کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«خبر24»گزارش می دهد:

فراز و نشیب های وام کرونایی |شماره پیامک وام یک میلیونی اعلام شد

27 فروردين 1399 ساعت 11:58

خبر24- پس از فراز و نشیب های گوناگون و اظهار نظرهای مختلف افراد صاحب نظر در چند روز گذشته در خصوص اشکالات وام یک میلیونی به یارانه بگیران، بالاخره رئیس جمهور با حذف سود 12 درصدی این وام موافقت کرده و دستور پرداخت آن قبل از شروع ماه مبارک رمضان را به بانک مرکزی ابلاغ کرد.


به گزارش خبر24 همزمان با شیوع کرونا و تبعات اقتصادی آن در کشورمان از جمله تعطیلی برخی کارگاه ها و بیکارشدن اقشاری از جامعه که عمدتا از اقشار آسیب پذیر بوده و توان تأمین معیشت خود را در شرایط حاضر ندارند، رئیس جمهور اعلام کرد مبلغ یک میلیون تومان در قالب وام با سود 12 درصد به احاد یارانه بگیران تعلق می گیرد.
درپی این گفته روحانی، اظهارنظرهای مختلفی از سوی کارشناسان مختلف و صاحب نظران اقتصادی بیان شد و طی آن انتقاداتی نسبت به این تصمیم و نحوه اعمال آن در وضعیت کنونی کشور بیان شد.
 
وام کم بهره برای 4 میلیون ایرانی است
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی چند روز قبل در صفحه اینستاگرامی خود این وام را برای 4 میلیون نیازمند در کشوردانست و نوشت: چهار میلیون خانوار کم درآمد بین یک تا دو میلیون تومان وام قرض الحسنه چهار درصد دریافت خواهند کرد و مابه التفاوت آن تا ۱۲ درصد را دولت می‌پردازد.
وی اظهار کرد: به‌علاوه بیش از ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر نیز، وام خرید با نرخ ۱۲ درصد دریافت می‌کنند. نرخ ۱۲ درصدی کارمزد این وام‌‌ها، تنها با کمک بانک مرکزی و تعدیل نرخ‌های ذخیره قانونی میسر شده و کاهش بیش از این در نرخ کارمزد، با توجه به سایر تکالیف بانک‌ها، امکان نداشت.
 
توجیه آقای سخنگو !
علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز چند روز پیش درباره علت دریافت ۱۲ درصد سود از وام یک میلیونی به یارانه‌بگیران گفت: ما در اقتصاد تحریم‌زده قرار گرفتیم و با کاهش رشد اقتصادی بعد از کرونا هم مواجه خواهیم بود همان‌طور که حتی کشورهای قدرتمند اقتصادی هم در این زمینه رشد منفی یا کاهش رشد را تجربه کردند و ما هم اگر بعد از کرونا وارد عمل نشویم ممکن است با بیکاری چهار میلیون نفری مواجه شویم.
وی در نشست خبری افزود: دولت به دلیل تحریم، کاهش قیمت نفت و هزینه مبارزه با کرونا این میزان از وام را با کمک بانک مرکزی که نرخ سود را از ۱۸ به ۱۲درصد کاهش داد که این پول هم برای دولت نبوده است بلکه در اختیار بانک مرکزی بوده است.
ربیعی ادامه داد: ای کاش پول زیاد داشتیم، تحریم نبودیم و می‌توانستیم نفت بیشتر بفروشیم که با حمایت بیشتر در کنار مردم قرار می‌گرفتیم و این وضعیت را طی می کردیم. اما در حال حاضر از اردیبهشت تسهیلات مربوط به کمک به خانواده ها برای مبارزه با کرونا پرداخت خواهد شد.
 
