کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا روحانی در مسیر «هاشمی شدن» قدم می گذارد؟

15 دی 1400 ساعت 15:46

تحرکات سیاسی اخیر حسن روحانی و حرف‌وحدیث‌های پیرامون او را باید موبه‌مو رصد و تحلیل کرد. جدیت در رصد کنش‌های روحانی به این خاطر لازم می‌آید که رییس‌جمهوری پیشین کشورمان برخلاف اسلافش، خود را تمام‌شده یا نیروی مقابل حاکمیت و ساخت رسمی قدرت نمی‌داند و هرطور شده می‌خواهد سهمی در مناسبات آینده سیاسی کشور داشته باشد.


به گزارش خبر24؛ اگرچه روزها از انتشار خبر دیدار روحانی و رهبر معظم انقلاب سپری شده است، اما تلاقی زمانی سالگرد فوت هاشمی‌رفسنجانی و نیز انتشار تصاویری از مطالبه محاکمه روحانی (در حاشیه مراسمات مربوط به سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی)، نام «روحانی» و فرجام سیاسی وی را بیش از گذشته وارد عرصه تجزیه و تحلیل رسانه‌ای کرده است.

یادآور می‌شود که تحرکات سیاسی اخیر حسن روحانی و حرف‌وحدیث‌های پیرامون او را باید موبه‌مو رصد و تحلیل کرد. جدیت در رصد کنش‌های روحانی به این خاطر لازم می‌آید که رییس‌جمهوری پیشین کشورمان برخلاف اسلافش، خود را تمام‌شده یا نیروی مقابل حاکمیت و ساخت رسمی قدرت نمی‌داند و هرطور شده می‌خواهد سهمی در مناسبات آینده سیاسی کشور داشته باشد.

به اعتراف بسیاری از تحلیلگران و روزنامه‌نگاران جریان اصلاحات طی دو روز اخیر روحانی برخلاف آنچه تصور می‌شود، از میدان سیاست ایران کناره‌گیری نکرده و هر بار با انتشار مطلبی حضور فعال خود را به همگان اعلام می‌دارد. آخرین مطلبی که از روحانی در رسانه‌ها منتشر شد، پیام یازده‌بندی او به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار قاسم‌سلیمانی بود. پیام مزبور که می‌شود از آن، تمایل جدی روحانی به بازگشت به شأن و مقام امنیتی و راهبردی پیشینش را استنتاج کرد، حاوی نکات مهمی است.



یکی از مهم‌ترین فرازهای پیام روحانی شاید آنجایی باشد که او خود را از صف حامیان انفکاک میان دیپلماسی و میدان(که اولین‌بار پس از درز نوار مصاحبه ظریف برساخته و وارد ادبیات سیاسی کشور شده و ازسوی اپوزیسیون ترویج شد) جدا کرده و این دو ساحت را کاملا منطبق با یکدیگر و خود را عاملی مهم در ایجاد این انطباق نشان داده است. روحانی دراین‌باره تصریح کرد: «مقابله همه‌جانبه با تروریسم منطقه‌ای مستلزم پشتیبانی و هماهنگی اقدامات دفاعی و دیپلماتیک بود؛ ازاین‌رو از وزارت امورخارجه و سپاه قدس خواستم که در مسائل منطقه‌ای با هماهنگی کامل عمل کنند». روحانی درعین‌حال در بخش دیگری از پیامش با اشاره به فراگیری شخصیت حاج‌قاسم، اضافه کرد: «هیچ جریانی نمی‌تواند او را در انحصار خود بگیرد و او را ابزار صف‌کشی‌های جناحی و سازمانی کند».

آنطور که به نظر می‌رسد حسن روحانی دوران پایان ریاست‌جمهوری‌اش را فرصتی برای تجدیدقوای سیاسی خود، قرار داده است. دراین‌باره کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی چندی پیش در گفت‌وگو با شرق با اشاره به دیدارهای روحانی با وزرای دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکید کرد: «حدود دو هفته پیش با آقای جهانگیری جلسه داشتند و با اعضای کابینه نیز هر هفته به‌صورت انفرادی و گروهی دیدار دارند. به‌هرحال این‌گونه نیست که آقای روحانی خانه‌نشین شده باشد و مثلا آشپزی بکنند، ایشان یک فرد سیاسی هستند و دوست دارند که این جلسات هم ادامه داشته باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اندیشه اعتدال حذف‌شدنی نیست و هیچ‌کس هم نمی‌تواند اعتدال را حذف کند». مهدی‌زاده در همین گفت‌وگو تصریح داشت که روحانی طی مدت اخیر با علی لاریجانی و سیدحسن خمینی دیدارهایی داشته است و درعین‌حال افزود که در دفتر پدر همسرش برای دیدار با «افراد مختلف از همه طیف‌ها، همیشه باز است.»



پس از شکست نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و پایان یافتن مسوولیت روحانی در جایگاه ریاست‌جمهوری، این سوال در میان تحلیلگران سیاسی به‌کرات مطرح شد که تکلیف ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان چه می‌شود. وجود برخی نشانه‌ها مثل تمایل لاریجانی برای تاسیس حزب، یا پیام محمد خاتمی برای کنگره حزب اتحاد ملت که در آن بر لزوم ائتلاف و همراهی اصلاح‌طلبان با «اصولگرایان خردمند» تاکید کرد یا مورد آخر، ابراز همدلی اصلاح‌طلبان با دیدار حسن روحانی با رهبر انقلاب، همگی گویای این واقعیت هستند که آرایش اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در آینده نه چندان دور، دستخوش روزآمدسازی و بازآرایی خواهد شد. حال در این میان حسن روحانی با برخی کنش‌ها قصد دارد خود را محور رهبری بلوک نیروهای میانه‌رو(اعم از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و اعتدال‌گرایان) قرار بدهد و مسوولیتی را که پیش‌ازاین مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به عهده داشت دست بگیرد. البته روحانی برای تبدیل شدن به  «هاشمی ثانی»، واجد همه الزامات و زمینه‌های لازم نیست لیکن در دوران فترت میانه‌روها، حضور حسن روحانی می‌تواند برای ایشان غنیمت به شمار آید.






انتهای پیام/


کد مطلب: 88201

آدرس مطلب :
https://www.24-news.ir/note/88201/آیا-روحانی-مسیر-هاشمی-شدن-قدم-می-گذارد

خبر24
  https://www.24-news.ir