کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حباب‌ها بزرگتر می‌شوند

3 مهر 1403 ساعت 12:26

بررسی معاملات و قیمت‌ها در بازارهای مالی نشان می‌دهد، حباب‌ها حرف اول را در این بازارها می‌زنند.


به گزارش خبر24،  بازارهای ارز، طلا و سکه این روزها گارد صعودی به خود گرفته‌اند و در حال رسیدن به سقف‌های تعیین شده از نظر تکنیکالی هستند.
در اولین روزهای پاییز سال جاری، بازار طلا و سکه به صعود خودشان ادامه دادند و بالاخره بازار ارز هم با این روند همکاری کرد. 

قیمت سکه به سمت کانال ۴۵ میلیون حرکت کرد، طلای آب‌شده از میانه کانال ۱۶ میلیون عبور کرد، قیمت درهم به ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و قیمت دلار هرات از سد ۴۳ روزه خودش با افزایش عبور کرد.
این حرکت بازارها در حالی رقم خورد که قیمت دلار تهران ساز مخالف زد و با سایر بازارها بالا نرفت. 
در واقع در روز دوشنبه به‌خاطر این حرکت دلار در تهران هم حباب دلاری درهم بیشتر شد و هم دلار تهران در زیر نرخ دلار هرات معامله شد که جالب‌توجه بود.

قیمت دلار تهران در روز صعود تمامی بازارها همچنان بی‌رمق دنبال می‌شود. قیمت دلار تهران در ۵۹ هزار و ۱۵۰ تومان بازگشایی کرد و با رسیدن قیمت درهم به مرز مهم، قیمت دلار تهران به ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. در انتهای بازار قیمت دلار تهران با کاهش در نرخ بازگشایی بسته شد.

سد ۴۳ روز شکست
قیمت دلار هرات که طی ۴۳ روز گذشته در زیر مرز مقاومت ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان نوسان داده بود، در روز دوشنبه بالاخره از این مرز عبور کرد. 
قیمت دلار هرات تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت و در انتهای بازار قیمت دلار هرات نتوانست وارد کانال 6۶۰ هزار تومان شود و با کاهش در ۵۹ هزار و ۴۵۰ تومان به کار خودش پایان داد. البته در پشت خط قیمت دلار هرات دوباره به سمت ۶۰ هزار تومان حرکت کرد.
کارشناسان معتقدند اگر قیمت دلار هرات در بالای مرز گفته شده بازگشایی کند، دوباره به سمت کانال ۶۰ هزارتومان حرکت خواهد کرد.

حباب دلاری درهم چاق‌تر شد
روز دوشنبه حباب دلاری درهم چاق‌تر شد و به ۶۰۰ تومان رسید. یعنی قیمت دلار تهران ۶۰۰ تومان زیر برابری درهم در معامله است.
قیمت درهم امارات در دومین روز مهر با گپ مثبت ۴۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۲۲۰ تومان آغاز به کار کرد و تا انتهای بازار بر مدار افزایش بود.
قیمت درهم در نهایت در ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان به کار خودش پایان داد. این قیمت برای بازار دبی مرزی است که در ۲۰ شهریور نتوانست از آن عبور کند.
این رشد قیمت درهم در حالی اتفاق افتاده که در بازار شنیده می‌شد که رئیس‌کل بانک مرکزی در انتهای هفته گذشته به امارات سفر کرده است.

چرا دلار درجا می زند؟
هر روز به تحلیلگرانی که تصور می‌کنند قیمت دلار به‌صورت دستوری کنترل شده، اضافه می‌شود. 
آن‌ها دو دلیل برای این گمانه‌زنی دارند؛ اول اینکه طی بیش از یک ماه گذشته حتی با اخبار منفی، قیمت دلار در کانال ۵۸ و ۵۹ هزار تومان فریز شده است. 
افزایش حباب دلاری درهم دلیل دوم معامله‌گران است. استدلال آنها این است که رشد حباب دلاری درهم نشان می‌دهد که قیمت دلار دستوری نگه داشته شده است.

حرکت رو به جلوی طلای آب شده
قیمت هر مثقال طلای آب‌شده طی روزهای گذشته به نیمه کانال ۱۶ میلیون بازگشایی کرد. 
البته در معاملات پشت خطی قیمت طلا با افزایش به این پله رسیده بود. 
روز دوشنبه قیمت طلای آب‌شده تا ۱۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان هم بالا رفت و در نهایت در ۱۶ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان بسته شد. 
قیمت طلای آب‌شده نسبت به آخرین نرخ هفته گذشته رشد تقریباً 400 هزارتومانی داشته است.
قیمت سکه هم مثل طلای آب‌شده بر مدار افزایش بود و به سمت کانال ۴۵ میلیون حرکت داشت. حباب سکه همچنان در محدوده ۱۷ درصد قرار دارد.

انس جهانی به فکر رکوردهای بالاتر
قیمت طلا در حالی طی روزهای گذشته به یک رکورد جدید افزایش پیدا کرده که رئیس شعبه فدرال رزرو شیکاگو معتقد است نرخ بهره باید بیش‌ازپیش کاهش پیدا کند.
در بازارهای جهانی، معامله‌گران با داده‌هایی مواجه هستند که نشان می‌دهد فعالیت تجاری در آمریکا یک‌روند آهسته‌تر پیدا کرده است. 
معامله‌گران همچنین در انتظار چند داده‌ اقتصادی کلیدی دیگر هستند که ممکن است نشان‌دهنده مسیر پیشروی فدرال رزرو در خصوص کاهش‌های بیشتر نرخ بهره باشد.
از زمانی که فدرال رزرو در هفته گذشته به کاهش نیم‌درصدی نرخ بهره اقدام کرد، طلا با رشد همراه بوده است. به شکل کلی، ۲۰۲۴ یک سال ایده‌آل و همراه با رکوردشکنی‌های پیاپی برای این فلز گران‌بها بوده است.

بهترین پوزیشن معاملاتی در شرایط فعلی
کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: برای افزایش قیمت درهم دو گمانه وجود دارد، اول اینکه تزریق درهم توسط بازارساز متوقف شده و گمانه دوم اینکه سفر رئیس‌کل بانک مرکزی برای حل یک مشکل و بازتر شدن دست بازارساز بوده است.
 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دبی یکی از کانال‌های مهم مداخله حواله ارزی است و اگر بازارساز قدرت مانور بیشتری در آن داشته باشد، هم چپش بیشتر پر می‌شود و هم اثرگذاری بیشتری دارد.
وی افزود: نوسان بازارها در شرایط فعلی عجیب شده است؛ بازار طلای آب‌شده باتوجه‌به اشباع خرید و رسیدن به مرز مقاومت، سیگنال عدم خرید می‌دهد، بازار ارز باتوجه‌به حبس در دامنه مشخص سیگنال خرید می‌دهد. 
رحیمی تأکید کرد: باتوجه‌به اخبار سیاسی و بین‌المللی به نظر می‌رسد عدم خریدوفروش می‌تواند بهترین پوزیشن معاملاتی باشد.

منبع: فارس


کد مطلب: 148859

آدرس مطلب :
https://www.24-news.ir/news/148859/حباب-ها-بزرگتر-می-شوند

خبر24
  https://www.24-news.ir