز مطالبه گری کند و خودرو ساز نیز از قطعه ساز مطالبه گرباشد؛ با هم رفیق شده اند، رفیق یعنی هرچی بگویی، قبول می‌کنم و هر قطعه وکالایی دادی به کار می برم! بعد از ماجرای باز نشدن " ایربگ" خودروها در حادثه نهبندان دیدیم که مدیر عاملان خودروسازی ها کمترین اعتراضی به قطعه سازان نکردند! آیا اصلا تا کنون کسی غیر از بیان اینکه از خودروساز طلب کار هستیم از قطعه ساز یا خودروساز علیه هم سخنی شنیده است؟
 
مرتضی مصطفوی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: وقتی صنعت خودرو در شرایط انحصاری و سیاسی شبه دولتی است و به یک دورهمی رفاقتی تبدیل شده، ذینفعان مخصوصی دارند که به این سادگی ها از پای این سفره بلند نمی شوند. لذا تا زمانی که اصلاحات اساسی صورت نگیرد با شعارهایی مثل راه اندازی بیمه کیفیت خودرو نمی توان از جان و مال مردم محافظت کرد.


انتهای پیام/
 
24-news.ir/vdcbwabw.rhb9fpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز