کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت خارجه در گفتگو با خبر24 بررسی می‌کند:

آیا اروپا در برابر عهدشکنی آمریکا سکوت می‌کند؟

30 بهمن 1400 ساعت 18:54

یک دیپلمات با سابقه کشورمان به طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران در وین هشدار داد، تهران بدون دست یافتن به نتایج دلخواه، حاضر به هیچ توافقی نیست.


به گزارش خبر 24؛ رامین مهمانپرست، سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان در گفتگو با خبر ۲۴ با بیان اینکه معمولا در توافقات باید منافع هر دو طرف تامین شود، گفت: بر همین اساس طبق برجام توافق شده بود که در قبال تعهداتی که جمهوری اسلامی می‌پذیرد در مدت مشخصی و در قبال پذیرش محدودیت هایی؛ تحریم ها نیز لغو شده و روابط اقتصادی ما با سایر کشورها به صورت عادی درآید.
 
وی در عین حال ادامه داد: چنین اتفاقاتی صورت نگرفت و حتی در زمان اوباما علیرغم پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در عمل با مشکلات بسیاری روبرو شدیم و کشورها و شرکت های خصوصی حاضر به همکاری با ایران نشدند.
 
مهمانپرست افزود: این روند در زمان ترامپ و با خروج وی از برجام بدتر شد و حتی تحریم های جدیدی نیز علیه کشورمان وضع شد و در کنار آن تلاش های بسیاری جهت وارد کردن فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی صورت گرفت و در واقع یک اراده سیاسی برای بر هم زدن توافق برجام شکل گرفت.
 
وی گفت: اروپا نیز در این مقطع ناتوانی خود را نشان داد و در غیاب آمریکا و در عمل هیچکدام از موانع ایجاد شده در مسیر اجرای برجام را برطرف نکرد.
 
این دیپلمات کشورمان گفت: امروز که مذاکرات وین با دو دولت جدید ایران و آمریکا آغاز شده و در حال انجام است موضوع مذاکرات کاملا روشن است چرا که اگر قرار است توافقی دوباره ایجاد شود باید منافع کشورمان تامین شود نه اینکه مانند دوره قبل طرف مقابل در عمل تعهداتشان را زیر پا گذاشته و شرکت ها را از همکاری با ایران بترسانند.
 
وی ادامه داد: در صورتی‌که اتفاقات گذشته تکرار شود، برجام منفعتی برای ما نخواهد داشت، بنابراین این توافق زمانی میتواند شکل گیرد که در عمل و به صورت واقعی به تعهدات عمل شود. به این معنی که تحریم ها لغو شده و روابط اقتصادی و نقل و انتقالات ما آسان شود.
 
مهمانپرست برخی اقدامات اخیر انجام شده از جمله بازگرداندن برخی از معافیت‌ها تحریمی ایران و نیز پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از محل پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی را نشانه‌های کوچکی از تلاش طرف مقابل برای رسیدن به توافق عنوان کرد و گفت: ممکن است که طرف غربی این اقدامات را انجام می‌دهد تا نمایشی داشته باشد از اینکه می‌خواهد به برجام بازگردد اما هر اقدامی که قرار است در  این خصوص انجام شود باید واجد شرایط اصلی مورد نظر ایران بوده و منافع ما را نیز تامین کند.
 
این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: در واقع اگر آمریکا در عمل بخواهد به روش‌هایی متوسل شود که نشان دهنده همکاری آنهاست، باید این اقدامات خیلی جامع‌تر، بصورت بلند مدت و بدون محدودیت زمانی و بر اساس توافق اولیه برجام و به شکل لغو کامل تحریم‌ها باشد و روابط اقتصادی و تجاری ما با سایر کشورها را تسهیل  و تضمین کند. اقدامات انجام شده از سوی آمریکا تا کنون شاید نشانه کوچکی از تلاش برای رسیدن به توافق باشد ولی قطعاً  آمریکا باید به چارچوبی بازگردد که بتواند نشان دهنده گام‌های واقعی برای رسیدن به توافق نهایی باشد.
 
وی با بیان اینکه اگر واقعاً طرف‌های غربی به ویژه آمریکایی‌ها به یک توافق پایبند و علاقه‌مند به احیای برجام باشند، باید به وظایف خود عمل کنند خاطر نشان کرد: در کنار آن نیز جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود پایبند خواهد بود.
 
مهمانپرست با بیان اینکه باید موانع فروش نفت، صادرات و واردات ما در بخش های مختلف رفع شده و این اقدامات به سهولت انجام شودگفت: بر این اساس هر زمانی‌که در این زمینه ها اقدامات لازم صورت گیرد میتوان به توافق دست یافت.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر ما در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و روابط با سایر کشورها هیچ محدودیتی نداشته باشیم و بتوانیم به عنوان کشوری مستقل بر اساس منافع کشور خود تصمیم گیری و اقدام کنیم یعنی اینکه ما به توافق خوبی رسیده‌ایم.
 

انتهای پیام/


کد مطلب: 92323

آدرس مطلب :
https://www.24-news.ir/news/92323/آیا-اروپا-برابر-عهدشکنی-آمریکا-سکوت-می-کند

خبر24
  https://www.24-news.ir