کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر آموزش و پرورش: اطلس آسیب‌های اجتماعی را ترسیم می‌کنیم

9 مهر 1403 ساعت 10:33

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: ما نقشه راه بر اساس اطلس آسیب‌های اجتماعی را ترسیم می‌کنیم و می‌گوییم در کدام نقطه آسیب اجتماعی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند تا بتوان موضوع آسیب‌های اجتماعی در مناطق را کنترل کنیم.


به گزارش خبر24، همایش تحول در پیشگیری از اعتیاد  و درمان معتادان بر مبنای برنامه هفتم پیشرفت صبح امروز با حضور اسکندر مؤمنی وزیر کشور، علیرضا کاظمی وزیر آموزش‌وپرورش و برخی مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور برگزار شد.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش‌وپرورش در این همایش با اشاره با اینکه کماکان ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی به جامعه خدمت می‌کنیم، گفت: ما کماکان سربازیم و در خدمت انقلاب هستیم و البته نوع نگاه وزیر کشور به آموزش‌وپرورش می‌تواند در حوزه آسیب‌های اجتماعی و تلاش برای مقابله با این موضوعات راهگشا باشد.
وی با برشمردن برخی از صفات مؤمنان در آیات قرآن کریم، عنوان کرد: یکی از صفات مؤمنان این است که هر گاه نام خدا را می‌آورند توبه می‌کنند و استغفار می‌کنند و می‌گویند نکند ما حق بندگی را به جا نیاورده‌ایم. 
کاظمی دیگر صفات مؤمنین را توکل بر خدا عنوان کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش به مسئله انفاق در قرآن کریم اشاره و عنوان کرد: انفاق زیاد در قرآن آمده است و یکی از مصادیق بازر انفاق در قرآن کریم دستگیری از دیگران و نجات جان انسان‌ها است و این همان مأموریت ماست. بالاترین مأموریت و ارزش کار از نظر قرآن کریم بر عهده ما گذاشته شده است.
کاظمی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در باره آسیب‌های اجتماعی، این مسئله را یکی از مهم‌ترین موضوعاتی دانست که مسئولان باید به آن توجه جدی داشته باشند.

کاظمی توجه به آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش را مهم دانست و گفت: بنا داریم تا به‌صورت هفتگی جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی  را در وزارتخانه برگزار کنیم.امروز با تمام امکانات آمده‌ایم که ما و همکاران در خدمت آسیب‌های اجتماعی است به‌ویژه اعتیاد که ام‌المصائب مشکلات کسور است و امروز مسئولیت ما بسیار دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۶ میلیون دانش‌آموز در کشور داریم یعنی بیش از ۳۰ میلیون ولی خانواده در کشور با دستگاه آموزش‌وپرورش در ارتباط هستند، از طرفی هم بیش از ۵۰ هزار مربی آماده‌به‌کار داریم و این به‌غیراز شبکه معلمان است.

وی به برخی دیگر از ظرفیت‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی در آموزش‌وپرورش اشاره و بیان کرد: امروز شبکه شاد را داریم که روزانه ۱۱ میلیون کاربر دارد و به طور روزانه وارد این پلتفرم می‌شوند. هیچ پیام‌رسانی را نداریم که این‌چنین ظرفیتی داشته باشند.

وی اضافه کرد: آموزش‌وپرورش فعالیت‌های متعددی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارد که نقشه راه آسیب‌های اجتماعی را در نظر داریم تا طراحی شود. 

وی یادآور شد: ما طرح‌های متعددی مانند طرح همیار مشاور را داریم که بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز داریم که فعالیت دارند که آن‌ها را آموزش می‌دهیم در حوزه پیشگیری از اعتیاد و  فعال می‌شوند.
کاظمی یادآور شد: ما سامانه هوشمند نماد را داریم که در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: ما همچنین ۷۵۰ هزار مرکز مشاوره در حوزه آسیب‌های اجتماعی را دارا هستیم کخ فعالیت می‌کنند و متناسب با جامعه مخاطب کار می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: دو رویکرد پیشگیری و مداخله را در مدارس باید به کار بگیریم و پیشنهاد می کنیم که یک میز اعتیاد در  معاونت پرورشی تشکیل می شود تاحلقه ارتباط ستاد و ما باشد و برنامه های ستاد را راهبری کند و فاصله ای بین ما و ستاد مبارزه با مواد مخدر نباشد.
وی بیان کرد: تقویت یاری گران زندکی در سطح استان‌ها از اهداف ما است و جشنواره یاری گران زندگی را برگزار می کنیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: ما نقشه راه براساس اطلس آسیب های اجتماعی را ترسیم می کنیم و می گوییم در کدام نقطه آسیب احتماعی دانش آموزان را تهدید می کند تا بتوان موضوع آسیب های اجتماعی در مناطق را کنترل کنیم.

اسکندر مومنی در نخستین نشست تخصصی معاونان، مشاوران و مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با اشاره به شهادت سید مقاومت سید حسن نصرالله گفت: قطعا شهادت سید مقاومت موجب تسریع در فروپاشی و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی و از سوی دیگر موجب همبستگی جبهه‌های مقاومت خواهد شد.

وزیر کشور با اشاره به صحبت‌های کاظمی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به همکاری‌های لازم میان وزارت کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: قطعا این موضوع از دغدغه‌های بزرگ همه کشور است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته بی‌تردید یکی از عرصه‌های مهم موضوع آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند آموزش آن تاثیرات بسزایی داشته باشد آموزش و پرورش است لذا همه باید کمک کنیم آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود برسد.

وی ادامه داد: فرصت بزرگی فراهم شده تا همکاری میان آموزش و پرورش، وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر گام‌های بزرگی را در جهت حل این معضل فراهم کند. باید این سه دستگاه را یک ساختار ببینیم و از این زمینه به بهترین شکل استفاده کنیم. به همکارانم در ستاد مبارزه با مواد مخدر توصیه و تاکید می‌کنم که اگر در حوزه پیشگیری معطوف به تعامل هدفمند و با برنامه با آموزش و پرورش شویم می‌توانیم بگوییم که 90 درصد اهداف‌مان در این حوزه را محقق کرده‌ایم و همین یک برنامه می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد
وزیر کشور با اشاره به حضور 16 میلیون دانش آموز در سراسر کشور گفت: این دانش‌آموزان به همراه والدین خود ظرفیت بسیار مهمی را شکل می‌دهد ظرفیتی که با برنامه و هدفمند می‌توان استفاده خوبی از آن کرد. با نگاه ویژه به جامعه دانش آموزان، اولیا، معلمین و مسئولین آموزش و پرورش می‌توانیم دستاوردهای بزرگی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی رقم بزنیم لذا باید اولویت ما ظرفیت بزرگ وزارت آموزش و پرورش باشد.

مومنی به سامانه شاد نیز اشاره کرد و افزود: این سامانه با روزی 10 میلیون بازدید کننده خود ظرفیت بزرگی است که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد. خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی برای حوزه درمان معتادین متجاهر ایجاد شده است و امروز کمبود ظرفیتی نداریم اما اگر درمان هدفمند نباشد معتادان چرخه درمان خارج نمی‌شوند و معتادین جدید به آنها اضافه خواهند شد به همین ترتیب هرچه ظرفیت ایجاد کنیم باز هم کم خواهد بود.
وی تاکید کرد: باید در مسیر درمان از روش‌ها و داروهای جدید بهره بگیریم باید نوع درمانی را مدنظر قرار دهیم که اعتماد به نفس لازم را ایجاد می‌کند لذا باید موفق‌ترین شیوه‌های درمان احصا و مورد توجه قرار گیرد. باید بر روی موضوع درمان کار ویژه‌ای صورت گیرد.

 مومنی ادامه داد: در حوزه مقابله نیز باید همه ابعاد آن ادامه پیدا کند و در این حوزه نیز باید از تکنولوژی‌های روز بهره بگیریم. از سوی دیگر باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت برنامه هفتم داشته باشیم برنامه‌ای که شروع کار آن با شروع کار دولت و مجلس شورای اسلامی همزمان شده در این برنامه ظرفیت‌های خوبی پیش‌بینی شده که باید در حوزه برنامه و بودجه و سایر بخش‌ها تکالیف خود را نسبت به برنامه به دقت انجام دهیم.

منبع: فارس


کد مطلب: 149133

آدرس مطلب :
https://www.24-news.ir/news/149133/وزیر-آموزش-پرورش-اطلس-آسیب-های-اجتماعی-ترسیم-می-کنیم

خبر24
  https://www.24-news.ir