به گزارش خبر24، منصور کبگانیان دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه 153 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه به اجراییسازی سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از متوسطه) به عنوان مصوبه 236 شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته شد. در چند سال گذشته بر روی این مصوبه مهم، کار جدی انجام شده است. خوشبختانه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود 80 درصد از این مصوبه پیش رفته است و به دستگاهها از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاههای مرتبط ابلاغ شد.
وی افزود: بخشهای کوچکی از این مصوبه باقی مانده که با تثبیت وزیران جدید دولت سیزدهم و شروع به فعالیت معاونین آنها بخش باقی مانده مصوبه را تصویب میکنیم. درواقع بخشهای مربوط به پزشکی، سیاست سهمیهها، صدا و سیما و وظایف آنها و مؤسسات فعال در زمینه کنکور و مجوز برای ادامه فعالیت آنها هنوز لحاظ نشده است.
کبگانیان به بخشهای تصویب و ابلاغ «اجرایی سازی سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» اشاره کرد و گفت: قطعا بر بخشهای تصویب شده مصوبه، نظارت و راهبری خواهیم داشت و نیز باید در جریان الزامات اجرایی شدن آنها قرار بگیریم.
دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: این مصوبه به صورت تأثیر مثبت در کنکور 1401 اجرایی میشود اما این مصوبه به صورت قطعی در کنکور سال 1402 اجرا خواهد شد. زمان کافی در این دو سال نداریم و برخی از مقدمات این مصوبه را باید برخی از دستگاهها از همین روزها شروع میکردند که خوشبختانه این جلسه ستاد بدین منظور انجام شد.
وی گفت: باید مطمئن شویم دستگاههای ذی ربط این مصوبه را اجرایی میکنند. وزارت آموزش و پرورش 60 درصد این مصوبه را برعهده دارد و باید برخی از موارد اجرایی شدن مصوبه را «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» به شورای عالی انقلاب فرهنگی اطمینان میدادند که این موضوع در خصوص وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز صدق میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: آزمون اختصاصی که مربوط به بخش 40 درصد سازمان سنجش وزارت علوم میشود؛ هر سال میتوانند دو بار با اعتبار دو ساله کنکور برگزار کنند. دانشآموز اگر یکی از این امتحانات جا ماند دوباره میتواند در همان سال امتحان دهد. همچنین نتایج تا دو سال اعتبار دارد یعنی دانش آموز در همان سال مجبور به تصمیمگیری درباره رشته قبولی، نیست که این موضوع به هدایت دانشآموزان برای نیل به رشته مورد علاقهشان موثر خواهد بود.
وی به استاندارد سازی نتایج آزمونها اشاره کرد و گفت: استانداردسازی امتحانات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم، سال آخر دبیرستان مهم است چون باید به گونهای باشد امتحان نهایی دانشآموزانی امسال با سال بعد خیلی تفاوت نداشته باشد یعنی استانداردها رعایت شود. عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی باید زودتر تعیین شود. همچنین سابقه تحصیلی دانشآموزان در این جلسه طبق مصوبه مد نظر قرار گرفته است مثلا برخی دانشآموزان ممکن پنج سال پیش دیپلم گرفته است و از تحصیل فاصله گرفته اما در حال حاضر میخواهد با کنکور وارد دانشگاه شود. حال در زمینه سابقه تحصیلی خلع وجود دارد و باید عزیزان در این زمینه راه حل ارائه دهند.