انتقاد یک مرجع تقلید از سود 12 درصدی
آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی، یکی از مراجع تقلید شیعیان در پاسخ به استفتایی پیرامون وام 1 میلیونی دولت ایران با سود 12 درصد گفت که «دریافت سود از این وام شرعا جایز نیست.»
براساس استفتائی که در وبگاه این مرجع تقلید ساکن قم منتشر شد، از ایشان پرسیده شده که  با توجه به اعطای وام یک میلیونی دولت با سود 12 درصد، تحت عنوان تسهیلات و کمک به معیشت مردم برای تامین نیازهای روزمره در ایام کرونا، فروش وتوزیع وام توسط دولت (و نه هیچ موسسه مالی ای) انجام می گیرد لذا نمی توان آن را تحت هیچ یک از عقود شرعی بازتعریف کرد و سود 12 درصد گرفت. آیا با وجود این تفاسیر و اختصاص این وام به 23 میلیون خانوار یارانه بگیر آن هم به عنوان کمک، این وام ربوی نیست؟
علوی گرگانی در پاسخ به این استفتاء نوشت: « چون این وام به عنوان بهبود وضعیت معیشتی مردم می باشد لذا در قالب عقود مضاربه و مشارکت و وکالت قرار نمی گیرد لذا دریافت سود از این وام شرعا جایز نیست. لازم به ذکر است که عقد جعاله را در این نوع وام ها قبول نداریم.»
 
شماره پیامک اخذ وام اعلام شد
پس از موافقت رئیس جمهور با حذف سود 12 درصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه ای شرایط و ضوابط بهره مندی از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا ویژه یارانه بگیران را اعلام کرد.
به گزارش خبر24 به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، متن اطلاعیه به شرح زیر است: به منظور حمایت از خانوارهای ایرانی که تحت تاثیر تبعات اقتصادی شیوع بیماری کرونا قرار گرفته اند،تمام سرپرستان خانواری که یارانه نقدی ماهانه دریافت می کنند و علاقمند هستند از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا برخوردار شوند، می توانند با در نظر گرفتن شرایط مندرج در این اطلاعیه، ضمن پذیرش محتویات آن، کد ملی سرپرست خانوار را حداکثر تا روز یکشنبه 99/1/31 از طریق تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است  به شماره   6369 پیامک کنند.
خانوارهای یارانه بگیر، برای استفاده از تسهیلات بانکی، تقاضای خود را صرفاً با پاسخ به پیامک هایی که  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرشماره v.refah ارسال می‌کند ثبت کنند .
تاکید می شود برای اعلام تقاضا، هیچگونه مراجعه به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی نیاز نیست.  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساعت 22 روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه جاری به همه سرپرستان خانوارهای دریافت کننده یارانه، پیامک ارسال خواهد کرد.
ارسال پیامک کد ملی سرپرست خانوار، به منزله قبول و تعهد اجرای 4 بند این اطلاعیه از سوی متقاضی است.
در این اطلاعیه شرایط تسهیلات به شرح زیرعنوان شده است:
1-مبلغ  تسهیلات برای هر خانوار یک میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه و تعداد اقساط ۳۰ ماه متوالی خواهد بود.
2- اقساط ماهانه برای هر خانوار مبلغ  35 هزار تومان است که از یارانه تیرماه سال جاری به بعد کسر خواهد شد.
3-  گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط ،تغییر دهند.
4- درخواست کننده تسهیلات با ارسال پیامک به سازمان هدفمند سازی یارانه ها، وکالت بلاعزل می دهد که بازپرداخت تسهیلات  فوق را  ماهانه از محل یارانه نقدی خود به نظام بانکی پرداخت نماید . این وکالت در حکم سند رسمی است و قابل اعتراض و ابطال در محاکم قضایی نیست.
 
 
 
 
 
 
 


کد مطلب: 17530

آدرس مطلب :
https://www.24-news.ir/report/17530/فراز-نشیب-های-وام-کرونایی-شماره-پیامک-یک-میلیونی-اعلام

خبر24
  https://www.24-news.ir